نیمی از مرکبات کشور در مازندران تولید می‌شود اما بسته‌بندی این محصولات نیازمند بازنگری دارد.
کد خبر: ۱۴۱۲۲۰
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۴ - ۲۳:۵۲ 07 December 2015
به گزارش تابناک مازندران، تدوین سند توسعه مرکبات استان مازندران، توسعه صادرات مشتمل بر اصولی از قبیل بررسی بازارهای هدف، الزامات تأمین، سورت و بسته‌بندی مرکبات و کیوی سبب شده تا مرکبات استان در سبد صادراتی قرار گیرد.

هم‌زمان با برداشت مرکبات، روزانه ۱۵ سرویس مرکبات از قائم‌شهر به کشورهای آسیای میانه صادر می‌شود و فرماندار قائم‌شهر در این زمینه می‌گوید: جریانات اخیر سیاسی بین دو کشور روسیه و ترکیه فضای مناسبی را برای صادرات مرکبات شهرستان قائم‌شهر به روسیه فراهم کرده است.

مهدی محمدی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه روزانه ۱۵ سرویس بار از قائم‌شهر به کشورهای آسیای میانه صادر می‌شود، گفت: فعالان بخش اقتصادی قائم‌شهر ازجمله در حوزه مرکبات از جایگاه بسیار خوبی در استان مازندران برخوردار هستند.

فرماندار قائم‌شهر بیان کرد: صادرکنندگان که شاید نیمی از پرتقال شب عید کشور را تأمین می‌کنند، بایستی در حوزه صادرات نسبت به بسته‌بندی و سورتینگ دقت و توجه خاصی داشته باشند و با توجه به درصد سود بالای بانک‌ها، زمینه حمایت از صادرکنندگان محصولات کشاورزی وجود ندارد.

ما در کشورهای مقصد هیچ پشتوانه‌ای نداریم باید به ترک‌ها و روس‌ها باج دهیم تا بار خودمان را بفروشیم

هرمز ذاکری یکی از صادرکنندگان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، مشکل اصلی صادرات استان را کشورهای مقصد دانست و گفت: ما در کشورهای مقصد هیچ پشتوانه‌ای نداریم باید به ترک‌ها و روس‌ها باج دهیم تا بار خودمان را بفروشیم و قراردادهای صادراتی با کشورهای دیگر باید انسجام  دائم داشته باشد در سالی که بار نداریم می‌توانیم مرکبات را از جاهای دیگر تأمین کنیم.

ذاکری بابیان اینکه هزینه صادرات با صادرکننده است، گفت: هر کشوری کیفیت مختص به خود را طلب می‌کند که ما هم باید به کیفیت توجه داشته باشیم و هم بهترین بار را انتخاب کنیم.



مهدی زینی رئیس اتحادیه باغداران شهرستان قائم‌شهر بابیان اینکه کشورهای هدف طعم و مزه مرکبات ایرانی را منحصربه‌فرد می‌دانند، گفت: با توجه به اینکه روسیه مشتاق کار کردن با ایران است باید قراردادها رو طوری کارشناسی منعقد کنیم و قیمت تعیین کنیم تا مشتری را فرار ندهیم.

سعید خطی یکی دیگر از تولیدکنندگان مرکبات در قائم‌شهر، اظهار داشت: در سال گذشته هیئت دولت تصویب کرد تمام وام‌های بخش مرکبات بدون بهره تمدید شود ولی در استان مازندران این مصوبه به هیچ نتیجه‌ای نرسید.

این صادرکننده مرکبات بابیان اینکه باید از سورتینگ داران حمایت شود، ادامه داد: در سال گذشته مرکبات را کیلویی ۴۲۰۰ تومان خریدیم ولی ۲۵۰۰ تومان تحویل دادیم.

صادرات باید استمرار داشته باشد

همچنین لیلا واثقی مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی و بین‌الملل استانداری مازندران از پیگیری ستاد استانی صادرات خبر داد و اظهار کرد: شهرستان قائم‌شهر هم می‌تواند ستاد شهرستانی صادرات خود را تشکیل دهد.

واثقی در نشست توسعه صادرات استان بابیان اینکه صادرات باید استمرار داشته باشد، عنوان کرد: صادرکنندگان با تشکیل انجمن می‌توانند استمرار صادرات را در دستور کار خود قرار داده و هر وقت قیمت‌های داخلی بالاتر بود محصولات خود را صادر نکنند و یکی از تشکل‌هایی که باید شکل بگیرد انجمن بسته‌بندی است که از صادرات با برندهای گوناگون جلوگیری شود.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی و بین‌الملل استانداری مازندران با تأکید بر رقابت بر قیمت‌های جهانی، بیان کرد: باید قیمت‌های روز ما باقیمت‌های جهانی برابری کند که با حمایت دولت در بحث محصولات کشاورزی عرضه و تقاضاست که قیمت را تأمین می‌کند.

واثقی بابیان اینکه نرخ بهره بانکی در دست بانک مرکزی است و ربطی به استان ندارد، اذعان کرد: لازم است جلسه‌ای در اتاق بازرگانی داشته باشیم و با تشکیل یک کمیته، در امر صادرات تسریع ایجاد شود.

بسته‌بندی مرکبات ما نیاز به بازنگری دارد

حسین نگهدار مدیر تنظیم بازار، محصولات و نهاده‌های کشاورزی استان مازندران در جلسه صادرات مرکبات استان در قائمشهر با اشاره به اینکه بسته‌بندی مرکبات ما نیاز به بازنگری دارد، اظهار داشت: ما در بسته‌بندی محصولات با کشورهای دیگر فاصله‌داریم که در جهت توسعه صادرات باید این ضعف‌ها رفع شود.

وی بابیان اینکه از ۲.۲ میلیون تن تولید مرکبات، ۱۲ درصد مربوط به شهرستان قائم‌شهر است، عنوان کرد: شهرستان قائم‌شهر سهم بالایی از تولید محصولات کشاورزی ازجمله مرکبات را به خود اختصاص داده است که بیشترین پیگیری را در خصوص مرکبات داشته است.

نگهدار با اشاره به رشد چشمگیر ۱۲۵.۸ هزارانی محصولات کشاورزی، تصریح کرد: در سال گذشته ۲۹۰ تن صادرات مرکبات داشتیم که پیش‌بینی می‌کنیم امسال این رقم افزایش پیدا کند.



مدیر تنظیم بازار، محصولات و نهاده‌های کشاورزی استان مازندران تأکید کرد: در بحث توسعه صادرات ۵ مؤلفه مهم داریم که مهم‌ترین آن تولید محصولات باکیفیت است.

وی در خصوص تسهیلات بانکی و مشوق‌های صادراتی گفت: بانک‌ها اعلام آمادگی کردند که تسهیلات بانکی ۱۷ تا ۲۲ درصد را در اختیار صادرکنندگان قرار دهند.

نگهدار به سند توسعه مرکبات استان مازندران اشاره کرد و اظهار داشت: توسعه صادرات مشتمل بر اصولی از قبیل بررسی بازارهای هدف، الزامات تأمین، سورت و بسته‌بندی مرکبات و کیوی است که در سال جاری با توجه به فراوانی تولید و جهش صادراتی استان مطمئن هستیم با مشارکت بیشتر، در این امر توفیق خواهیم داشت.

مدیر تنظیم بازار، محصولات و نهاده‌های کشاورزی استان مازندران عنوان کرد: در سال جاری ذخیره‌سازی ۳۰ هزارتن مرکبات در دستور کار قرارگرفته است که با مشارکت بسیار خوب صادرکنندگان امیدواریم این امر محقق شود.

در ۸ ماهه گذشته ۳۰۰ میلیون دلار صادرات داشتیم

ابراهیم یعقوبی معاون سازمان صنعت، معدن تجارت استان مازندران نیز در این جلسه بابیان اینکه در ۸ ماهه گذشته ۳۰۰ میلیون دلار صادرات داشتیم، گفت: لبنیات، انواع نوشابه و پروفیل ازجمله کالاهای صادراتی استان مازندران به کشورهای هدف بوده است.

وی با اشاره به بهبود زیرساخت‌های صادراتی مازندران در سالهای اخیر، اظهار کرد: در سال جاری ۴۰ کانتینر یخچال دار از بنادر نوشهر و امیرآباد محصولات استان مازندران را به کشورهای هدف صادر کرده‌اند که امیدواریم با قول‌های مساعد کشتیرانی این رقم افزایش پیدا کند و با سازمان توسعه تجارت هماهنگ کردیم تا یک هیئت تجاری با محوریت مازندران برای صادرات مرکبات به این کشور اعزام شوند.

معاون سازمان صنعت، معدن تجارت استان مازندران تصریح کرد: سازمان تعاون روستایی کشور غرفه‌ای را در کشور روسیه برای عرضه سیب در نظر گرفته‌اند که این اتحادیه رغبتی برای آن نشان نداده، لذا می‌توان این غرفه را برای عرضه مرکبات شهرستان قائم‌شهر اختصاص داد.

حمل‌ونقل جاده‌ای در استان مازندران ضعیف است

همچنین در ادامه جلسه امید حاجیان برنجستانکی نماینده حقوقی اتاق بازرگانی و صنایع معادن استان مازندران بابیان اینکه حمل‌ونقل جاده‌ای در مازندران ضعیف است، گفت: دولت و دوستان دولتی ما نخواستند ارزش دلار وارداتی را تعریف کنند.

وی ادامه داد: چرا باید به یک کارخانه‌ای که صادرات شکلات انجام می‌دهد وام ۱۶ درصدی داده شود ولی به صادرکنندگان میوه و تره‌بار و محصولات کشاورزی وام با این بهره داده نشود و قبول داریم که نمی‌توانیم وام‌های ارزان‌قیمت بگیریم ولی می‌توان از قوانینی که منافع جمعی را در برمی‌گیرد بهره برد و باید هیئت‌های تجاری ایران را به‌عنوان مرجع قراردادهای بین‌المللی خودشان قرار دهند.

برداشت مرکبات از اواسط آبان ماه در باغ‌های مازندران شروع شد اما نگرانی از فروش محصولات، نبود سورتینگ و صنایع تبدیلی بیش‌ازپیش پای دلالان را به باغ‌ها کشانده‌اند و اقدام به مفت خریدن تولیدات کرده‌اند.
مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار