تغییرات بارش در ابتدای سال آبی عادی است و نباید به عنوان افزایش منابع آب استان به دلیل بارش‏‌های اخیر تلقی شود و لازم است برنامه‏‌های کنترل و مصرف بهینه آب دنبال شود.
کد خبر: ۱۴۲۵۰۸
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۹ 10 December 2015
به گزارش تابناک مازندران، بارش رحمت الهی، بهانه‌ای برای رویش و بخشیدن جانی دوباره به طبیعت است.

امسال پس از تحمل دو ماه خشک‌سالی خیلی زود آسمان مازندران رخ در هم کشید و شاهد بارش‌های پاییزی بودیم که البته با توجه به اینکه بیش از دو ماه از فصل پاییز را پشت سر گذاشتیم این بارش‌ها خساراتی نیز در پی داشته است.

با وجود اینکه بارندگی‌ها از شدت خوبی برخوردار بوده اما پیش‌بینی هواشناسی بر این است در صورت عدم مدیریت و رعایت الگوی مصرف باز هم خشک‌سالی را در دیار پرباران مازندران شاهد هستیم که جای سئوال دارد.

مدیرکل هواشناسی مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: میانگین بارش سال آبی جاری (سال زراعی 95-94) نسبت به دوره آماری حدود 25 درصد افزایش و نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته حدود سه درصد کاهش یافت.

نوربخش داداشی بیان کرد: بیشترین افزایش نسبت به دوره آماری از رامسر حدود 76 درصد، آلاشت 55، گلوگاه 45، آمل 38، نوشهر 24، قراخیل قائم‌شهر و سیاه‏‌بیشه 21 و دشت‌ناز 16 درصد بوده و بیشترین کاهش به ترتیب از بلده حدود 37، کیاسر 19، بابلسر 13، کجور 10، پل‌‏سفید هفت، ساری پنج و بندرامیرآباد دو درصد بوده است.

وی با بیان اینکه این تغییرات در ابتدای سال آبی عادی است و نباید به عنوان افزایش منابع آب استان به دلیل بارش‏‌های اخیر تلقی شود، تصریح کرد: لازم است برنامه‏‌های کنترل و مصرف بهینه آب دنبال شود.

مدیرکل هواشناسی مازندران خاطرنشان کرد: نکته حائز اهمیت سیل‌آسا و عمدتا تک واقعه‌‏ای بودن بارش‌‏ها است که معمولا در ابتدای سال زراعی یک رخداد بارش سنگین و یا حدوداً دو هفته‏ بدون بارش می‌‏تواند شرایط را به بالای نرمال یا کمتر از نرمال تغییر دهد.

داداشی یادآور شد: در این دوره، میانگین دمای مازندران نسبت به میانگین بلندمدت در مهرماه حدود یک درجه افزایش و در آبان‌ماه حدود 0.8 درجه کاهش داشت.

وی اظهار داشت: براساس نقشه‌‏های پیش‌آگاهی مدل‏‌های اقلیمی و تحلیل شرایط پدیده‏‌های دورپیوندی تهیه شده در مرکز پیش‏‌بینی مرکز ملی اقلیم‌شناسی سازمان هواشناسی کشور، میانگین بارش در طی یک ماه آینده (آذرماه امسال) گرایش به کمتر از میانگین دارد که تاثیری بر منابع آب و کشاورزی منطقه ندارد.

مدیرکل هواشناسی مازندران اضافه کرد: در دوره‏‌های سه ماهه آذر تا بهمن‌ماه و سه ماهه‏ دی تا اسفند سال 94 حدود میانگین بلندمدت پیش‏‌بینی می‏‌شود.

وی درباره پیش‌بینی دمای هوای مازندران،گفت: میانگین دمای هوای از اوایل آذر (دسامبر 2015) تا دی‌ماه تا یک درجه کمتر از میانگین بلندمدت است که انتظار سرمای بی‌سابقه طی این مدت وجود ندارد.

مدیرکل هواشناسی مازندران با اعلام اینکه از اواخر دی تا انتهای فصل زمستان به‌تدریج تا یک درجه نسبت به میانگین بلندمدت افزایش می‌‏یابد، افزود: در مجموع با وجود کاهش دما در یک ماه آینده، تا پایان سال جاری سرمای کم‌سابقه مورد انتظار نیست.

داداشی افزود: براساس آخرین ارزیابی، صحت پیش‌‏بینی فصلی حدود 70 درصد است.

وی با بیان اینکه در آذرماه بیشینه دمای آب سطح دریا در منطقه نینو حدود 2.9 درجه بوده است، اظهار کرد: دمای آب دریا در ماه‌‏های دی و بهمن به ترتیب به 2.7 و 2.5 درجه بیش از نرمال خود کاهش می‏‌یابد.

مدیرکل هواشناسی مازندران اضافه کرد: از اواخر آذرماه به‌تدریج از قدرت ال‌نینوی 2016-2015 کاسته شده تا اینکه در اواسط بهار به حالت خنثی تبدیل می‏‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست مازندران در ادامه در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: بارش‌ها جان دوباره به طبیعت بخشید که امیدواریم با تداوم آن سال آینده با مشکل خشک‌سالی مواجه نشویم.

ناصر مهردادی میزان بارش‌ها را مطلوب ارزیابی کرد و افزود: اگر شاهد این میزان بارندگی در استان نبودیم به طور حتم مشکلات چند برابر می‌شد.
نوع بارش‌ها نیز طی سال‌های اخیر تغییر پیدا کرده و حالت سیل‌آسا به خود گرفته که بعضا خساراتی را در پی دارد و عقیده کارشناسان بر این است که این مسائل ناشی از دخالت انسان در محیط پیرامون است که باید به این موضوع توجه ویژه‌ای شود.

فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار