وکیل امیر قلعه‌نویی معتقد است توقیف این فیلم بهترین کادو برای روز تولد ناصر حجازی است. او می‌گوید: «امروز دستور توقف اکران خصوصی آن صادر شده و فکر می‌کنم این کمترین کادویی بود که ما می‌توانستیم در زادروز تولد مرحوم حجازی به وی ارائه کنیم چون مطمئنا اگر ایشان زنده بود از دیدن چنین فیلمی آزار می‌دید.»
کد خبر: ۱۴۴۷۳۰
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۴ - ۲۳:۴۳ 14 December 2015
در حالی که شب گذشته جشنواره سینما حقیقت با اکران فیلم مستند «من ناصر حجازی هستم» شب شلوغی را پشت‌سر گذاشته بود و علاوه بر سینمایی‌ها خیل فراوان فوتبالی‌ها و طرفداران ناصر حجازی را هم در جمع خود می‌دید امروز و با حکم مرجع قضایی تا اطلاع ثانوی توقیف شد. این فیلم که علاوه بر جشنواره سینما حقیقت قرار بود از این هفته در سینما‌های گروه هنر و تجربه هم به نمایش درآید اما به دلیل شکایت امیر قلعه‌نویی از این فیلم اکران آن متوقف شد.

به گزارش تابناک یزد، توقف اکران فیلم ناصر حجازی در حالی رخ می‌دهد که بسیاری از هواداران او امروز و به مناسبت سالروز تولد اسطوره باشگاه استقلال تهران سعی در گرامی داشتن نام یاد او کرده بودند اما مهر توقیف بر این فیلم هم آنها را حسابی ناراحت و دلشکسته کرد و هم زخم کهنه و قدیمی اختلافات را باز کرد. چه اینکه این فیلم با شکایت امیرقلعه‌نویی یکی از مربیان این باشگاه صورت گرفته است. البته وکیل امیر قلعه‌نویی نظر دیگری دارد. او معتقد است توقیف این فیلم بهترین کادو برای روز تولد ناصر حجازی است.

حمید توسلی، وکیل امیر قلعه‌نویی امروز و در خصوص توقیف این فیلم به خبرنگاران گفت: « امروز دستور توقف اکران خصوصی آن صادر شده و فکر می‌کنم این کمترین کادویی بود که ما می‌توانستیم در زاد روز تولد مرحوم حجازی به وی ارائه کنیم چون مطمئنا اگر ایشان زنده بود از دیدن چنین فیلمی آزار می‌دید.»

فیلم «من ناصر حجازی هستم» به کارگردانی نیما طباطبائی در پنج فصل با نام‌های من رویایی دارم، آخرین مرد مقاوم، سهراب کشی، استقلال تا استقلال و پرواز عقاب به بررسی اتفاقات زندگی ناصر حجازی می‌پردازد.

در وب‌سایت این فیلم و در توضیح فیلمنامه آمده است: «در فیلم پیرامون وقایع زندگی ناصر حجازی، چهره های مطرح عرصه فوتبال, هنر و ...  همراه با مردم نیز صحبت کرده اند تا دوستداران اسطوره ملی ایران بیشتر با چهره محبوب خود بواسطه تصویر آشنا شوند.»


با این حال امیر قلعه‌نویی معتقد است این فیلم نه در باره ناصر حجازی که درباره او ساخته شده است. چه اینکه وکیل او علت شکایت موکلش و توقیف فیلم را چنین توضیح می‌دهد: « آقایان در فیلم به جای آنکه به زندگی‌نامه مرحوم حجازی بپردازند بیشتر به شخصیت امیر قلعه‌نویی پرداخته و در فیلم از تکنیک سفید و سیاه استفاده کرده‌اند. البته آقایان با تصاویر و متونی که استفاده کرده‌اند بیشتر به شخصیت آقای قلعه‌نویی پرداختند. با شناختی که ما از مرحوم حجازی داریم مطمئنا او از ساخت چنین فیلمی برای برخی از صحنه‌ها راضی نبود و حتی من این موضوع را به تهیه‌کننده فیلم هم منتقل کردم. البته عده‌ای هستند که با ایشان ادعای دوستی می‌کردند و شاید دوست داشته باشند از اسم ایشان بهره‌برداری کنند ولی این دیگر به ما ارتباطی ندارد.»

هواداران باشگاه استقلال تهران در یک دهه اخیر به دو طیف بزرگ هواداران امیر قلعه‌نویی و پیروان «مکتب حجازی» تقسیم می‌شوند. عاشقان سینه‌چاک ناصر حجازی از او، منش و اخلاقش فراتر از قواعد و قوانین زمین فوتبال و با عنوان یک مکتب یاد می‌کنند. مکتبی که البته شاگردان و مرید و مرادهای مشخصی نداشت اما همان جذبه و کاریزمای شخصیت ناصر حجازی کافی بود تا یک‌تنه بار مکتب بودنش را به دوش بکشد. مربی که این اواخر اگرچه در میدان فوتبال به موفقیت رقیب جوانترش نبود اما با اظهار نظرهای صریح و بی‌پرده‌اش در مسائل فوتبالی و فراتر از آن در مسائل اجتماعی و سیاسی محبوبیتی فراتر از رنگ‌ها گرفته بود و البته مرگ دراماتیکش هم بر میزان محبوبیتش افزود.

دیدن ناصر حجازی خوش‌سیما و کاریزماتیک در آن حالِ رنجور از سرطان روی تخت بیمارستان دل هرکسی را کمی از تاریخ معاصر این ممکلت را می‌دانست به درد می‌آورد. اما حتی مرگ تاثیرگذار بهترین دروازه‌بان قرن آسیا هم موجب نشد تا آتش اتفاقات در خانواده استقلال خاموش شود و از سکوها این سال‌های ورزشگاه‌ها به کامنت پراکنی در شبکه اجتماعی و از آنجا به صفحات روزنامه‌ها کشید تا چهار سال پس از مرگ او و این‌بار با توقیف فیلم مستند زندگی او که با حضور چهره‌ها و ستاره‌های فراوانی چون حشمت مهاجرانی، جعفر کاشانی، حسین کلانی، علی پروین، نصراله عبداللهی، محمد رضا عادلخانی، حسن روشن، بیژن ذوالفقارنسب، جهانگیر کوثری، علی دایی، علی کریمی، امیر مهدی ژوله، بهروز رضوی، کیومرث پوراحمد، حسن فتحی، تهمینه میلانی، خشایار الوند، جمشید مشایخی، نیکی کریمی و ...ساخته شده بود توقیف شود.

این فیلم پیش‌تر و در اواخر شهریورماه اکران خصوصی داشته و گویا همان اکران منجر به دلخوری بسیاری شده بود. چنانکه برخی چهره‌ها که معروف ترینش امیرقلعه‌نویی بود اعتراض خود را نسبت به این فیلم اعلام کرده بودند. نیما طباطبائی بعدها و در یک فایل ویدئویی خطاب به معترضان به این فیلم اعلام کرد که «تاریخ را نمی‌توان تحریف کرد.»
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار