کد خبر: ۱۵۰۰۵۷
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۹ 23 December 2015

به گزارش تابناک یزد،شهرهاي تاريخي ايران همواره داراي باغ‌‏‏هاي گوناگوني بوده و نحوه و سبک معماري باغ در هر منطقه‎‎اي بسته به محيط، اقليم و فرهنگ خاصي شکل گرفته است.

"محمدمهدی شرافت" مدیر کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان يزد در اين خصوص گفت: باغ‏‏هاي تاريخي، خود داراي يک فضاي معمارانه است و جداي از ويژگي‏‏هاي خاص بنا، مي‎‎توان به سهولت تاثير شگرف آن را در هنرهاي وابسته به معماري نظير کاشي‎‎کاري، مينياتور و هنرهاي سنتي جستجو کرد.
وی افزود: نقاشان و معماران  ايراني فضاي باغ را چنان تزئين مي‎‎کردند که  جلوه‏‏گر هنر، فرهنگ و تمدن ايراني باشد و به همين علت باغ‏‏هاي هر دوره داراي سبک و معماري خاص خود است و جالب‎‎ترين سبک معماري ايراني که همراه با خلاقيت و ابتگار هنري آنان بود، تلفيق معماري ايراني با سبک اسلامي بود.
شرافت اظهار کرد: باغ‏‏هاي ايراني در برگيرنده آرمان‎‎ها و انديشه‏‏هاي آنانی است که باغ را تمثيلي از بهشت برين مي‎‎دانستند و تمناي جاودانگي را در باغ تجربه مي‎‎کردند.
اين مقام مسئول تصريح کرد: شهر يزد با وجود قرار گرفتن در دل کوير، داراي باغ‏‏هايي است که علاوه بر جذابيت‎‎هاي تاريخي از لحاظ اکوتوريستي نيز داراي اهميت خاصي  است و همواره پذيراي گردشگران داخلي و خارجي است.
به گفته شرافت، باغ‏‏هاي صدري و حافظي تفت، تيتو بافق،  پهلوان پور مهريز، دولت آباد يزد، خان يزد، عبدالرحيم خان، مشير و ناجي يزد از جمله باغ‎‎هاي تاريخي شهر خشتي يزد است.
وي ادامه داد: باغ صدري شهرستان تفت در محله باغ گلابدان واقع شده و قدمت آن به اواخر دوره زنديه بر مي‎‎گردد. در قسمت بالاي تالار باغ تاق‎‎نماهايي محرابي خودنمايي مي‎‎کند و در بدنه داخلي بادگير دو طبقه باغ،  سروي است که در دو طرف آن اهورامزدا قرار گرفته و به طرز زيبايي گچ‎‎بري شده است.
مدير کل ميراث فرهنگي يزد يادآور شد: باغ  حافظي طزرجان نيز از جمله باغ‎هاي تاريخي و زيباي استان است که قناتي که در اين باغ وجود دارد شالوده آبادي آن را فراهم کرده است.
شرافت به باغ پهلوان‏‏پور مهريز اشاره کرد و افزود: اين باغ تاريخي با داشتن برج گلين حفاظتي و کوشک داراي جاذبه خاص گردشگري است و جاري بودن قنات حسن آباد در دو مسير باغ سبب شده است که طراوت و شادابي خاصي به باغ ببخشد.
وي با بيان اين که باغ دولت آباد يکي از پتانسيل‏‏هاي خوب گردشگري يزد است، اظهار کرد: دارا بودن عمارت هشتي، بادگير ‎3‎3 متري، حوضچه‎‎هايي با سنگ‎‎هاي مرمري، گنبد کلاه فرنگي و تالار آيينه با نقوش اسليمي از جمله شاهکارهاي مهندسي معماري اين باغ است.
مدير کل ميراث فرهنگي استان در پايان خاطرنشان کرد: دو باغ دولت آباد يزد و پهلوان پور مهريز در فهرست آثار جهاني يونسکو به ثبت رسيده‎‎اند و هم اکنون به عنوان نماد باغ‎‎هاي ايراني در دنيا شناخته مي‎‎شوند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار