وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: بیش از 2 هزار سایت خبری بدون مجوز در کشور داریم و با این حال تمام سعی‌ بر این است که تمام صداها ببینیم و بشنویم.
کد خبر: ۱۵۳۸۵۷
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۰ 29 December 2015
به گزارش تابناک هرمزگان، علی جنتی ظهر در نشستی با هنرمندان و فعالان عرصه فرهنگی و هنری که با حضور استاندار هرمزگان به مدت سه ساعت به طول انجامید با اشاره به ظرفیت‌های استان هرمزگان اظهار داشت: امروز که وضعیت این استان را با دهه 50 مقایسه می‌کنیم می‌بینیم که توسعه خوبی در آن رقم خورده است.
 
وی با بیان اینکه ظرفیت فرهنگی استان ظرفیت بالایی است، اضافه کرد: نویسندگان، اصحاب رسانه‌ و فعالان عرصه هنر و نمایش و موسیقی از ظرفیت‌های خوبی برخوردارند هر چند که شاید تاکنون از این ظرفیت‌ها استفاده لازم و مورد انتظار صورت نگرفته است، اما منشا خدمات و برکات خوبی بوده‌اند.
 
*تحمل‌ناپذیری چالشی اساسی در کشور
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه تحمل‌ناپذیری یکی از چالش‌های اساسی در کشور به شمار می‌رود، افزود: تاکید بر اعمال و حاکم کردن سلایق خود منشای بر اختلافات است.
 
جنتی با بیان اینکه به عنوان نمونه در زندگی خانوادگی نیز سبب بروز اختلاف و طلاق می‌شود، افزود: امروز در برخی از نقاط تهران بعضا از سه و یا دو ازدواج یکی از آن منجر به طلاق می‌شود.
 
وی افزود:‌ همانطور که انسان‌ها از نظر چهره با هم تفاوت‌هایی دارند از نظر فکر و عقیده نیز دارای تفاوت‌های متعددی هستند که باید با درک مناسب نسبت به تعامل با همدیگر پیش رفت.
 
*فرهنگ‌سازی برای درک و تحمل یکدیگر /فعالیت 2000 سایت خبری بدون مجوز
 
وزیر فرهنگ گفت:‌ باید فرهنگ‌سازی شود تا در کشور بتوانیم همدیگر را درک و تحمل کنیم تا از این طریق توسعه را رقم بزنیم.
 
جنتی با بیان اینکه روزانه یک بولتن 30 الی 40 صفحه‌ای حوزه انتقادات در بخش‌های مختلف دریافت می‌کند، اضافه کرد: بیش از 2 هزار سایت خبری بدون مجوز در کشور داریم و با این حال تمام سعی‌ بر این است که تمام صداها ببینیم و بشنویم.
 
وی گفت:‌ مرتب و در حد توان موضوعات را پی‌نوشت و سعی در دیدن موارد داریم هر چند که دائما افرادی از دایره انصاف خارج می‌شوند و بر اساس اخبار کذب اظهار نظر می‌کنند.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد:‌ نباید در نقدهایمان از دایره انتقاد خارج شویم.
 
*دولت سیاست انتشار آزادانه افکار را در پیش دارد
 
جنتی با بیان اینکه سیاست دولت کمک به آزادی فکر و اندیشه و انتشار آن در چارچوب قانون است، گفت: اصولا باور داریم که فرهنگ یک کشور در سایه آزادی و تضارب آراست که مجال رشد می‌یابد، چرا که در یک محیط بسته نمی‌توان انتظار رشد داشت.
 
وی با بیان اینکه در سال 93، 72 هزار عنوان کتاب چاپ شده است، گفت: این رقم نسبت به سال 92، هشت هزار عنوان افزایش جلد داشته‌ایم هر چند که تیتراژ پایین‌تر آمده است.
 
*صدور 4000 مجوز نشریه در دو سال و نیم
 
جنتی افزود: در دو و نیم سال اخیر تعداد مجوزهای نشریات صادر شده به 4هزار مجوز رسیده است در حالی که با این تعداد، تعداد مجوزهای نشریات در کشور به هفت هزار مورد رسیده و این نشان از عظمت کار دارد.
 
این مسئول با بیان اینکه در پرداخت یارانه تابع ضوابط تدوین شده توسط خود فعالان رسانه‌ای هستیم گفت: در حوزه حمایتی به جناح و گروه فکری نشریات نگاه نمی‌کنیم و حمایت‌ها به یک میزان اعمال می‌شود.
 
وی با بیان اینکه حداکثر زمان صدور مجوز برای نشریات به پنج ماه کاهش یافته است، افزود: حمایت‌های ویژه‌ای را از نشریات مناطق محروم و مرزی، و تخصصی حوزه دین و قرآن داریم.
 
جنتی اضافه کرد: میزان کمک به نشریات و خبرگزاری‌ها به طور شفاف بر روی سایت مربوطه قرار دارد و تمام کمک‌ها تابع میزان فعالیت است.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در حوزه صدور مجوز برای فعالیت‌های فرهنگی نیز حداکثر ظرف دو ماه مجوزها را صادر می‌کنیم که در حال الکترونیکی کردن آن هستیم.
 
وی اضافه کرد: مبحث واگذاری اختیارات به استان‌ها را نیز به 40 آیتم و خدمت رسانده‌ایم که با وجود برون‌سپاری و واگذاری این تعداد خدمت به مراکز استان‌، دیگر افراد و مسئولان نیاز به رجوع و استعلام از مرکز ندارند.
 
490 هزار استخدام غیرقانونی
 
جنتی با بیان اینکه دولت‌های گذشته تاکنون علی‌رغم شعارها نتوانسته‌اند خود را کوچک کنند، اضافه کرد: در دولت نهم و دهم 890 هزار نفر به بدنه دولت اضافه شده‌اند که 490 هزار نفر آنها به صورت غیرقانونی به کار گرفته شده‌اند که این امر بار زیادی را به ملت و دولت اعمال کرده است.
 
وی با بیان اینکه در تلاش هستیم امور فرهنگ را به بخش خصوصی واگذار کنیم، افزود:‌ به مدت دو سال است که نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال و بخشی از نمایشگاه کتاب را به بخش خصوصی واگذار می‌کنیم و کار سیاست‌گذاری و نظارت را دنبال می‌کنیم.
 
به گفته جنتی همچنین تلاش بر واگذاری جشنواره‌ها نیز بر بخش خصوصی است تا از بار بر روی دوش دولت کاسته شود.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان گفت: دولت آماده واگذاری فرهنگسراهای حاضر و فرهنگسراهای نیمه تمام به بخش خصوصی به شرط عدم تغییر کاربری است چرا که دولت پول و امکانات لازم را برای اتمام پروژه‌های نیمه تمام ندارد و از همین رو به روی اتمام پروژه‌های با پیشرفت 80 درصد متمرکز است.
 
*با واگذاری غیر اصولی فرهنگسرای طوبی بندرعباس موافق نیستیم
 
جنتی افزود: به مدیر کل فرهنگ و ارشاد هرمزگان گفته‌ایم، اگر فرهنگسرای طوبی بندرعباس قرار است واگذار بشود، نباید فشاری بر روی دوش هنرمندان با توجه به افزایش تعرفه خدمات این مکان ایجاد شود که در غیر این صورت اصراری بر واگذاری آن نداریم.
 
وی اضافه کرد: فعال‌سازی هر چه بیشتر جشنواره خلیج فارس و راه‌اندازی بنیاد فرهنگی خلیج فارس می‌تواند بستری برای مرکز هرمزگان شناسی باشد.
 
جنتی یادآور شد: به کمبودهای حمایتی از هنرمندان و فعالان این بخش و اهالی فرهنگ و هنر اعتراف داریم، منتها تلاشمان بر رفع کمبودها با توجه به امکانات موجود است.
 
*کشور در وضعیت مالی و اعتباری بد و بی‌سابقه‌ای قرار دارد
 
وی افزود:‌ باید قبول کرد که دولت با تنگناهای جدی روبه‌رو است، چرا که به عنوان نمونه در خاطر من نیست که کشور حتی در دوران جنگ، مثل امسال این همه مشکل داشته باشد.
 
به گفته این وزیر دولت یازدهم، اولویت اول دولت در حال حاضر پرداخت حقوق کارکنان دولت و بخش‌های نظامی و دفاعی و پرداخت یارانه‌هاست.
 
*پورشه سواران حذف شده هم صدایشان درآمد
 
وی گفت: با حذف یک تا دو میلیون از یارانه بگیران حتی آنهایی که پورشه هم دارند سر و صدایشان بلند شده و معلوم نیست که کجای این طرح، هدفمندی است.
 
جنتی اضافه کرد: برای سال آینده بودجه کل کشور 285 هزار میلیارد ریال بودجه تعریف شده است که امید است بتوانیم این را محقق کنیم و این در حالی است که رقم بدهی دولت به 540 هزار میلیارد تومان رسیده است که به اندازه سه سال بودجه اداره کشور است.
 
*11 میلیون حاشیه‌نشین داریم
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه کشور با چالش‌های فرهنگی قابل تاملی روبه‌رو است، اضافه کرد: در کشور 11 میلیون حاشیه‌نشین داریم که قابل تامل است.
 
این مسئول اضافه کرد: در برخی از حوزه‌ها نیز شاهد انحطاط اخلاقی هستیم که مسائلی همانند دروغ و خیانت در امانت از نمونه‌های آن و سایر مولفه‌های اخلاقی در حال از بین رفتن هستند.
 
*جعل، تحریف‌، تهمت و دروغ‌های رسانه‌ای نمونه بارز انحطاط اخلاقی است
 
وی افزود:‌ جعل، تحریف، تهمت و دروغ در سایت‌های خبری و رسانه‌ها نشانه‌های بارز انحطاط اخلاقی است در حالی که ما کشوری اسلامی و دارای فرهنگی غنی ایران اسلامی هستیم.
 
جنتی اضافه کرد: در یک سال اخیر مبحث تقویت بنیان خانواده را دستور کار شورای فرهنگی عمومی قرار داده‌ایم.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: در جهت حمایت از انجمن‌های فرهنگی و هنری آمادگی کامل داریم و از همین رو تمام سعی‌ بر دریافت و ارسال سهم این انجمن‌ها هستیم و از مدیر کل فرهنگ استان نیز می‌خواهیم که نیازهای اساسی انجمن‌های فرهنگی هنری استان را احصا و اعلام کند تا بتوانیم با کمک استانداری مشکلات  را به حداقل برسانیم.
 
*بر تقویت انجمن سینمای جوان تاکید داریم
 
جنتی خواهان تقویت انجمن سینمای جوان در هرمزگان و سایر استان‌ها شد و در عین حال گفت:‌ این نقد بر ما وارد است و باید در راستای فعال‌سازی بیشتر این انجمن در کشور تلاش بیشتری کنیم.
 
وی اضافه کرد: شورای عالی امنیت ملی هیچ گونه مصوبه‌ای در باب ممنوع التصویر بودن رئیس دولت‌های هفتم و هشتم ندارد و این را مورد استعلام قرار داده‌ایم و در موضوع برخورد اخیر نیز قوه قضاییه عمل کرده است.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار