عرق بیدمشک که از گل درختچه ایی به همین نام بدست می آید علاوه بر نوشیدنی گوارا از خواص دارویی بسیاری برخوردار میباشد.سطح کشت این نوع درختچه در استان آذربایجان غربی بیش از 800 هکتار است که عمدتا به صورت حاشیه کاری در کنار باغ ها و مزارع کاشته می شود.
کد خبر: ۱۵۴۵۵
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۸ 19 March 2015

عرق بیدمشک که از گل درختچه ایی به همین نام بدست می آید علاوه بر نوشیدنی گوارا از خواص دارویی بسیاری برخوردار میباشد.سطح کشت این نوع درختچه در استان آذربایجان غربی بیش از 800 هکتار است که عمدتا به صورت حاشیه کاری در کنار باغ ها و مزارع کاشته می شود.

به گزارش تابناک ارومیه،شکوفه های بیدمشک خبر رسان ورود بهار به طبیعت آذربایجان غربی است.شکوفه های این درختچه قبل از هر درخت دیگری با شکفتن و با بوی معطر خود نوید آغاز بهاری دیگر را میدهد.

درختچه ای است از نژاد بید،دوپایه زینتی و گاهی بصورت درخت،اما بهر حال بلندی آ« از هشت متر تجاوز نمیکند.گلهای آن به صورت سنبله و قبل از باز شدن برگها ظاهر میشود و معطرند.یهترین نوع گل آن است که زردی بیشتری داشته باشد .این درختچه بومی ایران است

خواص دارویی زیادی دارد .در مناطق آذربایجان غربی بعنوان شربت ونوشیدنی خنک از آن استفاده میکنند.پس از برداشت گلهای آن ،عرق آنها را گرفته و بصورت شربت می نوشند.

تاکنون در خصوص این محصول دید تجاری یا نبوده و اگر بوده در سطحی محدود میباشد.علاوه بر اینکه میتوان از عرق حاصله از گل این درختچه استفاده کرد از پوست و خشک شده گل نیز برای مصارف دارویی استفاده کرد.

همچنین گرده گل بیدمشک مود توجه زنبوران عسل بوده و عسل تولیدی از این گل بسیار معطر ،لذیذ و در عین حال خاصیت دارویی دارد.

با توجه به این مطالب ،مسئولین استان میتوانند از ظرفیت موجود در اشعاعه کاشت و تولید این محصول برنامه ریزی کنند .

در این خصوص معاون تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان گفت: سطح کشت این نوع درختچه در استان بیش از 800 هکتار است که عمدتا به صورت حاشیه کاری در کنار باغ ها و مزارع کاشته می شود.

مقصود قربانی با بیان اینکه شکوفه بیدمشک در شهرستان های ارومیه ، خوی و سلماس برداشت می شود ، افزود: سالانه بیش از 600 تن شکوفه بیدمشک از سطح باغ های استان برداشت و به بازار عرضه می شود.

وی افزود: یک سوم شکوفه های تولیدی بیدمشک را واحدهای صنایع تبدیلی جذب و به عرق تبدیل و حدود یک سوم آن در خانه ها عرقگیری و بقیه نیز توسط واحدهای عرقگیری دیگر استان ها و همچنین تهیه نقل بیدمشکی در قنادی های ارومیه مصرف می شود.

نقل و عرق بیدمشک ارومیه علاوه بر داخل کشور ، مشتریان زیادی در کشورهای حوزه خلیج فارس ، ترکیه ، جمهوری آذربایجان و گرجستان دارد که به صورت تجارت چمدانی صادر می شود.

عرق بیدمشک دارای خواص درمانی زیادی از قبیل تنظیم کننده ضربان قلب ، مقوی قلب و معده ، نشاط آور و تقویت کننده اعصاب است ، خوردن خالی و بدون شکر تاثیر چندانی بر افزایش فشار خون ندارد ولی شربت آن برای افرادی که دارای فشار خون بالا هستند توصیه نمی شود.

عمر گل دهی درخچه بیدمشک 15 روز از اواخر اسفند تا اوایل فروردین است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار