مدیرکل محیط زیست قم:
مدیرکل محیط زیست قم با اشاره به اینکه در استان قم مجوز ۵ نیروگاه صادر شده است که با ظرفیت‌های استان قم هماهنگ نیست، گفت: در استان قم روزانه ۷۰۰ تن زباله دفع می‌شود.
کد خبر: ۱۵۷۰۵۶
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۶ 03 January 2016
به گزارش تابناک قم، رحمان دانیالی در همایش بررسی بحران خشکسالی و ریزگردها در استان قم به مناسبت هفته کاهش اثرات بلای طبیعی که در سالن همایش‌های اداره محیط زیست استان قم برگزار شد، اظهار داشت: از 8 کلان شهر بالای یک میلیون تنها شهری که آلودگی هوای آن به مرحله ناسالم و خطرناک نرسیده قم است، اما در شرایط خاص پیک آلودگی داریم که در کشور بی سابقه است.

مدیرکل محیط زیست استان قم با اشاره به اینکه از حیث آلودگی‌های صنعتی و کارخانجات به درجه بحرانی نرسیده و باید اجازه ندهیم که این اتفاق بیفتند، افزود: با توجه به فرمایشات رهبری وظایف ادارات مختلف را احصا کرده و در اختیار دستگاه‌های مختلف قرار دادیم و باید برای فرهنگ سازی در این زمینه اقدام‌های لازم انجام شود.

وی با بیان اینکه علی رغم تاکیدات رهبری سیاست اقتصاد مقاومتی آنچنان که باید اعمال نشد، خاطرنشان کرد: در سیاست‌های محیط زیست برنامه ریزی‌های لازم انجام شده تا به آن سیاست‌های کلی برسیم و باید در این زمینه استانداری هم همکاری لازم را داشته باشد.

دانیالی عنوان کرد: حساسیتی که باید در زمینه محیط زیست داشته باشیم نداریم، دستگاه‌های اجرایی ما هنوز این مسئله را نپذیرفته‌اند و باید مسئله محیط زیست به یک فرهنگ تبدیل شود، باید از خود ما کار آغاز شود تا بتوانیم این فرهنگ را در جامعه بسط دهیم.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان قم با اشاره به اینکه تا الگوی رفتاری با محیط زیست تغییر نکند نمی‌توانیم از آلودگی محیط زیست جلوگیری کنیم، افزود: استان قم با کمتر از یک درصد مساحت کشور 5 مجوز نیرو گاه دارد که یکی از آن‌ها در نزدیکی پردیسان، یک نیروگاه طایقان و یکی هم در منطقه صنعتی نیزار در حال فعالیت است

وی با اشاره به اینکه باید جلسات آمایش سرزمین تشکیل شود، تصریح کرد: این نیروگاه‌ها می‌تواند برای استان قم مضر باشد، مصرف گاز بسیار بالا و تولید مازوت از جمله مشکلات و معایب نیروگاه‌ها است و علاوه برآن در فصول سرما یک میلیون لیتر در خوشبینانه ترین حالت مصرف می‌کند.

دانیالی خاطرنشان کرد: تنها کشوری که می‌تواند از منابع پایدار طبیعی برای تأمین انرژی استفاده کند ایران است، باید با توجه به شرایط منطقه‌ای برای توسعه استفاده کرد و باید برای توسعه بیشتر نیروگاه‌ها شرایط استان قم را در نظر گرفت.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم با بیان اینکه استان قم 10 درصد تنوع پوشش گیاهی کشور را دارد، تاکید کرد: طبق استانداردهای بین المللی باید 17 درصد خاک به عنوان مناطق حفاظت شده در بیاید.

وی با اشاره به اینکه 20 الی 30 درصد پرندگان و خزندگان شناخته شده کشور را استان قم داراست، بیان کرد: قم از حیث انجام فعالیت‌های زیست محیطی بسیار فعال است اما این مطالعات به صورت پراکنده است.

دانیالی عنوان کرد: پیشگیری و ممانعت از آلودگی‌های غیر مجاز و الزام تخریب کنندگان  به جبران خسارت از جمله مواردی است که باید اجرایی شود، مکاتباتی با دستگاه قضا داشته‌ایم و به دنبال ایجاد شعبه مستقل محیط زیست هستیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم با بیان اینکه با همکاری شهرداری و شرکت شهرک‌ها تعداد پایش ما دو برابر شده است، خاطرنشان کرد: واحدهای آلاینده شناسایی و ملزم به پرداخت عوارض شدند و قطب بازیافت سرب از باطری‌های فرسوده تبدیل شده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه دستگاه‌ها اجرایی و سازمان صنعت و معدن با ما برای منبع واردات باطری‌های فرسوده همیار بوده‌اند، خاطرنشان کرد: ضعف استان قم بوده است که محیط زیست کشور اطلس طبیعی استان قم را نمی‌شناسد.

دانیالی با اشاره به اینکه 10 درصد استان قم تالابی است و می‌تواند محیط مناسبی برای جذب توریست باشد، افزود: اگر حق آبه زیست محیطی تالاب‌های قم احصا شود می‌تواند بسیاری از مشکلات حل شود.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان قم در مسئله ریزگرد اقدامات مناسب بوده وبه موقع اطلاع رسانی شده است، بیان کرد: در خصوص شناسایی کانون‌های آلاینده، 3 ایستگاه سنجش آلودگی هوا را بعد از چندین سال احیا کردیم و باز دو ایستگاه خوابیده است به این دلیل که هزینه نگهداری این ایستگاه‌ها را نداریم، و باید این ایستگاه‌ها را احیا کرد.

وی با اشاره به اینکه 700 تن تولید زباله در استان قم خیانت به خاک است، خاطرنشان کرد: تغییر سوخت از فسیلی به سوخت پاک و گاز از جمله اصولی است که باید انجام شود، اعتقادی به مونوریل نداریم اما راه افتادنش بهتر از راه نیافتادن آن است و باید از وسایل عمومی بیش از این استفاده شود.

دانیالی با ابراز نگرانی از اینکه در مناسبت‌ها بین 750 تا بیش از یک میلیون خودرور وارد استان قم می‌شود، خاطرنشان کرد: استفاده از خودروهای فرسوده 30 برابر خودروهای معمولی در آلودگی هوا نقش خواهد داشت.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم با اشاره به اینکه صندوق ملی محیط زیست شکل خواهد گرفت که برآورد آلایندگی را انجام می‌دهد، عنوان کرد: ما با واحدهای آلاینده برخورد می‌کنیم و واحدهای سازگار با محیط زیست را حمایت می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه باید رده بندی کنیم برای ایجاد واحدهای صنعتی و نباید برای واحدهای آلاینده فرش قرمز پهن کنیم، خاطرنشان کرد: کارهای شایسته‌ای توسط علما صورت گرفته و استفتائات خوبی وجود دارد اما متاسفانه پراکنده است که باید جمع آوری شود.
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار