کیوسک بین‌المللی «تابناک»؛
بازتاب دنباله روی برخی کشورهای عربی از سعودی ها در قطع روابط با ایران، اظهارات نماینده عربستان در سازمان ملل درباره تنش های اخیر ایران و عربستان، بروز درگیری میان حزب الله و رژیم اسرائیل در جنوب لبنان، تلاش داعش برای تسلط بر منابع نفتی لیبی و تشدید تنش ها در دریای جنوبی چین، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است.
کد خبر: ۱۵۸۰۰۶
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۷ 05 January 2016


بازتاب قطع روابط هم‌پیمانان عربستان با ایران/ تلاش داعش برای تسلط بر نفت لیبیبازتاب دنباله روی برخی کشورهای عربی از سعودی ها در قطع روابط با ایران، اظهارات نماینده عربستان در سازمان ملل درباره تنش های اخیر ایران و عربستان، بروز درگیری میان حزب الله و رژیم اسرائیل در جنوب لبنان، تلاش داعش برای تسلط بر منابع نفتی لیبی و تشدید تنش ها در دریای جنوبی چین، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است. 

بازتاب قطع روابط هم‌پیمانان عربستان با ایران/ تلاش داعش برای تسلط بر نفت لیبی

به گزارش «تابناک»، موضوع تنش های به وجود آمده میان تهران و ریاض بر سر اقدامات اخیر عربستان سعودی، امروز نیز یکی از اصلی ترین محورهای توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی را تشکیل می دهد. سایت شبکه خبری «سی ان ان» در مطلبی با اشاره به سرایت بحران در روابط ایران و عربستان به سایر کشورها، می نویسد پیامدهای اعدام یک روحانی شیعه توسط سعودی ها، از سطح روابط دوجانبه ایران و عربستان فراتر رفته و دیگر کشورهای منطقه خاورمیانه نیز به جانبداری از یکی از دو طرف برخاسته اند. در همین حال، دو قدرت بزرگ روسیه و چین نیز خود را وارد ماجرا کرده اند. در ادامه این مطلب، به این موضوع اشاره شده که طی 24 ساعت اخیر، شماری از کشورهای همسو با عربستان سعودی نیز اقدام به قطع یا کاهش روابط با ایران کرده اند.

بازتاب قطع روابط هم‌پیمانان عربستان با ایران/ تلاش داعش برای تسلط بر نفت لیبی

در این میان، خبرگزاری «رویترز» اظهارات نماینده عربستان در سازمان ملل را بازتاب داده که درباره موضوع تنش بین کشورش و ایران به اظهارنظر پرداخته است. عبدالله المعلمی ضمن متهم کردن ایران به مداخله در امور داخلی خود، اظهار داشته هر زمان که ایران دخالت در امور داخلی دیگر کشورها را کنار بگذارد، عربستان سعودی روابطش را با این کشور از سر خواهد گرفت. وی همچنین مدعی شده با وجود تنش های اخیر، ریاض به شدت برای برقراری صلح در سوریه و یمن تلاش خواهد کرد. این دیپلمات سعودی در بخش دیگری از اظهاراتش گفته سعودی ها «دشمن مادرزاد» ایران نیستند. این در حالی است که دولت هایی چون بحرین و سودان نیز به تبع عربستان اقدام به قطع روابط با ایران کردند.

بازتاب قطع روابط هم‌پیمانان عربستان با ایران/ تلاش داعش برای تسلط بر نفت لیبی

بروز درگیری های جدید میان نیروهای حزب الله و ارتش رژیم اسرائیل، از جمله دیگر موضوعات مهم امروز است. روزنامه «وال استریت ژورنال» می نویسد حزب الله روز دوشنبه اعلام کرد بمبی را در نزدیکی یک کاروان نظامی رژیم اسرائیل در مرز لبنان با سرزمین های اشغالی منفجر کرده است. اقدامی که واکنشی آشکار به قتل ماه گذشته یکی از اعضای ارشد این جنبش توسط اسرائیل به شمار می رود. این انفجار در بزرگراهی در منطقه موسوم به «مزارع شبعا» رخ داده است. شبکه خبری «المنار» اعلام کرده که یک مقام ارشد اسرائیلی در کاروان مذکور حضور داشته است. ارتش رژیم اسرائیل ضمن تأیید این خبر، اعلام کرده که این انفجار را با دف قرار دادن بخش هایی از جنوب لبنان پاسخ داده است.

بازتاب قطع روابط هم‌پیمانان عربستان با ایران/ تلاش داعش برای تسلط بر نفت لیبی

بخشی از مطالب مهم امروز نیز به موضوعات مربوط به گروه تروریستی داعش اختصاص دارد. روزنامه«واشنگتن تایمز» می نویسد شاخه داعش در لیبی، روز دوشنبه حملاتی را به یک ترمینال صادرات نفت در مدیترانه ترتیب داده است؛ اقدامی که جدیدترین نشانه از تلاش داعش برای دست یافتن به سرزمین هایی ارزشمند در این کشور جنگ زده به شمار می رود تا بدین ترتیب، اهداف جهانی این گروه تروریستی محقق شود. هرچند شاخه داعش در لیبی تاکنون کامل هیچ میدان بزرگ نفتی را به دست نگرفته، اما روز دوشنبه مدعی شد که کنترل شهر ساحلی «بن جواد» را در منطقه مدیترانه به دست آورده است. پایانه نفتی موجود در این شهر، در مرکز «هلال نفتی» کشور لیبی قرار دارد.

بازتاب قطع روابط هم‌پیمانان عربستان با ایران/ تلاش داعش برای تسلط بر نفت لیبی

در نهایت، در میان دیگر موضوعات، «کریستین ساینس مانیتور» به موضوع تشدید تنش ها در دریای جنوبی چین پرداخته است. به نوشته این روزنامه، فرود نخستین هواپیمای چینی در جزایر مصنوعی که به تازگی توسط این کشور در دریای جنوبی ایجاد شده، نشانگر آن است که کار ساخت و ساز پکن در این منطقه مورد مناقشه، تکمیل شده و قاعدتاً از این پس پروازهای نظامی نیز به این جزایر انجام خواهد گرفت. حضور فزاینده نظامی چین در این دریای مورد مناقشه، می تواند به ایجاد یک منطقه دفاع هوایی تحت کنترل پکن منجر شود که همین امر، به طور بالقوه سبب افزایش تنش های چین با دیگر مدعیان در این منطقه و همچنین ایالات متحده خواهد شد. 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار