کد خبر: ۱۵۸۸۶
تاریخ انتشار: ۰۲ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۳ 22 March 2015
سال 1393 در حالی به پایان رسید که جمهوری اسلامی ایران در عرصه داخلی شاهد ثبات اقتصادی و آرامش سیاسی بود و در نظام بین الملل با عقلانیت و منطق ظاهر شد.

این دستاوردهای مهم با تدابیر و خردورزی و اعتدال مداری دولت یازدهم در پرتو حمایتها و تاییدات رهبر معظم انقلاب و همراهی ملت بزرگ ایران به دست آمد.

در حوزه داخلی، آنچه بیش از همه نمود داشت، توفیقات دولت در اصلاح ساختار اقتصادی و رهایی کشور از تبعات قانون گریزی در بخش اقتصاد بود .رشد اقتصادی کشور که در پایان سال 93 شاهد رشد منفی 8/6 درصدی بود، بر اساس اعلام صندوق بین المللی پول امسال رشد مثبت 5/1درصدی را تجربه کرد . دولت در این خصوص با تدوین و اجرای طرح خروج از رکود و توجه به توسعه صادرات ، عزم و اراده خود را برای ایجاد تحول مثبت رد عرصه اقتصادی به نمایش گذاشت.

همچنین نرخ تورم در طول مدت یک سال و نیم از عمر دولت تدبیر و امید، 24 درصد کاهش یافت.

یکی دیگر از دستاوردهای دولت در عرصه سیاست داخلی ، سفر اخیر دکتر روحانی ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران به شهر مقدس قم و دیدار ایشان با مراجع معظم تقلید بود .این در حالی بود که در گذشته روابط دولت با مرجعیت و علمای دینی به پایین ترین سطح تنزل یافته بود . اما در سفر اخیر آقای روحانی ، مراجع برجسته و علمای سرشناس و حتی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با رئیس جمهور دیدار و ایشان را به واسطه دستاوردهای دولت مورد تفقد قرار دادند که این امر حکایت از اعتماد و اطمینان آنان به شخص رئیس جمهور به عنوان چهره ای فرهیخته و به تعبیر خود دکتر روحانی ، فرزند حوزه و نیز رضایت از عملکرد دولتمردان داشت.

یک نکته قابل توجه درباره سفر دکتر روحانی به قم این بود که مرجع تقلید بزرگی مانند آیت الله العظمی وحید خراسانی که معمولا اشتیاقی از سوی ایشان  برای دیدار با مسئولین دیده نشده است ، از رئیس دولت تدبیر و امید به گرمی استقبال و از آقای روحانی به عنوان یکی از بهترین روسای جمهور نام بردند.

افزایش اعتماد عمومی به نظام اسلامی ، گسترش فضای باز سیاسی ، توجه به حوزه فرهنگ و هنر و بالا بردن آستانه تحمل و بسط انتقاد پذیری را نیز می توان از مهمترین موفقیت های دولت در سال 93 ذکر کرد.

در سیاست خارجی هم که مهمترین رویکرد دولت دبیر و امید از ابتدای آغاز به کارش بوده است ، تیم مذاکره کننده هسته ای به سرپرستی دکتر محمد جواد ظریف در طول 18 ماه گذشته ، با سفرهای متمادی و حضور در جلسات سنگین و فشرده با همتایان خود در گروه 5به اضافه یک ، توان و ظرفیت دیپلماسی کشور را هوشمندانه برای دست یابی به توافق هسته ای و رفع تحریم های ظالمانه علیه ملت ایران با تاکید و پافشاری بر حفظ منافع ملی و رعایت مصالح نظام به کار گرفتند و سال 93 را هم در خارج از کشور به منظور ادامه مذاکرات به پایان رساندند.

گرچه این روند در داخل کشور با انتقاد و دلواپسی عده ای اندک و کم شمار مواجه شد، اما مذاکرات هسته ای همواره مورد تایید رهبر انقلاب و استقبال مردم قرار گرفته است. فرزندان انقلاب در عرصه دیپلماسی به تعبیر مقام معظم رهبری با دلگرمی به حمایتهای ایشان و پشتیبانی  خوب ملت، ذره ای از حقوق مسلم جمهوری اسلامی کوتاه نیامده و آغازین روزهای سال جدید را هم در کوران مذاکرات سخت در کشو سوئیس به سر می برند و خبرهای خوشی از دست یابی به توافقی جامع به گوش می رسد .این توافق می تواند به عنوان یکی از مهمترین وقایع و رخدادها در تاریخ در دوره ریاست جمهوری دکتر روحانی به ثبت برسد.

آنچه مسلم است و نمی توان نادیده گرفت ، نقش محوری رئیس جمهوری در این توفیقات و پیروزی هاست . دکتر روحانی با منطق در گفتار، تدبیر در عمل و بردباری، خویستنداری و اخلاق مداری در عرصه سیاسی و بهره گیری از دولتمردان کارکشته و مجرب با تاکید بر حفظ آرمانهای والای نظام و انقلاب در حفظ عزت ملت شریف ایران، همه سلایق و تفکرات را ازبین نیروهای اصیلا انقلاب و نظام در زیر چتر واحدی به نام ایران گرد هم آورده تا همه باهم برای پیشرفت و آبادانی این مرز و بوم تلاش کنند.

این رویکرد سازنده ، علاوه بر ایجاد آرامش و دوری از چالش آفرینی در عرصه داخلی و تعامل مثبت بین قوای سه گانه و ارکان کشور و تنش زدایی در عرصه بین المللی، موجب شده تا ایران اسلامی به عنوان یک قدرت منطقه ای ، جایگاه تعیین کننده و تاثیر گذار خود را باز یابد و انشالله در سال 94 نیز جمهوری اسلامی با درایت دولتمردان قله های توسعه را شتابان تر از همیشه در خواهد نوردید . دولت تدبیر و امید به عهد خود با ملت پایبند بوده و با شکیبایی در برابر افراطی گری ها و سنگ اندازی ها به راه خود ادامه می دهد.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
سينا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۲
سلام
اشاره هاى خوبى شده بود به توفيقات دولت هرچند دستاوردهاى دولت به خوبى بازگو نميشود
سید علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۳
درود بر آقای سلیمان پور فرماندار محبوب بهارستان
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار