معاون میراث فرهنگی مطرح کرد
معاون میراث فرهنگی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گفت: برخورد قاطع دستگاه قضا با تخریب‌کنندگان آثار میراث‌فرهنگی می‌تواند کمک زیادی به حفظ و مراقبت از آثار ملی کند.
کد خبر: ۱۵۹۵۶۰
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۳ 07 January 2016

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه مازندران،«محمدحسن طالبیان» در جمع خبرنگاران با اشاره به اهمیت حفظ میراث‌فرهنگی گفت: آب و هوای مازندران دارای رطوبت زیاد است و حتی در بالای اماکن تاریخی شاهد سبزشدن گیاه و درختچه هستیم و این معضل در بسیاری از کشورهای دنیا اتفاق می‌افتد و هنوز کسی پاسخ خیلی روشنی برای آن پیدا نکرده و می‌کوشیم بتوانیم تهدیدات طبیعی را کاهش و روند فرسایش و تخریب را کُند کنیم.

وی افزود: زلزله یکی از تهدیدات جدی در تخریب بناهای تاریخی است و تا آنجایی که ممکن است تلاش می‌کنیم با ایمن‌سازی اماکن تاریخی، از آن‌ها محافظت کنیم.

معاون سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تصریح کرد: مدیریت پیشگیری و مدیریت بحران در قبل و بعد از حوادث در سازمان میراث فرهنگی دایر است تا آمادگی کامل برای نجات میراث فرهنگی داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه سازمان‌های نظامی در زمان وقوع حوادث طبیعی می‌توانند در حفاظت از میراث فرهنگی کمکِ کار باشند، افزود: تهدیدات انسانی نیز یکی دیگر از مسائل مهم حفظ آثار تاریخی است.

طالبیان اظهار کرد: کسانی که غیرقانونی برخی از آثار ارزشمند و ثبتی را مورد تخریب قرار می‌دهند از لحاظ قانونی مورد پیگیری هستند و باید با تعامل دستگاه قضا برخورد جدی شود.

وی آحاد مردم را بهترین عامل حفاظت از میراث طبیعی دانست و ادامه داد: برخورد قاطع دستگاه قضا با تخریب کنندگان آثار میراث فرهنگی می‌تواند کمک زیادی به حفظ و مراقبت از آثار ملی کند.

طالبیان با تاکید بر اینکه مردم باید بدانند میراث فرهنگی هویت آنها است و باید در حفظ آن همت کنند، عنوان کرد: ارتباط خوبی بین میراث و فرهنگی و رسانه‌ها وجود دارد که به آگاهی بخشی مردم در راستای حفظ آثار تاریخی کمک می‌کند.

وی افزود: زمانی که توسعه عمرانی اجرا می‌شود بسیاری از آثار ملی در کشور از بین می‌روند و یا در معرض تخریب قرار می‌گیرند که لازم است با تعاملات بین سازمانی جلوی تخریب ها گرفته شود.

معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان اینکه همه امانت‌دار میراث کهن گذشته خود در زمان فعلی هستیم، عنوان کرد: ایران بیش از 10 هزار سال سابقه فرهنگی و تاریخی دارد و مثل کشورهای 150 ساله و 200 ساله نیست.

وی ادامه داد: مسئولان در اجرای تمامی پروژه‌های عمرانی نظیر راه‌سازی، سد سازی، پروژه‌های آبی می‌توانند به گذشته برگردند و از تجربیات گذشتگان در آثار تاریخی استفاده کنند که اینها بهترین راهنما هستند.

طالبیان ادامه داد: تاریخ معماری شهرسازی هر استان و شهرستان باید از سوی خود مسئولان مربوطه استانی و شهرستانی شناسانده شود و طبق قانون خانه تاریخی که تخریب می‌شود باید مثل همان ساخته شود.

معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: در حوزه میراث فرهنگی ما چاره ای نداریم و باید به گذشته برگردیم تا تهدیدهای محیط زیستی و طبیعی را دور نگهداریم.

وی افزود: برای بهره گیری از ظرفیت صنعتی یا گردشگری یک منطقه از دید میراث فرهنگی به تعادل منطقه ای توجه شود و اگر این تعادل بین بخش‌های مختلف ایجاد نشود دچار مشکل می‌شویم.

طالبیان با بیان اینکه گردشگری باید به حفظ امانت آثار تاریخی کمک کند، گفت: در میراث فرهنگی کسی مخالف توسعه نیست اما تعادل بین بخش‌ها باید رعایت شود تا آسیبی به میراث فرهنگی وارد نشود.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار