جامعه امروز ما به ویژه نسل جوان در برابر نفوذ فرهنگی دشمن و باران تهاجم فرهنگی نیاز به یک چتر وسیع آموزش‌های دینی و عقیدتی دارد.
کد خبر: ۱۶۱۵۲۱
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۷ 10 January 2016
به گزارش تابناک قم، وضعیت کنونی جامعه ایرانی را باید وضعیت خاص و ویژه عنوان کنیم. فرایند جهانی‌شدن و گسترش تعاملات رسانه‌ای به انضمام جنگ نرم گسترده و نفوذ فرهنگی غرب موجب شده است تا نسل جدید انقلاب در آستانه یک خطر بزرگ قرار گیرد. خطری به نام سستی در اعتقادات دینی و انقلابی که می‌تواند فردای کشور را با چالش و بحران روبه‌رو کند. با این حال رهبر معظم انقلاب اسلامی تاکید دارند که نباید در برابر این جنگ فرهنگی دشمنان انفعالی عمل کرد بلکه باید با رویکردی فعالانه در راستای تبیین ارزش‌های انقلاب و نهادینه‌سازی آنها عمل کرد. این یک واقعیت است که متاسفانه نسل جدید انقلاب به خوبی نسبت به ارزش‌ها و آرمان‌های انقلابی و دینی آشنایی ندارد و این به معنای ضعف نظام‌های رسانه‌ای و آموزشی ماست.

در چنین شرایطی به نظر می‌رسد توجه به نسل جدید و گسترش پوشش چتر آموزش‌های دینی و عقیدتی برای نسل جوان یک ضرورت است که متاسفانه تاکنون آن طور که باید و شاید بدان توجه نشده است. البته به نظر می‌رسد که مهمترین راهکار در این زمینه تقویت ابعاد رسانه‌ای و بیان هنری ارزش‌های دینی و آرمان‌های انقلاب است اما حداقل این انتظار وجود دارد که آموزش چهره به چهره ارزش‌های دینی و پاسخگویی به شبهات به طور جدی‌تری پیگیری شود. البته امروز این وظیفه در قالب درس‌های دینی در مقاطع مختلف پیگیری می‌شود اما این ظرفیت نیز وجود دارد تا روحانیون و طلبه آگاه و مسلط به دانش روز با حضور در مدارس به پرسش‌های نسل جدید پاسخ دهند و راه و روش زندگی را از منظر اسلامی با جذابیت برای آنها بیان کنند.

حجت‌الاسلام مجتبی ملکی عصر دبیر ستاد همکاری‌های حوزه علمیه و آموزش‌وپرورش در همین زمینه معتقد است: رابطه میان آموزش و پروش و حوزه‌های علمیه در حال بهبود یافتن است و نواقص و ضعف‌های قبلی به تدریج برطرف می‌شود.

وی با اشاره به اینکه سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش نیز در همین زمینه تدوین شده است گفت:‌ بدون شک دستیابی به اهداف والای تربیتی جز از طریق تعامل و هم‌افزایی حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش به دست نخواهد آمد.

ملکی با اشاره به اینکه حوزه فعال طلبه‌ها و استفاده از ظرفیت‌های حوزه‌های علمیه در سیستم آموزشی کشور از تاکیدات و مطالبات مسئولان کشور است گفت: در شرایط فعلی تلاش داریم تا ظرفیت‌های متقابل را شناسایی کرده و در راستای فعال‌سازی بیش از پیش آنها اقدام کنیم.

مشاور وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه تحقیق مشترک برای رفع نیازهای آموزشی کشور، تعلیم نیروهای انسانی، برگزاری دوره‌های آموزشی و تدوین کتب با استفاده از ظرفیت‌های حوزه از جمله پروژه‌های مشترک آموزش و پرورش و حوزه‌های علمیه قم است گفت: خوشبختانه در سال تحصیلی جاری در بیش از 2200 مدرسه به طور ثابت روحانی مستقر بوده است در حالی که پیش از این، این عدد بسیار محدود بوده است.

مرتضی سعدی کارشناس مسائل آموزشی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس، با اشاره به اینکه صرف حضور روحانی در سطح مدرسه نمی‌تواند موجبات تقویت آموزش‌های اعتقادی و دینی شود گفت:‌ ما معلمان ارزشمندی در تمام کشور داریم که سطح دانش بالایی در زمینه‌های دینی دارند اما واقعا جای سئوال است که چرا نباید دروس دینی در مدارس را به طور تخصصی طلاب تدریس کنند؟!

وی با اشاره به اینکه از سوی دیگر باید به بازنگری در کتب مربوط به علوم دینی در سطح مدارس نیز اقدام کنیم، گفت:‌ البته فرایند تحول در محتواهای آموزشی آغاز شده است اما تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله بسیاری وجود دارد.

سعدی با بیان اینکه دانش‌آموزان ما در شرایط فعلی بیش از آنکه به تئوری‌های دینی نیازمند باشند نیازمند سبک زندگی دینی هستند، گفت: وقتی برخی آمارها نسبت به بروز بزهکاری و یا آسیب‌های اجتماعی در میان نسل جوان و نوجوان مورد بازنگری قرار می‌گیرد درخواهیم یافت که اوضاع در این زمینه اصلا خوب نیست و نوجوانان ما دچار ضعف‌های جدی عقیدتی، آموزشی و فرهنگی هستند.

این کارشناس مسائل آموزشی با بیان اینکه گفتن این حرف‌ها به معنای سیاه‌نمایی نیست، گفت: البته این نوع از آسیب‌ها تمام قشر جوان و یا نوجوان را مورد تاثیر قرار نداده است اما به هر تقدیر باید یک فکر اساسی برای حل این مشکلات صورت بگیرد.

سعدی با اشاره به اینکه سیستم آموزشی ما به طور کلی بیش از آنکه مهارت‌محور باشد داده‌محور است، گفت: این در حالی است که در دنیای ارتباطات واقعا دیگر صرف داده اهمیت چندانی ندارد چراکه با یک جستجوی سریع در موتورهای جستجوگر بر روی موبایل این اطلاعات به دست می‌آید اما مهم سبک زندگی، رفتارها و منش اجتماعی است که کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

وی با اذعان به اینکه شاید تنها کلاسی که در آن آموزش باهم بودن و کارگروهی و زندگی اجتماعی وجود دارد زنگ ورزش باشد، گفت:‌ اما متاسفانه این زنگ نیز غالبا به بیهودگی و بطالت گذشته است.

احمدرضا رضایی کارشناس مسائل فرهنگی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به اینکه سیستم آموزشی مشتمل بر نظام‌های رسمی آموزش و پرورش، رسانه‌ها، همسالان و... می‌شود گفت: به نظر می‌رسد بین فرهنگ رسمی و فرهنگ عمومی نسل جوان و نوجوان فاصله بسیاری وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه در سطح فرهنگ رسمی ارزش‌ها و هنجارهایی ترویج می‌شود که در فرهنگ عمومی جذابیتی ندارند، گفت: البته این عدم جذابیت به دلیل ضعف محتوا نیست بلکه به دلیل ضعف در بیان است.

رضایی با اشاره به اینکه کار فرهنگی، کار هنری و خلاقانه است، خاطرنشان کرد: این در حالی است که ما غالبا اسیر کلیشه‌ها هستیم و نمی‌توانیم با نسل جوان آن طور که دوست دارد حرف بزنیم.

این مدرس دانشگاه با تاکید بر اینکه انصافا نیروهای فرهنگی و خلاق بسیاری در سطح حوزه‌های علمیه وجود دارند که با منطق و بیان مناسب می‌توانند به کمک نسل جوان ما برسند، افزود: در بیان دین باید به میانه اجتماع برویم و در کنار مردم با مشکلات آنها مواجه شویم.

این کارشناس فرهنگی ریشه بسیاری از هنجارشکنی‌ها را فقدان بینش و اعتقادات صحیح دانست و گفت: برای مثال در مقوله حجاب امروز ما با چالش مواجه هستیم اما وقتی با برخی از افرادی که دچار این آسیب شده‌اند صحبت می‌کنیم درخواهیم یافت که نه تنها این افراد اطلاع دقیقی از مسئله عفاف و حجاب ندارند بلکه مورد تاثیر شبهات به طور کلی یک فهم غلط از این موضوع پیدا کرده‌اند که سبب شده است رفتار انحرافی نیز از سوی آنها روی دهد.

وی با تاکید بر اینکه باید از ظرفیت‌های نهاد روحانیت در سیستم آموزشی کشور بیش از پیش استفاده برد و اجازه داد تا نسل جوان و طلبه‌ها به طور مستقیم با هم صحبت کنند، گفت: جا دارد تا وزارت آموزش و پرورش تدریس برخی از دروس مرتبط را به روحانیون واگذار کند.

در نهایت باید عنوان کرد که جامعه امروز ما به ویژه نسل جوان در برابر نفوذ فرهنگی دشمن و باران تهاجم فرهنگی نیاز به یک چتر وسیع آموزش‌های دینی و عقیدتی دارد. البته منظور ما از این آموزش‌ها صرف بیان نظری نیست بلکه تاکید بیشتر بر مهارت‌آموزی و ترویج سبک زندگی اسلامی است که امروز به عنوان یک گمشده در فضای فرهنگی کشور محسوس است. بدون شک حضور مستقیم و ارتباط چهره به چهره روحانیون با دانش‌آموزان می‌تواند بسیاری از مشکلات در این زمینه را حل و فصل کند. البته در شرایط فعلی نیز این حضور از نظر کمی به رقم قابل ملاحظه‌ای رسیده است اما هنوز آن ارتباط مناسب که بایسته و شایسته است رقم نخورده است. امیدواریم در آینده‌ای نه چندان دور شاهد باشیم که با کمک دولت تدریس علوم دینی در مدارس به روحانیون سپرده شود و یا در حوزه تعیین محتوا گام‌های مهمی برای کاربردی کردن علوم دینی برداشته شود.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار