نماینده شهرداران کشور خبر داد
نماینده شهرداران کشور گفت: 76 هزار هکتار بافت فرسوده در 495 شهر کشور وجود دارد.
کد خبر: ۱۶۳۱۹۹
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۹ 13 January 2016
به گزارش  تابناک تبریز از روابط عمومی شهرداری تبریز، صادق نجفی، در بازدید از شماری از پروژه‌های احیای بافت‌فرسوده شهری، اظهار داشت: زندگی در سکونتگاه‌های ناپایدار گاه به یک عادت زیستی تبدیل می‌شود و خطرات آن، وقتی محسوس است که زلزله‌ای حادث شود.

وی با اشاره به وجود 76 هزار هکتار بافت فرسوده در 495 شهر کشور گفت: این آمار زنگ خطری است که متوجه حدود یک سوم جمعیت شهری کشور است و از خطرپذیری بالای ساختار شهری کشور حکایت می‌کند.

نماینده شهرداران کشور در سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، با اشاره به نقش قانونگذاری در اصلاح این نارسایی گفت: موضوع گسترده و خطیری چون بافت فرسوده، طبیعی است که نمی‌تواند تنها با تکیه بر تسهیلات شهرداری‌ها رفع شود، از این رو، اختصاص ردیف مستقل بودجه در روند تدوین برنامه ششم توسعه، می‌تواند بازنگری و بازسازی بافت‌های فرسوده را با پشتوانه قانونی و منابع مالی قوی‌تری، به اجرا درآورد.

نجفی مشارکت بخش خصوصی را ضرورت دیگر احیای بافت‌های ناکارآمد شهری خواند و تصریح کرد: علاوه بر اختصاص ردیف‌های ویژه، باید با روان‌سازی سازو کارهای قانونی، زمینه‌ سرمایه‌گذاری‌های مدون و تاثیرگذار بخش‌های خصوصی فراهم شود.

وی بر لزوم تفکیک بافت‌های تاریخی از بافت‌های ناکارآمد و صیانت از حوزه‌های تاریخی شهرها تاکید کرد و گفت: بازنگری در بافت‌های قدیمی نباید به بهای تخریب بخش‌های هویت‌دار و خاطره انگیز شهرها منجر شود.

شهردار تبریز در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به اقدامات مدیریت شهری تبریز در خصوص بافت‌های فرسوده گفت: خوشبختانه هماهنگی مدیریت شهری، موجب شده تبریز به عنوان یک پایلوت قوی نوسازی، پیشتاز احیای بافت‌فرسوده شهری باشد.

وی تصریح کرد: طبق آمار نوسازی شهرهای کشور، مدیریت شهری تبریز، پس از برنامه‌های احیای بافت فرسوده حریم رضوی، بیشترین مداخله عمرانی را با محوریت بافت تاریخی کشور اجرا کرده است.

نجفی با اشاره به تفاهم‌نامه اسکان پایا خاطرنشان کرد: اجرای موثر و موفق تفاهم‌نامه چند جانبه اسکان پایا در شهر تبریز، پشتوانه برنامه‌های نوسازی شهری کشور خواهد بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار