اصفهانی ها بر مسند قضاوت فیلم فجر/
تابناک: شماره معکوس برای آغاز مهم ترین رویداد سینمایی کشور یعنی سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم فجر آغاز شده است و تنها چند روز تا افتتاح این جشنواره باقی است .
کد خبر: ۱۶۳۴
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۵ 29 January 2015

به گزارش تابناک به نقل از اصفهان امروز شماره معکوس برای آغاز مهم ترین رویداد سینمایی کشور یعنی سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم فجر آغاز شده است و تنها چند روز تا افتتاح این جشنواره باقی است . این در حالی است که اسامی هیات داوران مهم ترین بخش این جشنواره یعنی مسابقه سینمای ایران ( سودای سیمرغ ) هنوز اعلام نشده است و گمانه زنی ها برای انتخاب این هیات داوری ادامه دارد . پیش از این مجید مجیدی به عنوان رئیس هیات داوران بخش مسابقه سینمای ایران انتخاب و معرفی شده بود . این نخستین بار است که برای هیات داوران ، رئیس انتخاب می شود . شنیده ها حاکی از آن است که صحبت هایی با اصغر فرهادی ، رضا کریمی ، پوران درخشنده ، حسین جعفریان ، شهرام جعفری نژاد ومهتاب نصیرپور برای حضور در این هیات شده است ، اما هنوز هیچ نامی به شکل قطعی از سوی روابط عمومی جشنواره اعلام نشده است . قضاوت و داوری بخش مسابقه سینمای ایران همواره پر حاشیه ترین و پرحرف ترین داوری در جشنواره فیلم فجر بوده است و پس از پایان هر دوره از جشنواره اعتراضاتی را به دنبال دارد . از سوی دیگر اسامی داوران بخش نگاه نو ( مسابقه فیلم های اول ) اعلام شده است که نام همایون اسعدیان و حسن بلخاری در میان آنها به چشم می خورد , اگر اصغر فرهادی نیز قضاوت بخش سودای سیمرغ را بپذیرد 3 اصفهانی بر مسند داوری سی و سومین جشنواره فیلم فجر تکیه خواهند زد . آنچه در ادامه می آید نگاهی است به پیشینه و فعالیت های هنری داوران بخش نگاه نو ( مسابقه فیلم های اول ) جشنواره سی و سوم فیلم فجر .

همایون اسعدیان

این کارگردان متولد سال 1337 در اصفهان و دانش آموخته دانشکده هنرهای دراماتیک است . او فعالیت هنری خود را از سال 1353 و با حضور در کلاس های آموزش فیلمسازی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آغاز نمود . اسعدیان ساخت فیلم های سینمایی نیش , مرد آفتابی , شوخی , آخر بازی , ده رقمی , بوسیدن روی ماه و بوسیدن روی ماه تحسین شده طلا و مس و همچنین کارگردانی مجموعه های تلویزیونی غول چراغ جادو , بچه های خیابان و اگه بابام زنده بود را در کارنامه هنری خود به ثبت رسانده است . این کارگردان جوایز بهترین عکاسی ، بهترین کارگردانی و دیپلم افتخار بهترین کارگردانی را در سال 79 از آن خود نمود . اسعدیان این روزها در تدارک ساخت فیلم سینمایی دا است که قرار است بر اساس کتاب پر فروشی با همین عنوان جلوی دوربین رود و روزهای اول جنگ را در جنوب به تصویر بکشد .

حسن بلخاری

متولد سال 1341 در اصفهان و فارغ التحصیل مقطع دکترا در رشته مطالعات اسلامی و فلسفه هنر از دانشگاه همدرد شهر دهلی است بلخاری سمت هایی همچون عضویت حقیقی شورای قطب های علمی کشور , عضویت حقیقی کمیسیون نشریات علمی کشور ، عضویت در شورای عالی آموزش و پژوهش کتابخانه ملی ایران ، عضویت در هیات امنای مجمع جهانی شهر اسلامی ، ریاست کرسی هنر در هیات حمایت از کرسی های نظریه پردازی و عضویت در کمسیون هنر و معماری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی را بر عهده داشته است . وی 25 کتاب نیز در زمینه فلسفه هنر و زیبایی شناسی ، مبانی عرفانی هنر و معماری اسلامی و حکمت هنر شرق تالیف و ترجمه کرده و بیش از 120 مقاله پژوهشی علمی فارسی و لاتین در نشریات و همایش های داخلی و خارجی و بین المللی به چاپ رسانده است . دکتر بلخاری همچنین پیش از این عضویت هیات داوری بخش اصلی بیست و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر در سال 1387 و عضویت در هیات داوری بخش نگارگری سومین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در سال 1389 را تجربه نموده است . او در سال 1390 به عنوان چهره نگار شهر تهران برگزیده شد . حیطه اصلی مطالعات و تحقیقات بلخاری ، فلسفه هنر و زیبایی شناسی ، مبانی عرفانی هنر و معماری اسلامی و حکمت هنر شرق است و تالیفات و ترجمه های زیادی در این زمینه دارد . دکتر بلخاری لوح سپاس داوری پنجمین جشنواره بین المللی فارابی ، داوری جشنواره بین المللی فیلم فجر در دوره های 23, 26, 27 را نیز در پیشینه هنری خود دارد .

محمد مهدی عسگر پور

عسگر پور متولد سال 1342 در تهران و فارغ التحصیل سینما از دانشکده صدا و سیما است . او فعالیت هنری خود را در سال 1367 با کارگردانی فیلم های کوتاه آغاز نمود . او در کارنامه هنری خود ساخت فیلم های سینمایی قدمگاه , اقلیما , هفت و پنج دقیقه مهمان داریم را به ثبت رسانده است . کارگردانی چند مجموعه تلویزیونی نیز از دیگر فعالیت های هنری این کارگردان است . از دیگر فعالیت های جنبی عسگر پور می توان به معاونت بخش جنگ بنیاد سینمایی فارابی , سرپرست مرکز . سینمای تجربی , مدیر گروه کودک و نوجوان شبکه دوم , مدیر عامل بینیاد سینمایی فارابی و مدیر عامل خانه سینما اشاره کرد . این کارگردان همچنین دبیر بین المللی فیلم فجر در دوره های 20 و 21 , دبیر اولین سمپوزیوم بین المللی مجسمه سازی تهران و دبیر جشن سینمای ایران در دوره نهم بوده است . او اکنون به عنوان یکی از اعضای هیات داوران بخش نگاه نو در جشنواره سی و سوم فیلم فجر انتخاب شده است .

فرشته طائر پور

این تهیه کننده متولد سال 1331 در تهران فارغ التحصیل رشته ادبیات انگلیسی است . او به عنوان مدیر مرکز نگارش وویرایش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با گروه های کودک و نوجوان شبکه های اول و دوم سیما در مقام مشاور و نویسنده همکاری داشته است . طائر پور به دنبال فعالیت ادبی در حوزه کودکان و نوجوانان از سال 1366 در زمینه سینمای کودک به کار پرداخت . خانه ادبیات و هنر کودکان و نوجوانان که طائرپور مدیر عامل آن است تا کنون بیش از فیلم سینمایی و حدود بیست هزار دقیقه آثار ویدیویی تهیه کرده است . وی تهیه کنندگی فیلم هایی همچون آینه های روبرو ، نخودی , نیلوفر , مدرسه پیرمردها و ... را برعهده داشته است . این تهیه کننده همچنین نخستین سینماگر ایرانی است که در پنجاه سال گذشته توانسته به عضویت هیات رئیسه سازمان بین المللی فیلمسازان کودک وابسته به یونسکو درآید . طائر پور در سالهای 1379 تا 1381 به عنوان نخستین تهیه کننده زن , به عنوان رئیس هیات مدیره خانه سینما که بزرکترین سندیکای صنفی سینماگران ایرانی است ، انتخاب ومشغول به کار بود . او در بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر , نخستین داور زن از مجموعه سینمای ایران محسوب می شود .

رضا مقصودی

این نویسنده متولد سال 1340 در تهران و دانش آموخته رشته روزنامه نگاری از دانشگاه آزاد اسلامی است . او فعالیت در سینما را از سال 1365 با نوشتن فیلمنامه و کارگردانی فیلم کوتاه بال های بیداری و فیلمنامه نویسی در سینما از سال 1374 با فیلم تحسین شده پر مخاطب لیلی با من است و همکاری با کمال تبریزی آغاز نمود . وی همچنین در واحد شهرستان های انجمن سینمای جوان فعالیت داشته است و مدیر داخلی نامه فارابی بوده است . از جمله آثار او در سینما می توان به مهر مادری ، پاداش ، شیدا ، لیلی با من است , اخلاقتو خوب کن و .... اشاره کرد . همچنین رضا درستکار , شادمهر مهر راستین , مرتضی رزاق کریمی , نیما عباسپور و سعید نوری نیز به عنوان اعضای هیات انتخاب بخش های رقابتی بین المللی سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم فجر را انتخاب خواهند کرد . گفتنی است بخش بین المللی این جشنواره امسال به صورت جداگانه و در اردیبهشت 94 برگزار خواهد شد .

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار