در حالی که در دوران تحریم بانک های بزرگ ایرانی از سوی موسسه سوئیفت، جابجایی پول در خروجی مرزی مهران با مشکل روبرو شده بود، حال با برداشته شدن تحریم ها امنیت به معاملات تجاری در مرز مهران برخواهد گشت.
کد خبر: ۱۶۹۸۴۳
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۷:۰۰ 26 January 2016
در حالی که در دوران تحریم بانک های بزرگ ایرانی از سوی موسسه سوئیفت، جابجایی پول در خروجی مرزی مهران با مشکل روبرو شده بود، حال با برداشته شدن تحریم ها امنیت به معاملات تجاری در مرز مهران برخواهد گشت.

به گزارش تابناک ایلام؛ مرز مهران به خاطر موقعیت ژئوپلتیک فوق العاده ای که در منطقه دارد، در دو حوزه زیارتی و تجاری همواره مورد توجه فعالان اقتصادی حوزه صادرات و واردات و زائران عتبات عالیات بوده است.
در دورانی که ایران با شدیدترین تحریم های بین المللی مواجه بود، جدا از آسیب رسیدن به تولید داخلی و کاهش ارزش پول، فعالان اقتصادی در مرز مهران با مشکلات ناشی از تحریم های بانکی نیز دست و پنجه نرم می کردند.
یکی از این تحریم ها مربوط به موسسه «سوئیفت» یا همان جامعه ارتباطات مالی بین بانکی جهانی بود که با تحریم بانک های بزرگ ایرانی در تمام این سالها مانع از جابجایی پول و سرمایه واحدهای تولیدی شده بود و تولیدکنندگان و صادرکنندگان، مجبور بودند تا با واسطه هایی نقل و انتقالات پولی خود را انجام دهند.
این امر موجب افزایش قیمت اجناس تولیدی می شد و در این وسط هم برخی از واسطه ها کل پول را می گرفتند و می بردند. علاوه بر این، مشکل جابجایی پول در زمان تحریم بین 10 تا 15 درصد هزینه مبادلات ما را افزایش داده بود که به گفته رییس بانک مرکزی، این میزان از سبد هزینه های تجار و تولیدکنندگان ایرانی کم خواهد شد.
آدام زوبین معاون وزارت خزانه داری آمریکا در امور تروریسم نیز در این باره گفت: براساس برجام همه تحریم های مرتبط با فعالیت های هسته ای ایران لغو خواهد شد و ایران دوباره به طور گسترده به بازار های مالی بین المللی دسترسی خواهد یافت و بانک مرکزی ایران مجاز خواهد شد دوباره اقدام به جابجایی پول و دسترسی به دارایی های مسدود شده خود داشته باشد.
در تمام این سالهای تحریم نداشتن حساب ارزی باعث شده بود تجار فعال در مرز مهران به صورت نقدی با طرف های عراقی معامله کنند که البته دردسرهایی نیز برای آنها به دنبال داشت.
طبق قوانین بانک مرکزی، ورود و خروج ارز توسط هر مسافر به صورت اسکناس تا سقف پنج هزار دلار و یا معادل آن به سایر ارزهای دیگر است و میزان ورود و خروج ریال نیز تنها پنج میلیون ریال معادل 500 هزار تومان است.
همین محدودیت ها باعث می شد که بعضی تجار عراقی از شرایط سوءاستفاده کرده و بدعهدی کنند و پول های صادر کنندگان ایرانی را پس ندهند.
این جابجایی های نقدی هنوز هم گاهی برای دستگاه قضا سوءتفاهم ایجاد می کند و خدای نکرده از این راه، ممکن است عراقی ها در بانک های ایران موفق به پولشویی بشوند.
با برداشته شدن تحریم سوئیفت و دسترسی تاجران به حساب های بین بانکی، بسیاری از این مشکلات حل خواهد شد اما تا اجرایی شدن آن، باید به صورت اختصاصی راهکاری برای مشکل جابجایی پول در مرز مهران اندیشیده شده و به تصویب برسد.
سرمایه گذاری خارجی در استان و مشکل جابجایی پول
بسیاری از کارشناسان اقتصادی به تاثیر مهم و اولویت دار سرمایه گذاری خارجی در توسعه استان ایلام باور دارند و در حال حاضر کارهای خوبی در این زمینه از طریق دولت پیگیری می شود.
جابجایی پول در کار مشترک با سرمایه گذاری خارجی اهمیت بالایی دارد و در زمانه ای که سرعت در جابجایی پول یکی از مولفه های مثبت اقتصادی است، یک سری ابزار اقتصادی مانند سوئیفت و حساب های LC برای جذب سرمایه و سرمایه گذار خارجی ضروری به نظر می رسد.
فقدان این ابزارها می تواند در مسیر توسعه استان سنگ اندازی کند.
پرسش مشتریان و سرمایه گذاران خارجی در دوران تحریم همواره این بوده است که آیا قادر خواهند بود به ایران پول ارسال کنند یا از آنجا پول دریافت کنند؟ به نظر می رسد که برداشته شدن تحریم موسسه سوئیفت در دوران پسابرجام می تواند بر سرعت جابجایی پول ایران اثرگذار باشد و به همان اندازه بر سرعت توسعه استان ایلام و رونق مرز تجاری مهران بیفزاید.
یکی از دستاوردهای نخستین جلسه «شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی» همین توجه به «ضرورت اصلاح، تصویب و یا حذف قوانین و مقررات»ی است که در پسابرجام می تواند مشکل ایجاد کند.
حشمت الله عسگری در این جلسه گفت: از شورای گفتگو این انتظار را داریم که به طور مستمر، قوانین جدید و آیین نامه ها را رصد کند و در جریان تغییر قوانین بالادستی قرار بگیرند. وی تاکید کرد که این تغییرات باید به بخش خصوصی هم منتقل بشود تا در تعامل بین دولت و بخش خصوصی مشکلی ایجاد نشود.
همانطور که ذکرشد از جمله فرصت های مهمی که پیش روی نظام بانکی کشور در دوران پساتحریم قرار دارد دسترسی به سوئیفت است
سوئیفت یا همان جامعه ارتباطات مالی بین بانکی جهانی، ارائه دهنده خدمات مربوط به انتقال اعتبارات اسنادی، پرداخت ها و تراکنش های مربوط به اوراق بهادار بین 9هزار و 700 بانک در 209 کشور جهان است.
ایران و کشورهای 1+5 در ماه جولای به توافقی دست یافتند که بر اساس آن تحریم های اقتصادی علیه این کشور در قبال محدود شدن برنامه هسته ای تهران، لغو می شود.
پیشتر مؤسسه سوئیفت به رویترز گفته بود: پس از آنکه اقدامات مرتبط با توافق هسته ای ایران مورد تأیید آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار گرفت، اکثر بانک های ایرانی قادر خواهند بود مجدداً به سیستم تراکنش های مالی سوئیفت بپیوندند.
تحریم ها باعث شده بود که «جامعه ارتباطات مالی بین بانکی جهانی» معروف به سوئیفت دسترسی ده ها بانک بزرگ ایرانی را به سیستم ارتباطی اش که از سوی 10 هزار و 500 موسسه برای نقل و انتقال پول استفاده می شود، قطع کند.
سوئیفت یک تعاونی مستقل در بلژیک است که در سال 2012 برای عمل به مقررات تحریم های اتحادیه اروپا، دسترسی بانک های ایرانی از جمله بانک مرکزی را به خدماتش قطع کرد و به این ترتیب ایران نخستین کشوری شد که به دلیل تحریم ها از دسترسی به سیستم ارتباطات مالی سوئیفت محروم شد./ف
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار