فرماندار ارومیه: نقش رسانه ها در افزایش آمار ثبت نام داوطلبان انتخابات در ارومیه غیرقابل انکار است و امیدواریم این همکاری با رسانه ها همچنان ادامه داشته باشد.
کد خبر: ۱۷۲۹۳۴
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۹ 31 January 2016

مصاحبه اختصاصی سایت خبری و تحلیلی تابناک آذربایجان غربی با سرپرست مرکز علمی-کاربردی دانشگاه صنعتی ارومیه

به گزارش تابناک آذربایجان غربی : همایش رسانه و انتخابات ؛ بایدها و نبایدها در حوزه رسانه به همت خانه مطبوعات استان و همراهی و حمایت واحد مطبوعات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و با حضور پرویز علیزاده معاون پیشگیری و وقوع جرم دادگستری استان ، عباس حسخنانی فرماندار ارومیه و سرهنگ رحیم جهانبخش رئیس پلیس اطلاعات و امنیت استان ، حجت الاسلام محمدباقر کریمی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ، ملامحمدزاده معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری ارومیه و مدیران مسئول رسانه های مختلف گروهی ، خبرنگاران و فعالان عرصه خبر در حوزه مکتوب و مجازی در ساختمان جدید خانه مطبوعات برگزار شد.

بایدها و نبایدهای مورد نظر مقام معظم رهبری در انتخابات

حجت الاسلام محمد باقر کریمی مدیرکل فرهنگ و ارشاد آذربایجان غربی در ابتدای این همایش، بایدها و نبایدهای مورد نظر مقام معظم رهبری را تشریح کرد.مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی بایدها و نبایدهای مقام معظم رهبری را در چارچوب انتخابات بشرح زیر اعلام کرد :باید ها : بالابردن رسالت آگاهی و تحلیل مردم ٰ، نقد و نظارت، اطلاع رسانی، تبادل آرا بعنوان ۳ وظیفه عمده ، تشویق مردم به انتخاب اصلح ، پاسداری از انتخابات بعنوان یک نعمت الهی ، انتقادات منطقی و منصفانه ، مقید بدون رسانه ها به قانون ؛ حسن ظن به یکدیگر و نبایدها را ؛ عدم کمک به خواست دشمن ، مشغول نکردن ذهن مردم به مسائل فرعی ،  دلسرد نکردن مردم به انتخابات ، شکسته نشدن اعتماد به نفس مردم ، صرفنظر از اختلافات جزئی و غیر اصولی ، تضعیف نکردن نقاط برجسته ملت ، هر خبری، گفتنی نیست ،هتک آبرو و حیثیت افراد جایز نیست ، تهمت به نظام از تهمت به افراد بالاتر است ، یکدیگر را متهم نکنید ، غیبت در رسانه ها و وبلاگ ها جایز نیست ، پوچی گری رسانه ای ممنوع و حفظ سلامت و احترام شورای نگهبان عنوان کرد.

شفاف سازی با اصحاب رسانه

 عباس حسن خانی فرماندار ارومیه هم در این همایش ضمن شفاف سازی پروسه برگزاری انتخابات با اصحاب رسانه از بکار گیری ۹هزار نیروی اجرایی در ۴۱۳ شعبه اخذ رای در انتخابات مجلس شورای اسلامی خبرداد.عباس حسن خانی گفت : انتخابات مشروعیت بخش یک نظام دموکراتیک و غیردموکراتیک است و در کشور ما نیز سابقه قابل توجهی دارد.

وی بنای کار فرمانداری ارومیه را شفافیت دانسته و خاطرنشان کرد: تمام تلاش فرمانداری ارومیه به عنوان دستگاهی اجرایی در انتخابات، در این راستا است که اطلاعاتی شفاف و دقیق در اختیار رسانه ها قرار گیرد که این امر را به وضوح در مرحله ثبت نام از داوطلبان انتخابات مشاهده کردید.

فرماندار ارومیه قوانین انتخاباتی را مانعی برای ارائه اسامی تایید یا رد صلاحیت شدگان انتخابات معرفی کرده و افزود: نقش رسانه ها در افزایش آمار ثبت نام داوطلبان انتخابات در ارومیه غیرقابل انکار است و امیدواریم این همکاری با رسانه ها همچنان ادامه داشته باشد.

وی افزود : انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین انتخابات مجلس خبرگان رهبری بعنوان یکی از مهم ترین اتفاقات سیاسی در کشور روز ۷ اسفند برگزار خواهد شد.
فرماندار ارومیه تصریح کرد : ۴۱۳ شعبه اخذ رای برای حوزه انتخابیه ارومیه در انتخابات مجلس شورای اسلامی پیش بینی شده است که ۶ شعبه آن مخصوص اقلیت های دینی خواهد بود و ۲۷ کاندید تایید صلاحیت شده تا این لحظه برای بدست آوردن یکی از ۳ کرسی مجلس رقابت خواهند کرد.
حسن خانی گفت : برای برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی در ارومیه ۹هزار که اکثر آنها جزو کارمندان شاغل در ادارات هستند در امر برگزاری آن بعنوان نیروی اجرایی بکار گیری شده است.
وی افزود : با توجه به موقعیت خاص کشور و استان در منطقه امیدواریم بتوانیم انتخابات پیش رو را بشکل سالم و پرشور و با حضور حداکثری آحاد مختلف مردم برگزار کنیم.
او در پایان خاطرنشان کرد: کلیه تخلفات انتخاباتی توسط داوطلبان رصد شده و به مراجع قضایی اعلام می شود و امیدواریم نامزدهای انتخابات بر رعایت قوانین انتخاباتی پایبند باشند.
نقش فضای مجازی در برگزاری باشکوه تر و پرشور انتخابات کاملا ملموس است
معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان آذربایجان‌ غربی با تشریح مواد قانونی جرایم انتخاباتی در حوزه رسانه تاکید کرد : نقش فضای مجازی بویژه پایگاه های و وبلاگ های خبری در برگزاری باشکوه تر و پرشور انتخابات کاملا ملموس است.

پرویز علیزاده افزود : افترا به دیگر کاندیداها، درج اخبار تخریبی ضد نظام ، قوای سه گانه و مسئولین و همچنین انتشار مکاتبات طبقه بندی شده جرم تلقی شده و با منتشرکنندگان برخورد خواهد شد.

دبیر ستاد پیشگیری از جرایم انتخابات تصریح کرد : سایت ها و پایگاه های خبری بکوشند از انتشار مطالب خلاف واقع، نشر اکاذیب ، اعلام دلیل رد صلاحیت کاندیداها بدون رضایت آنها و مطالب دروغین در مورد انتخابات پرهیز کنند.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه برخی جرائم جنبه عمومی دارد گفت: در این رابطه دادستان و مدعی‌العموم می‌توانند خود ورود کرده و با تشکیل پرونده با متخلفان انتخاباتی برخورد کنند.

وی تصریح کرد: خوشبختانه چون در رسانه‌ها مستندات موجود است برای همین در این رابطه مشکلی وجود ندارد.

علیزاده با اشاره به اینکه برخی مسائل نیز جنبه خصوصی داشته و نیازمند شکایت شاکی خصوصی است گفت: برای مثال انتشار محتوایی مبنی بر تشویق مردم به کاهش حضور در انتخابات جرم محسوب می‌شود.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری آذربایجان‌ غربی افزود: علاوه بر آن بر اساس قانون، انتشار هر ادعای غیرواقعی مبنی بر تجمع اعتراض‌آمیز، اعتصاب و تحصن و در کل ایجاد اختلال در انتخابات و علاوه بر آن انتشار و تبلیغ تحریم‌های معاند و ضد انقلاب و انتشار هجویه یا هرگونه محتوای توهین آمیز علیه انتخابات جرم محسوب شده و با آن برخورد می‌شود.

وی تصریح کرد: استفاده از سایت‌های رسمی و وبلاگ های رسمی نهادها برای انتخابات، انتشار محتوا به منظور افترا و توهین و نشر اکاذیب در تخریب نظام و قوای سه‌گانه، انتشار محتوا و مکاتبات دارای طبقه‌بندی و نیز استفاده ابزاری از تصاویر بانوان برای انتخابات تخلف محسوب می‌شود.

علیزاده بیان کرد: علاوه بر آن نباید در رسانه‌ها انتشار علت رد صلاحیت بدون صلاحیت و بدون رضایت داوطلب انتخاباتی صورت گیرد چون تعقیب کیفری به دنبال دارد و از سوی دیگر انتشار خلاف واقع در انصراف نامزدهای انتخاباتی و هرگونه محتوا در هتک حرمت داوطلبان انتخاباتی و نشر اکاذیب خلاف قانون محسوب می‌شود.

رسانه‌ها در زمان انتخابات می‌توانند "احساس امنیت” در جامعه به وجود آوردند
رئیس پلیس امنیت عمومی استان آذربایجان‌غربی نیز در این همایش گفت: رسانه‌ها در زمان انتخابات می‌توانند "احساس امنیت” در جامعه به وجود آوردند.
 سرهنگ رحیم جهانبخش
با تاکید بر اینکه رسانه‌ها در زمان انتخابات می‌توانند فضای همدلی را در جامعه به وجود آورند تصریح کرد: اگر در جامعه‌ای اختلاف و تفرقه و تنش بین افراد کاهش یابد اقتدار و انسجام ملی در آن جامعه رقم زده می‌شود.

جهانبخش با تاکید بر اینکه باید قانون انتخابات مطالعه و توسط رسانه‌ها تشریح شود بیان کرد: علاوه بر آن رسانه‌ها باید در آستانه انتخابات به سمت ایجاد”احساس امنیت” در لایه‌های مختلف مردم حرکت کنند.

رئیس پلیس امنیت عمومی استان آذربایجان‌غربی افزود: رسانه‌ها باید تلاش کنند که اخبار انتخاباتی را به طور سریع در خروجی پایگاه‌های خبری خود قرار ندهند بلکه باید در وهله نخست بررسی کرده و پس از محرز شدن صداقت و درستی خبر آن را نشر دهند.

وی تقویت هویت و انسجام ملی در زمان انتخابات را مورد تاکید قرار داد و تصریح کرد: در زمان انتخابات عده‌ای به دنبال تفرقه‌افکنی و اختلال در آن هستند که باید فضای وحدت و همدلی توسط رسانه‌ها ایجاد شود.

رئیس پلیس امنیت عمومی استان آذربایجان‌غربی اظهار داشت: اگر پاسداری از ارزش‌ها و اخلاق اسلامی رعایت شود هیچ شکایت و بی‌نظمی در جامعه مشاهده نمی‌شود.

 پایان بخش این همایش سوال و جواب حاضرین بود که توسط اصحاب رسانه حاضر و مسئولان مطرح گردید.
مصاحبه اختصاصی سایت خبری و تحلیلی تابناک آذربایجان غربی با سرپرست مرکز علمی-کاربردی دانشگاه صنعتی ارومیه
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار