گزارش لحظه به لحظه ششمین روز جشنواره فیلم فجر؛
در این میان نکته جالب اینکه در فیلم کیومرث پوراحمد، در یکی از صحنه‌ها در نمای بسته «رویا نونهالی» دست رضا کیانیان را می‌گیرد که طبیعتاً این سکانس نباید در فیلم قرار می‌گرفت و به لحاظ شرعی با مشکل مواجه است اما پوراحمد برای رفع این مشکل در این سکانس از هایده قراچه‌داغی همسر رضا کیانیان کمک گرفته...
کد خبر: ۱۷۶۱۶۴
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۴ 06 February 2016
مصاحبه اختصاصی سایت خبری و تحلیلی تابناک آذربایجان غربی با سرپرست مرکز علمی-کاربردی دانشگاه صنعتی ارومیه


نمایش «کفشهایم کو» کیومرث پوراحمد با یک تماس شرعی!نمایش «کفشهایم کو» کیومرث پوراحمد با یک تماس شرعی!
ششمین روز از سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر امروز با چهار نشست آغاز و در ادامه پنج فیلم به نمایش در خواهد آمد که «کفش‌هایم کو» ساخته کیومرث پوراحمد و «بارکد» به کارگردانی مصطفی کیایی مهم ترین آثار به نمایش در آمده خواهند بود.

به گزارش «تابناک»؛ ششمین روز جشنواره نیز همچون روزهای پیشین با نشست‌های نقد و بررسی فیلم‌های به نمایش درآمده در عصر روز پنجم آغاز می‌شود و بر همین اساس نشست خبری فیلم‌های «بادیگارد» به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا، «من» به کارگردانی سهیل بیرقی، «امکان مینا» به کارگردانی کمال تبریزی و «رسوایی 2» به کارگردانی مسعود ده نمکی برگزار می‌شود.

سپس نوبت به نمایش «خاطرات خانه متروک» به کارگردانی مهدی فارسی در بخش سینماحقیقت می‌رسد؛ مستندی که به نظر می‌رسد جزو آثار قابل تامل جشنواره سی و چهارم باشد. در ادامه و در بخش هنروتجربه، «تمرین برای اجرا» تازه ترین ساخته محمدعلی سجادی که به تعریف هنر وتجربه نیز همخوانی دارد، به نمایش درخواهد آمد.

نمایش‌های بعدی به مسابقه سینمای ایران اختصاص دارد و «بارکد» ساخته مصطفی کیایی که احتمالاً با حضور گسترده تماشاگران در بخش سودای سیمرغ همراه می‌شود، رونمایی خواهد شد. سپس«آبنبات چوبی» به کارگردانی محمدحسین فرحبخش و «کفش‌هایم کو» به کارگردانی کیومرث پوراحمد رونمایی می‌شود.

در این میان نکته جالب اینکه در فیلم کیومرث پوراحمد، در یکی از صحنه‌ها در نمای بسته «رویا نونهالی» دست رضا کیانیان را می‌گیرد که طبیعتاً این سکانس نباید در فیلم قرار می‌گرفت و به لحاظ شرعی با مشکل مواجه است اما پوراحمد برای رفع این مشکل در این سکانس از هایده قراچه‌داغی همسر رضا کیانیان کمک گرفته و در واقع شخصی که دست کیانیان را در نمای بسته می‌گیرد، همسر واقعی کیانیان است که مخاطب نمی‌بینید و بدین ترتیب اشکال شرعی فیلم نیز برطرف شده است.

iهمچنین در حالی که «خط ویژه» و «عصر یخبندان» فیلم‌های پیشین مصطفی کیایی توسط یک طیف خاص رسانه‌ای حمایت شده بودند، پیش بینی می‌شود این طیف این بار نسبت به این فیلم مواضع سختی بگیرد و تلاش کند برای این اثر چالش ایجاد کند.

9:45- با گذشت پنج روز از برگزاری سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر نتیجه آرای مردمی برای مشخص شدن سرنوشت سیمرغ تماشاگران تا پایان روز پنجم یعنی جمعه ۱۶ بهمن ماه اعلام شد.

بر اساس اعلام کمیته رای گیری مردمی که زیر نظر خانه سینما فعالیت می کند فیلم های «ابد و یک روز» به کارگردانی سعید روستایی، «اژدها وارد می شود» به کارگردانی مانی حقیقی، «ایستاده در غبار» ساخته محمدحسین مهدویان، «بادیگارد» ساخته ابراهیم حاتمی کیا و «بارکد» ساخته مصطفی کیایی در صدر آرا هستند.

طبق داوری انجام گرفته در روز پنجشنبه ۱۷ بهمن فیلم های «ابد و یک روز» به کارگردانی سعید روستایی، «اژدها وارد می شود» به کارگردانی مانی حقیقی، «بادیگارد» ساخته ابراهیم حاتمی کیا، «بارکد» ساخته مصطفی کیایی و «لانتوری» ساخته رضا درمیشیان بدون ترتیب و بر طبق حروف الفبا در ردیف بهترین فیلم ها از نگاه تماشاگران بودند.

براساس داوری در روز چهارشنبه ۱۴ بهمن فیلم های «ابد و یک روز» به کارگردانی سعید روستایی، «اژدها وارد می شود» به کارگردانی مانی حقیقی، «ایستاده در غبار» به کارگردانی محمدحسین مهدویان، «بادیگارد» ساخته ابراهیم حاتمی کیا و «بارکد» ساخته مصطفی کیایی بدون ترتیب و بر طبق حروف الفبا در ردیف بهترین فیلم ها از نگاه تماشاگران قرار گرفته اند.

طبق داوری انجام گرفته در روز سه شنبه ۱۳ بهمن ماه فیلم های «ابد و یک روز» به کارگردانی سعید روستایی، «اژدها وارد می شود» به کارگردانی مانی حقیقی، «ایستاده در غبار» به کارگردانی محمدحسین مهدویان، «بارکد» به کارگردانی مصطفی کیایی و «لانتوری» به کارگردانی رضا درمیشیان بدون ترتیب و بر طبق حروف الفبا در ردیف بهترین فیلم ها از نگاه تماشاگران قرار گرفته بودند.

طبق داوری انجام گرفته در روز دوشنبه ۱۲ بهمن ماه فیلم های «ابد و یک روز» به کارگردانی سعید روستایی، «ایستاده در غبار» به کارگردانی محمدحسین مهدویان، «خشم و هیاهو» به کارگردانی هومن سیدی، «زاپاس» به کارگردانی برزو نیک نژاد و «آااادت نمی‌کنیم» به کارگردانی ابراهیم ابراهیمیان بدون ترتیب و بر طبق حروف الفبا در ردیف بهترین فیلم ها از نگاه تماشاگران قرار گرفته بودند.

نمایش «کفشهایم کو» کیومرث پوراحمد با یک تماس شرعی!

10:00- نشست خبری فیلم «بادیگارد» با حضور عوامل این فیلم از جمله ابراهیم حاتمی کیا کارگردان و مریلا زارعی بازیگر این فیلم برگزار شد.

10:15- امیر تاجیک مدیر شبکه مستند درباره ضرورت حضور فیلم های مستند در جشنواره فیلم فجر که چندی پیش نیز در جشنواره «سینما حقیقت» به رقابت پرداخته بودند به مهر گفت: اگر کیفیت یک فیلم خوب باشد حضورش در جشنواره های مختلف نه تنها نقطه منفی حساب نمی شود بلکه این اتفاقی مثبت برای اثر است و به اعتقاد من مستندسازان باید از هر شرایطی برای ارائه آثارشان به جشنواره استفاده کنند.

عضو هیات داوران بخش مستند سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر گفت: سینمای مستند ما جای بسیاری برای پیشرفت و عرضه محصولات داخلی و بین المللی دارد و ما در شبکه مستند سیما یکی از طراحی هایی که در حد توان انجام دادیم این است که همه نهادهای متولی مستند را جمع کردیم و می خواهیم مرکزی با عنوان «اتاق شمس» راه اندازی کنیم تا علاوه بر بحث حمایت و تولید، مشاوره و راهنمایی به صورت رایگان برای مستندسازان داشته باشیم.

نمایش «کفشهایم کو» کیومرث پوراحمد با یک تماس شرعی!

تاجیک افزود: یکی از قوانین جشنواره فیلم فجر امسال این است که فیلم ها حتما بالای ۷۰ دقیقه باشند ولی به نظر من آثار بسیار قابل دفاعی هم داشتیم که به لحاظ زمانی شاید مدت کمتری دارند اما از حیث محتوایی توان رقابت با فیلم های بلند را دارا هستند و از حیث جذب مخاطب نیز نباید دست کم شان گرفت. تلاش باید بیشتر به سمت کیفی سازی باشد و بالای ۷۰ دقیقه بودن یک فیلم برای حضور در بخش مستند جشنواره فجر شاید دلیل قانع کننده ای به نظر نیاید.

وی در پایان درباره کیفیت آثار راه یافته به جشنواره فیلم فجر گفت: مستندهایی که به جشنواره آمدند به لحاظ ساختار و محتوا بسیار متنوع هستند. گونه های تلویزیونی، گزارشی و ... سبک های متفاوت و قابل اعتنایی هستند که کار داوری را به شدت سخت می کنند. چون قالب هر یک از این ها بسیار متفاوت است یعنی ممکن است یک اثر به لحاظ کار گرافیکی و بصری قوی باشد اما ضعف های محتوایی داشته باشد یا برعکس.

10:27- کوهیار کلاری فیلمبردار فیلم «بادیگارد» درباره این فیلم به مهر گفته است: فیلم «بادیگارد» اوایل سال به پدر پیشنهاد شد و زمانی که پدر این موضوع را با من مطرح کرد و پیشنهاد همکاری داد، خوشحال شدم و با کمال میل همکاری با ابراهیم حاتمی کیا و پدر را پذیرفتم. اما درباره فیلم «بادیگارد» باید بگویم آنچه برای من بعد از پیش تولید اهمیت داشت این بود که مجموع عوامل تلاش کردند کار متفاوتی انجام دهند و من به شخصه حرارت و اشتیاق برای انجام کار متفاوت را در گروه می دیدم و مطمئن هستم «بادیگارد» فیلم خوب و ارزنده ای در کارنامه کاری حاتمی کیا خواهد بود.

نمایش «کفشهایم کو» کیومرث پوراحمد با یک تماس شرعی!

کلاری در ادامه صحبت های خود درباره واکنش اهالی رسانه و جامعه منتقدان به فیلم جدید حاتمی‌کیا گفت: فیلم های حاتمی کیا همواره مخالف و موافق های بسیاری دارد و منتقدان و اهالی رسانه با ذهنیت قبلی و قضاوت پای فیلم های حاتمی کیا می نشینند، اما این‌بار پیشنهاد می کنم بدون قضات به «بادیگارد» نگاه کنند و فکر می کنم اگر ذهنیت خودی و غیر خودی کنار گذاشته شود و مخاطب با ذهن رها به تماشای «بادیگارد» بنشیند با سینما به مفهوم واقعی مواجه می شود.

فیلمبردار «بادیگارد» با اشاره به ژانری که این فیلم سینمایی در آن ساخته شده است، گفت: در محفل های سینمایی و رسانه ای بسیار شنیدم که می گویند فیلم «بادیگار» یک اثر در ژانر پلیسی است اما اینگونه نیست. «بادیگارد» یک فیلم اجتماعی و حادثه ای است و مانند بسیاری از فیلم های حاتمی کیا مورد استقبال مخاطب عام قرار خواهد گرفت. این فیلم بی ربط به انسان های دوران جنگ نیست. در واقع حاتمی کیا در «بادیگارد» سراغ افرادی می رود که در جنگ حضور داشتند.

نمایش «کفشهایم کو» کیومرث پوراحمد با یک تماس شرعی!

کوهیار کلاری فیلمبردار فیلم «بادیگارد» در توضیح همکاری خود با محمود کلاری گفت: در توضیح این سئوال باید بگویم که بسیاری از فیلمبرداران جوان سینمای ایران دوست دارند در موقعیت من باشند و همین نکته مسئولیت مرا در درجه اول به عنوان پسر محمود کلاری و بعد به عنوان فیلمبردار سینمای ایران سنگین می کند. بنابراین بیش از اینکه یک فیلمبردار عادی باشم باید فیلمبردار بدون اشتباه باشم و دیگر حق اشتباه ندارم. کسانی مثل ما که به اصطلاح بچه سینما هستند و یا بستگانی از بزرگان سینما دارند از آغاز مورد اتهام هستند و من هم از این قاعده مستثنی نیستم.

این فیلمبردار تاکید کرد: درباره کار با ابراهیم حاتمی کیا و کلاری باید بگویم که اساسا کار کردن با این دو سینماگر استرس را بالا می برد. حال اینکه در کنار پدر بودن را با همه حساسیت هایی که دارد باید در نظر گرفت. اما زمانی که برای ساخت فیلم «بادیگارد» با این کارگردان همراه شدم متوجه شدم حاتمی کیا به کار گروهی اهمیت می دهد و همین اهمیت دادن باعث تشویق و حمایت تیم جوان این فیلم سینمایی شد. ضمن اینکه این کارگردان به کار خود مسلط است و جزو کارگردان هایی است که می دانست چه چیزی می خواهد.

نمایش «کفشهایم کو» کیومرث پوراحمد با یک تماس شرعی!

کلاری در پایان درباره حضور طیف های مختلف از کارگردان های سینمای ایران در این دوره از جشنواره گفت: اعتبار یک جشنواره مهم سینمایی به حضور فیلمسازان بزرگ است و امیدوارم روزی از راه برسد که چهره هایی چون عباس کیارستمی، رخشان بنی اعتماد، بهرام بيضايى و ... در فجر فيلم داشته باشند و يا به عنوان هیات داوران در دروه های مختلف در جشنواره فیلم فجر آثار را داوری کنند.


مصاحبه اختصاصی سایت خبری و تحلیلی تابناک آذربایجان غربی با سرپرست مرکز علمی-کاربردی دانشگاه صنعتی ارومیه

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار