رئیس کمیسیون فنی، عمرانی و شهرسازی شورای شهر همدان گفت: اعتبارات عمرانی پاسخگوی احیا و ساماندهی و بازسازی میدان امام نیست و مالکیت های شخصی اطراف این میدان دست شهرداری را بسته است.
کد خبر: ۱۷۷۵۳۹
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۲ 08 February 2016
 رئیس کمیسیون فنی، عمرانی و شهرسازی شورای شهر همدان گفت: اعتبارات عمرانی پاسخگوی احیا و ساماندهی و بازسازی میدان امام نیست و مالکیت های شخصی اطراف این میدان دست شهرداری را بسته است.

به گزارش مهر، ابراهیم مولوی در نشست مطبوعاتی رئیس و اعضای کمیسون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر همدان با بیانر اینکه کمیسون معماری و شهرسازی در دوره چهارم شورا تشکیل و در سال دوم از کمیسیون فنی و عمرانی تفکیک شد اما به دلیل ارتباط تنگاتنگ، این دو کمیسون دوباره بهم ملحق شدند، گفت: تمامی تصمیمات توسعه ای و تفکیکی و طرح های جدید شهری در این کمیسون بررسی و مصوبه آن در صحن علنی شورا تصویب می شود.

وی همچنین با بیان اینکه تفکیک اراضی و توافق با مالکین و تغییر کاربری از جمله منابع درامدی شهرداری است که کمتر صورت گرفته است و این درآمدها مطلوب شورا نبوده است، عنوان کرد: ابتدا باید شرایط را بسنجیم و بعد به طرح برنامه ها بپردازیم.

مولوی در ادامه با بیان اینکه در خصوص انتخاب همدان به عنوان شهر سبزپایدار این سوال مطرح می شود که چرا با وجود اصفهان و شیراز و تبریز، شهر همدان برگزیده شده است، تاکید کرد: این انتخاب به فعالیت چشم گیر بخش محیط زیست در همدان مرتبط است.

وی در ادامه با بیان اینکه ۷ هزار هکتار باغ سبز در نقشه های قبلی همدان وجود داشته که امروز قسمت زیادی از آن به خاطر تغییرات محیطی و خشک سالی و تغییر کاربری ازبین رفته است، گفت: با این وجود در زمان عقد قرارداد با محیط زیست جهان اسلام برای انتخاب همدان به عنوان شهر سبزپایدار، این مساله مطرح شد که با توسعه فضای سبز، شهر همدان به ایده ال خود خواهد رسید.

راه اندازی نخستین نیروگاه خورشیدی در همدان

مولوی همچنین با بیان اینکه استفاده ازانرژی های نو در پارک ملت همدان در حال انجام است به راه اندازی نخستین نیروگاه خورشیدی همدان اشاره کرد و افزود: این پارک با اعتبار ۱۰ میلیارد تومان در حال احداث است و نیروگاه فعال آن بعد از ۱۰ سال در اختیار شهرداری قرار خواهد گرفت و از زباله های شهری، گاز و کمپوست تولید خواهد کرد.

وی با بیان اینکه این پارک از محل سرمایه گذاری هایی است که در راستای شهر سبز صورت گرفته، افزود: روز درخت کاری بخش عمده پارک ولایت در جاده حیدره به ۸ هزار درخت به یاد ۸ هزار شهید همدان مزین خواهد شد.

مولوی با اشاره به اینکه اگر ریه های تنفسی همدان با برج ها پوشانده شود تبادل هوا صورت نمی گیرد و وارونگی هوا اتفاق خواهد افتاد، عنوان کرد: برای جلوگیری از این اتفاق بخشی از اقدامات لازم انجام شده اما آن چه مطلوب نظرست هنوز صورت نگرفته است.

وی با طرح این موضوع که در دوره چهارم شورای شهر همدان هیچ مجوز برج سازی صادرنشده است، افزود: باوجود اینکه لایحه برج ایرانیان در دوره چهارم شورا مطرح شده اما به علت ارتفاع زیاد این برج، لایحه آن در شورا تصویب نشده هرچند یکی از ویژگی های شهرهای توسعه یافته بلند مرتبه سازی است اما باید این اقدام با مطالعات راهبردی صورت پذیرد.

بلند مرتبه سازی تا شعاع چند صد متر مزاحم ساختمان های همجوار است

رئیس کمیسیون فنی عمرانی و شهرسازی شورای اسلامی شهر همدان با اشاره به اینکه بلند مرتبه سازی در جامعه شهری باعث سایه اندازی رعایت نکردن حق همسایگی وحق شهری می شود، گفت: بلند مرتبه سازی تا شعاع چند صد متر مزاحم ساختمان های همجوار است بنابراین افق و خط معماری در مسیر اخذ مجوز ساخت برای بلند مرتبه سازی باید لحاظ شود.

مولوی با اشاره به اقدامتی برای ساماندهی میدان امام خمینی(ره) شهر همدان، گفت: این محدوده در بخش احیا بافت های فرسوده که از ثروت های تاریخی شهر هستند قرار می گیرد.

وی عنوان کرد: میدان امام بافت قدیمی و ارزشمندی است که شش خیابان منشعب از آن به عنوان اولین طرح میدان شهری همدان محسوب می شود و تغییر دادن آن مطالعات عمیقی می طلبد.

وی با طرح این موضوع که طرح ساماندهی و احیا بافت فرسوده ی میدان امام همدان از سال گذشته در سازمان زیبا سازی شهری کلید خورده است، تاکید کرد: اعتبارات موجود پاسخگوی احیا و ساماندهی و بازسازی میدان امام نیست ومالکیت های اطراف میدان امام (ره) دست شهرداری را بسته است.

ساخت پارک ملل با ۲۵۰ کمپ اقامتی در همدان

وی همچنین در ادامه با بیان اینکه ساخت پارک ملل برنامه ریزی شده است، عنوان کرد: ۲۵۰ کمپ اقامتی دراین پارک در حال احداث است و به دنبال این هستیم که ورودی های شهر درخور استان همدان باشد.

مولوی به برخی مباحث مربوط به هتل نیمه کاره بعثت اشاره و با بیان اینکه مدیریت ارشد استان با مجری طرح وارد بحث شده است چراکه درمسیر ساخت این پروژه تخلفاتی انجام گرفته ومازاد بر پروانه ی صادر شده، ساخت و ساز صورت گرفته است، گفت: اگر مجری و سرمایه گذار تخلفات خود را بپذیرند مشکل حل خواهد شد اما ظاهرا مجریان طرح تخلفات را نپذیرفته اند و از اجرای ادامه پروژه انصراف داده اند.

رئیس کمیسیون فنی عمرانی و شهرسازی شورای اسلامی شهر همدان با اشاره به اینکه برج سعیدیه و زاگرس نیز به دلیل تخلفات با مجوز دادگستری پلمپ شد ولی به دلیل متضرر شدن مالکین پروژه فک پلمپ شد، ادامه داد: سرمایه گذار و مجریان طرح متعهد شدند در مدت ۶ ماه آینده تخلفات خود را رفع کنند چراکه تغییر کاربری از پارکینگ به اداری و از مسکونی به تجاری صورت گرفته و نباید به حقوق شهروندان لطمه ای وارد شود.

معاون شهردار همدان نیز در این جلسه گفت: اجرای هر طرح عمرانی نیازمند طی کردن یک پروسه طولانی و زمان بر است و باید وظایف ادارات مختلف در این زمینه مشخص شود.

شهر سبز شروع پروسه ای است که آینده خوبی را به دنبال دارد

مجید یوسفی نوید با اشاره به اینکه حوزه معاونت عمرانی و شهرسازی نظارت و هماهنگی و تطبیق ضوابط را برعهده دارد افزود: شهر سبز شروع پروسه ای است که آینده خوبی را به دنبال دارد و تمامی دستگاه ها باید در این زمینه شرح وظایفی داشته باشند.

وی با طرح این سئوال که تاکنون چه برنامه ای برای حفظ فضای سبز اجرا شده و چه برنامه هایی برای حفظ باغات سطح شهر داریم؟ عنوان کرد: اکنون نیاز به مطالعات جامع در تمام حوزه ها احساس می شود و شورای شهر کاری را شروع کرده که با حمایت شهرداری باید اجرایی شود.

وی با تاکید براینکه باید مشخص شود سالانه چه میزان فضای سبزشهری ایجاد می شود، عنوان کرد: امسال۲۰۰ میلیون تومان اعتبار اولیه برای ایجاد فضای سبز مصوب شده که باید به مرحله اجرا برسد چرا که هر طرح عمرانی نیازمند طی کردن یک پروسه طولانی و زمان بر است.

وی در ادامه با بیان اینکه درمنطقه پردیس شهر همدان پارکی ایجاد شده و در منطقه شهرک بهشتی و چند منطقه دیگرنیز برای احداث پارک های منطقه ای طرح های عمرانی مد نظر است، عنوان کرد: کمیته زیباسازی شهری سالانه اجرای ۴۰۰ نمای شهری را تصویب می کند.

شهرداری مجری طرح های تصویبی در دوره های قبلی است

وی با طرح این موضوع که شهرداری همدان مجری ضوابط است و آن چه درباره احداث برج ها دیده می شود در سالهای گذشته تصویب شده است، عنوان کرد: شهرداری مجری طرح های تصویبی در دوره های قبلی است و نمی تواند اجباری در اجرای ضوابط تصویب شده داشته باشد.

عضو شورای اسلامی شهر همدان نیز در این نشست افزود: هیچ مرکز تجاری استانداردی در همدان وجود ندارد.

محمدرضا الیاسی با بیان اینکه نمی توانیم ظرفیت جدیدی در این زمینه ایجاد کنیم، تاکید کرد: متاسفانه شهرهمدان یک مرکز خرید معتبر و استاندارد ندارد چرا که مرکز تجاری که سرویس بهداشتی نداشته باشد، استاندارد نیست.

وی با بیان اینکه عملکرد پروژه های عمرانی از زمان آغاز طرح تا موعد اجرایی شدن باید مدنظرقرار بگیرد چراکه بعضی از پروژه ها متناسب با فضاها و نیازهای شهری مطرح نمی شوند، گفت: اجرای پارکینگ های طبقاتی و پارک سوار از جمله طرح هایی است که نیاز به مطالعات عمیق دارد.

وی گفت: شهرداری همدان در پشت هتل مرمر همدان برای احداث پارکینگ زمینی را در نظر دارد اما پروژه محوطه آقاجانی بیگ پروسه طولانی تری را می طلبد.

وی با تاکید براینکه باوجود ساخت پارکینک سینا و حمام قلعه هنوز نیازها برطرف نشده است، افزود: در صورتی که اعتبارات لازم وجود داشته باشد پروژه ها روند سریع تری را برای اجرایی شدن طی خواهد کرد.

از اولویت های مدیریت واحد شهری دورافتاده ایم

وی در ادامه با اشاره به اینکه از اولویت های مدیریت واحد شهری دورافتاده ایم و مدیریت واحد شهری باید بر داشته ها برنامه ریزی کند، عنوان کرد: اگر مناطق مختلف در حوزه شهرداری همدان تکالیف خود را بدانند اجرای طرح ها بهتر انجام می شود.

الیاسی همچنین عنوان کرد: باید به بعضی از مناطق شهرداری اجازه صدور پروانه اختصاصی داده شود تا موفق تر عمل کنیم و باید طرح های عمرانی اولویت بندی شود.

عضو شورای اسلامی شهر همدان با طرح این موضوع که مهم ترین کار سکونت بخشی از جمعیت در بافت های فرسوده شهری است و بافت های فرسوده را باید با اولویت های متناسب با همان فضا سامان دهیم، تاکید کرد: باید به جای ایجاد شهرک جدید بافت های فرسوده را احیا کنیم


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار