گزارش تحلیلی تابناک از چرایی اهمیت موسیقی
اگر قرار است که موسیقی نداشته باشیم، چرا صدا و سیما به عنوان رسانه رسمی و مورد تایید نظام، روزانه صدها ترانه و موسیقی و به ویژه موسیقی پاپ تولید و پخش می‌کند؟
کد خبر: ۱۷۷۸۸۹
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۶ 08 February 2016
به گزارش تابناک – البرز: در ایام الله مبارک فجر برنامه‌های مختلف فرهنگی و هنری در استان البرز همراه با دیگر استان‌ها برگزار شده که طراحی و اجرای آنها محدود به سال جاری نبوده و در ادوار گذشته نیز شاهد چنین برنامه‌هایی بوده‌ایم.
اما امسال در استان البرز شرایط متفاوتی را شاهد هستیم. برگزاری چند کنسرت موسیقی موجب مخالفت‌هایی شده که در جای خود قابل احترام است و باید دغدغه‌ها و نگرانی‌های دلسوزان را مبنی بر عدم برگزاری مراسم‌هایی که موجب فساد و ترویج خلاف شرع می‌شود را با دقت پیگیری و برای رفع این نگرانی‌ها اقدام شود.
اما سوالی که مطرح می‌شود، این است که آیا برای جلوگیری از یک امر خلاف شرع، باید کل صورت مسئله را پاک کرد؟ اگر در برخی از محدود کنسرت‌ها شاهد رفتارهای غیر اخلاقی و ضد فرهنگی بودیم، باید تمام کنسرت‌ها را تعطیل کنیم و یا می‌شود با مدیریت صحیح زمینه اجرای موسیقی‌های فاخر را در استان البرز فراهم کرد؟
یکی از مسائلی که در این روزها از سوی برخی دلسوزان والا مقام و دارای احترام مطرح شده و می‌َشود این است که اساسا " نظام اسلامی بنایی برای ترویج موسیقی ندارد" 
سوال مهمتر این است که آیا چنین نظری مبتنی بر واقعیت بوده و حکومت‌های اسلامی که مظهر و نماد اصلی آن در دوران امروز، نظام مقدس جمهوری اسلامی است چنین دیدگاهی دارند؟
برای یافتن پاسخ این سوال باید به عملکرد دستگاه‌های اجرایی نظام در سال‌های اخیر و به طور دقیق از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی دقت کرده و قوانین را بررسی کنیم.
در قوانین جاری کشور که از سوی مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده و توسط فقهای عالم و جامع الشرایط شورای نگهبان عدم تضاد این مصوبات با احکام شرعی و قانون اساسی مورد تایید قرار گرفته و سال‌ها در نظام اسلامی اجرا می‌شود، مواردی را می‌بینیم و مشاهده می‌کنیم که با عبارت " نظام اسلامی بنایی برای ترویج موسیقی ندارد" همخوانی ندارد.
به عنوان نمونه از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی در این نظام مجوز احداث و راه‌اندازی آموزشگاه موسیقی صادر شده و صدها آموزشگاه موسیقی در سراسر کشور هم اکنون مشغول به کار هستند.
از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون در این نظام مجوز فعالیت برای موسسات فرهنگی و هنری صادر می‌شود که یکی از فعالیت‌های آنها برگزاری کنسرت‌های موسیقی در سراسر کشور است.
از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون در این نظام مجوز راه‌اندازی شرکت‌های تهیه، تولید و توزیع و تکثیر آثار صوتی و تصویری صادر می‌شود.
چگونه در چنین نظامی، بنایی برای ترویج موسیقی وجود ندارد، اما مجوز برای آموزشگاه موسیقی صادر و سالانه هزاران نفر در این آموزشگاه‌های رسمی و مجوزدار و تحت نظارت‌های ویژه علم موسیقی و شیوه نواختن آلاتی چون تار و سه‌تار و گیتار و دف و تنبک و کیبورد و جاز و ویلون را فرا می‌گیرند و شرکت‌ها و موسسه‌هایی از مجاری رسمی (نیروی انتظامی، وزارت ارشاد، اداره امکان و ... ) برای تولید آثار موسیقی و برگزاری کنسرت مجوز می‌گیرند؟
اگر قرار است که موسیقی نداشته باشیم، چرا صدا و سیما به عنوان رسانه رسمی و مورد تایید نظام، روزانه صدها ترانه و موسیقی و به ویژه موسیقی پاپ تولید و پخش می‌کند؟
در روزهای اخیر در استان البرز شاهد برگزاری کنسرت یکی از خوانندگان مطرح و مورد توجه اکثریت نسل جوان به نام آقای محمد علیزاده برگزار و اتفاقا عده بسیاری به برگزاری این برنامه معترض بوده و آن را خلاف قانون و خلاف نظرات نظام می‌دانستند!
این در حالی است که در این کنسرت تنها آهنگ‌هایی اجرا شده که تماما از مجاری رسمی مجوز گرفته و اتفاقا تعدادی از ترانه‌های اجرا شده جزو تولیدات صدا و سیما است. مانند ترانه تیتراژ پایانی برنامه پربیننده ماه عسل.
در این مراسم بیش از 10 ناظر از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، نیروی انتظامی و اداره اماکن حضور داشتند و کنسرت فوق بر اساس اصول و چارچوب‌های قانونی برگزار شد.
البته نمی‌توان منکر وجود برخی بداخلاقی‌ها و رفتارهای ضد فرهنگی در برخی از کنسرت‌ها شد، اما آیا مشاهده این قبیل رفتارهای اندک مجوزی برای جلوگیری از تمام برنامه‌های فرهنگی و هنری است؟
آیا نمی‌توان از ادارات مسئول خواست تا نظارت‌ها را افزایش داده تا مانع از چنین رفتارهایی شده و فضا برای برگزاری برنامه‌های سالم و فرهنگی را فراهم کرد؟
در پایان بار دیگر لازم است که نظر صریح آیت‌الله سیدمحمد مهدی حسینی همدانی نماینده محترم و دانشمند ولی فقیه در استان البرز را در مورد موسیقی و کنسرت‌ها بازخوانی کنیم. 
تابناک البرز در تاریخ در 21 مرداد سال جاری در گزارشی تحت عنوان " امام جمعه کرج: حرف بی ربط و گزاف نزنید + صوت" بخشی از سخنان ایشان را به همراه صوت منتشر کرد که آیت الله حسینی همدانی در آن فرموده بودند: "کنسرت‌ها اگر قانونی است، اجرا بشود. کسی با قانون مخالفتی ندارد. آن چیزی که مخالفت می‌شود با حرام است."
وی یا در بخش دیگری فرمودند: "با اصل موسیقی کاری ندارم. من چند بار این را عرض کردم. ما با اصل موسیقی اگر نظر فقهی داریم و اگر حرفی داریم برای خودمان. کاری نداریم. بحث ما سر نحوه اجرای این مراسم است. نحوه اجرای این مراسم در آن خلاف شرع انجام می‌شود. اگر دستگاه‌ها می‌تواند جلوی خلاف شرع را بگیرند تا صبح کنسرت برگزار کنند."
این فرمایشات صریح بار دیگر نشان می‌دهد که دستگاه‌های مختلف از جمله نیروی انتظامی و اداره اماکن و اداره ارشاد باید به وظائف ذاتی خود به درستی عمل کنند و اگر آنها به این وظائف عمل کنند، نیازی به لغو مجوز تمام کنسرت‌ها نیست.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
حمیدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۰
مطلب بسیار معقول و پسندیده ای بود ، به ویژه پاک کردن صورت مسله ، اما آنچه که در خطبه های نماز جمعه شنیده شده و سپس بازخوانی گردید مشگل اصلی پاسخگویی و بنا به اظهارات خطیب محترم نماز جمعه کرج این است که آن مدیر فرهنگی رگ گردنش را کلفت کرده و درمقام پاسخ به ایشان گفته است که طبق قانون عمل می کند. ظاهرا در مرحله اول قانونی عمل کردن وی مشکل ساز بوده و در مراحل بعدی اختلاف سلیقه های دیگر وجود دارد
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار