آرزوی 30 ساله کشاورزان مازندرانی با اجرای طرح شماره‌گذاری ماشین‌آلات کشاورزی خودگردان در مازندران محقق شده است.
کد خبر: ۱۸۱۴۰۱
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۰ 15 February 2016

به گزارش تابناک مازندران، با اجرای طرح شماره‌گذاری ماشین‌های کشاورزی خودگردان آرزوی 30 ساله کشاورزان مازندرانی تحقق یافت و اجرای این طرح پس از فراخوان صاحبان دستگاه‌ها، اخذ مدارک، تشکیل پرونده، بررسی آن توسط کارشناسان مراکز جهاد کشاورزی منطقه با حضور پلیس راهور اجرا و نسبت به شماره‌گذاری این ماشین‌ها اقدام می‌شود.

رئیس اداره فناوری‌های مکانیزه کشاورزی سازمان جهادکشاورزی مازندران با بیان اینکه شماره‌گذاری ماشین‌آلات کشاورزی یکی از آرزوهای دیرینه و انتظار چندین ساله کشاورزان بود، اظهار کرد: شناسنامه‌دار کردن با اهداف انتظامی، امنیتی و تولیدی در بخش کشاورزی، ایجاد مکانیزم کنترلی در تردد وسایل نقلیه، برخورد قانونی با تخلفات رانندگی و ساماندهی نقل و انتقال و سایل نقلیه کشاورزی از جمله اهداف شماره‌گذاری ماشین‌آلات کشاورزی است.

پرویز موسی‌نژاد افزود: نظارت و پایش دستگاه‌های ذیربط برای برنامه‌ریزی کوتاه مدت، ایجاد مکانیزم برای بیمه کردن ماشین‌آلات کشاورزی، جلوگیری از فروش غیرقانونی، مشخص شدن مالکان قانونی، ایجاد فضای زیرساخت برای رهن بردن اسناد آنها برای استفاده از تسهیلات بانکی، تسهیل شرایط برای ارائه خدمات سوخت، کارت سوخت، تسهیل و پیگیری امور در هنگام وقوع سرقت از دیگر اهداف شماره‌گذاری ماشین‌آلات کشاورزی است.

وی ادامه داد: براساس دستورالعمل سال 85 در مرحله نخست شماره‌گذاری در کارخانجات سازنده تراکتور و کمباین آغاز شد و 350 هزار دستگاه ماشین‌آلات کشاورزی شماره‌گذاری شد که از این تعداد 20 هزار دستگاه مربوط به مازندران بوده است.

موسی‌نژاد با بیان اینکه مرحله دوم پلاک‌‌گذاری ماشین‌آلاتی که عمر آنها 13 سال بوده است از سال 92 در کشور آغاز شد، اضافه کرد: تاکنون در مازندران بیش از 450 دستگاه، نصب پلاک‌ انجام شد و برای حدود یک‌هزار و 500 دستگاه انواع تراکتور و کمباین‌های غلات عملیات شناسایی و تکمیل فرم‌های اولیه انجام شد و برای انجام پلاک‌گذاری از سوی پلیس راهور و موسسه رهگشا مورد بازدید قرار گرفت تا متقاضیان براساس اولویت‌بندی به مراکز پلاک‌گذاری مراجعه کرده و نسبت به اخذ پلاک‌ و نصب بر روی ادوات کشاورزی اقدام کنند.

رئیس اداره فناوری‌های مکانیزه کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی مازندران خاطرنشان کرد: تکمیل فرم‌ برای پلاک‌گذاری مهم‌ترین عامل در فرآیند شماره‌گذاری است و عملیات اولیه برای بازدید اکیپ فنی برای مطابقت فرم‌های تکمیل شده از سوی مراکز جهادکشاورزی دهستان‌ها در روستاها انجام می‌شود و بعد از تایید از سوی اکیپ بازدید کننده، دارندگان وسایل نقلیه می‌توانند بدون انتقال ماشین‌آلات اقدام به پلاک‌گذاری کنند.

وی از کشاورزان خواست برای انجام پلاک‌گذاری ادوات کشاورزی خود به مراکز جهاد کشاورزی مراجعه کنند و آمادگی خود را برای تکمیل فرم‌ها اعلام کنند تا در صورت عدم نصب پلاک در آینده دچار مشکل نشوند.

سرپرست راهنمایی و رانندگی فرماندهی انتظامی مازندران نیز اظهار کرد: طبق مصوبه راهور ناجا مبنی بر شناسایی و پلاک‌گذاری ادوات کشاورزی با همکاری سازمان جهادکشاورزی نسبت به شناسایی دارندگان وسیله نقلیه اقدام می‌شود و در هر روستا پس از جمع‌آوری وسایل نقلیه بازدیدها انجام می‌شود.

مهدی باقری ادامه داد: ناجا رضایت‌مندی خود را از پلاک‌گذاری ماشین‌آلات کشاورزی در مازندران اعلام کرده و هماهنگی خوبی بین جهادکشاورزی شهرستان‌ها و پلیس راهور وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه پلیس راهور به محض اطلاع‌رسانی جهاد کشاورزی شهرستان‌ها برای انجام پلاک‌گذاری ماشین‌آلات کشاورزی، به روستا اعزام خواهد شد، اظهار کرد: تاکنون 60 درصد ماشین‌آلات کشاورزی با عمر کمتر از 10 سال پلاک‌گذاری شده است.

باقری هدف از اجرای این طرح را ساماندهی ماشین‌های خودگردان بخش کشاورزی در راستای تهیه کارت سوخت عنوان کرد.

با این شماره‌گذاری پیگیری امور در صورت سرقت ماشین‌آلات آسان می‌شود و ماشین‌آلات کشاورزی مازندران از مزایای صدور سند و هویت دادن به اموال برخوردار می‌شوند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار