مدیر کلینیک درمانی پارکینسون در اصفهان خبر داد:
تابناک: مدیر کلینیک درمانی پارکینسون در اصفهان گفت: با توجه یه اینکه استفاده از این روش درمانی نیاز به تجهیزات و امکانات خاص دارد و از سوی دیگر باید جراح متخصص و دوره دیده داشته باشیم، با فراهم آمدن این امکانات به زودی شاهد استفاده از این روش نوین در اصفهان خواهیم بود.
کد خبر: ۱۸۱۴۹۶
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۱ 15 February 2016
به گزارش تابناک به نقل از مهر، محمدرضا نجفی در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: بیماری پارکینسون یک بیماری صعب‌العلاج است اما ناعلاج نیست.

وی با بیان اینکه بیماری ام اس یک بیماری ناتوان کننده جوان است و بیماری پارکینسون یک بیماری ناتوان کننده در دوران میانسالی است، اعلام کرد: کلینیک جامع درمانی پارکینسون با هدف ثبت کامل اطلاعات بیماران مبتلا به اختلالات حرکتی، پیگیری علمی این بیماری‌ها، ارائه خدمات نوین درمانی به بیماران و خدمات آموزشی راه اندازی شده است.

مدیر گروه مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه خدمات این کلینیک روزهای سه شنبه در بیمارستان کاشانی و چهارشنبه در بیمارستان الزهرا (س) اصفهان ارائه می‌‌شود، افزود: مقرر است روش‌های نوین درمانی مانند تزریق سم بوتولیسم و «تعبیه محرک های عمقی مغز» (DBS) با استفاده از تیم تخصصی در این درمانگاه ارائه شود.

نجفی با تاکید بر اینکه تعرفه خدمات درمانی در کلینیک اختلالات حرکتی اصفهان بر اساس طرح تحول نظام سلامت و با حداقل هزینه ها است، گفت: در این درمانگاه یک تیم تخصصی متشکل از متخصصان مغز و اعصاب، روان شناسان، کارشناسان تغذیه و متخصصان بیماری‌های داخلی بر اساس کار بین گروهی به درمان بیماران می‌پردازند.

وی با بیان اینکه اختلالات حرکتی گروهی از بیماری‌های عصبی است که بیماران مبتلا به آن، نیازمند خدمات درمانی ویژه هستند، افزود: این بیماری‌ها گستره وسیعی دارد که از شایع‌ترین آن می‌توان از «پارکینسون» (فلج پیش رونده) نام برد.

نجفی اضافه کرد: اختلالات حرکتی شامل دو دسته پر حرکتی و کم حرکتی است که از بیماری‌های پر حرکتی می‌توان از دیستونیا و از بیماری‌های کم حرکتی از پارکینسون نام برد.

وی با اشاره به اینکه پارکینسون به عنوان شایع‌ترین بیماری اختلال حرکتی است، تصریح کرد: این بیماری بیشتر در میانسالان دیده می‌شود و حدود یک درصد افراد بالای ۶۰ سال نیز به آن مبتلا هستند.

نجفی با بیان اینکه مبتلایان به پارکینسون دچار ناتوانی حرکتی هستند و نیاز به درمان و مراقبت ویژه دارند، افزود: مردم اعتقاد دارند که این بیماری در اثر کهولت سن ایجاد می‌شود در حالیکه این گونه نیست.

مهری سالاری نیز در این نشست اظهار داشت: پارکینسون یک بیماری میانسالی است که در افراد ۵۵ سال به بالا شیوع دارد.

وی با اشاره به اینکه هنوز علت اصلی بروز بیماری پارکینسون مشخص نیست، ادامه داد: در بروز این بیماری عوامل محیطی از جمله تغذیه، آلودگی هوا و غیره تاثیر گذار است.

مدیر کلینیک‌درمانی پارکینسون در اصفهان با اعلام اینکه برخی از بیماران پارکینسون در حالت پیشرفته مبتلا به آلزایمر می‌شوند، اعلام کرد: با توجه به اینکه بدن این بیماران چه از نظر فیزیکی و چه از نظر گفتاری در اصطلاح قفل شده و افراد نمی‌توانند به راحتی حرکت یا تکلم کنند بنابراین وجود یک کلینیک درمانی جامع و یک انجمن خاص برای این بیماران و مرکز توانبخشی ویژه بیماران پارکینسونی ضروری است تا سبب بهبود کیفیت زندگی آنها شود.

وی بیان داشت: تنها راه پیشگیری از بیماری پارکینسون پرهیز از غذاهای پرچرب، پرکالری، مصرف سبزیجات و میوه‌جات و همچنین انجام فعالیت‌های فیزیکی است.

سالاری تاثیر آلاینده‌ها و سموم کشاورزی در بروز و تشدید بیماری پارکینسون را موثر خواند و اعلام کرد: در ۸۰ تا ۹۰ درصد از موارد، بروز بیماری پارکینسون بدون علت و بین ۱۰ تا ۲۰ درصد نیز عوامل خانوادگی دخیل است.

وی با اذعان به اینکه روش‌های مختلف درمانی برای بیماران پارکینسون وجود دارد اما جدیدترین نوع آن روش جراحی (DBS) یا تعبیه محرک‌های عمقی مغز است که تنها در تهران و شیراز این روش درمانی وجود دارد، گفت: بدنبال استفاده از این روش نوین در اصفهان هستیم.

مدیر کلینیک درمانی پارکینسون در اصفهان بیان داشت: با توجه یه اینکه استفاده از این روش درمانی نیاز به تجهیزات و امکانات خاص دارد و از سوی دیگر باید جراح متخصص و دوره دیده داشته باشیم، با فراهم آمدن این امکانات به زودی شاهد استفاده از این روش نوین در اصفهان خواهیم بود.

سالاری با بیان اینکه DBS یک کار مشترک میان جراحی و داخلی اعصاب است و جراحان اعصاب نیازمند گذراندن دوره تخصصی هستند، بیان کرد: DBS یک درمان برای بیماران پارکینسون است و  بیشتر برای بیمارانی در نظر گرفته می‌شود که به دارو درمانی پاسخ نمی‌دهند.

وی گفت: با توجه به اینکه بیماری پارکینسون یک بیماری میانسالی است و جمعیت نیز رو به پیری می‌رود به همین دلیل در آینده نزدیک شاهد شیوع بیشتری پارکینسون در کشور خواهیم بود.

عضو هیئت مدیره کلینیک درمانی پارکینسون در اصفهان نیز گفت: متاسفانه هماهنگی و یکدستی لازم بین پزشکان درمانگر پارکینسون در اصفهان وجود ندارد.

احمد چیت‌ساز در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: متاسفانه برخی از پزشکان از همان ابتدا با تجویز دوز بالای داروها برای بیماران پارکینسون سبب تسریع و تشدید این بیماری می‌شوند.

وی بیان داشت: قبل از احداث درمانگاه جامع برای بیماران پارکینسون در بیمارستان الزهرا (س) اصفهان، این دسته از بیماران به مطب‌های مختلف برای درمان می‌رفتند که هم‌اکنون یک مرکز ثابتی برای درمان این بیماران در بیمارستان الزهرا احداث شده است.

عضو هیئت مدیره کلینک درمانی بیمارستان الزهرا (س) با بیان اینکه متاسفانه هماهنگی و یکدستی لازم بین پزشکان درمانگر پارکینسون وجود ندارد که هر پزشکی بیمار را به این کلینک درمانی بفرستد، اعلام کرد: در برخی از موارد شاهد هستیم که به دلیل انتخاب نادرست پزشکان در دوز داروهای این بیماران، پارکینسون تشدید شده است در صورتی که میتوان با یک دوز داروی مشخص بیماری فرد را کنترل کرد.

عضو هیئت مدیره کلینیک درمانی پارکینسون با بیان اینکه سن ابتلا به این بیماری رو به کاهش است، اعلام کرد: یک درصد از جمعیت میانسالان به طور میانگین مبتلا به بیماری پارکینسون می‌شوند.

وی با بیان اینکه علت اصلی این بیماری هنوز مشخص نشده و در دهه ۵۰ سالگی افراد به این بیماری مبتلا می‌شوند، اضافه کرد: ممکن است پارکینسون از نوع زودرس باشد و در سنین کمتر از ۵۰ سالگی مانند ۴۰ سالگی نیز اتفاق بیافتد و نوعی از آن نیز ارثی است.

چیت ساز با اشاره به اینکه درمان پارکینسون باید از داروهای کم شروع شود، تصریح کرد: در این صورت عوارض داروها کمتر شده و با پیشرفت بیماری در صورت نیاز دوز داروها را افزایش می‌دهیم.

وی با بیان اینکه محیط و وجود سموم کشاورزی و البته آلاینده نقش اساسی در ابتلا به پارکینسون دارد، افزود: علاوه بر محیط، ژنتیک نیز نقش مهمی در ابتلا به پارکینسون دارد.

چیت ساز با بیان اینکه ممکن است بیمار علاوه بر ابتلا به پارکینسون به آلزایمر نیز مبتلا شود، ادامه داد: هر چه سن بیمار بالا می‌رود آلزایمر نیز افزایش می‌یابد به طوری که ۱۵ درصد پارکینسونی‌ها آلزایمر نیز دارند که این درمان را به لحاظ دارویی مشکل‌تر می‌کند.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار