620 تاکسی فرسوده در خیابان‌های ساری نفس‌های آخر عمر خود را تجربه می‌کنند و این در حالی است که رئیس سازمان تاکسیرانی ساری از آغاز ثبت‌نام برای تعویض این تاکسی‌ها خبر داده‌است.
کد خبر: ۱۸۱۹۳۳
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۶ 16 February 2016

به گزارش تابناک مازندران، روزانه صدها نفر از شهروندان ساروی و یا شهروندان مازندرانی با وسایل نقلیه عمومی و خصوصی مرکز استان مازندران سر و کار دارند و با آنها جا‌به‌جا می‌شوند.

ساری با وجود برخورداری از مرکزیت استان و نیازمندی بسیاری از شهروندان دیگر شهرهای استان به این شهر، روزانه از رفت و آمد بالای جمعیتی در خیابان‌های این شهر روبه‌رو بوده که بسیاری از مردم برای جابه‌جایی از وسیله نقلیه عمومی استفاده می‌کنند.

روزانه جمعیت زیادی از شهروندان مازندرانی در سطح شهر ساری رفت و آمد می‌کنند و از نقطه‌ای به نقطه دیگر شهر مسافت‌های طولانی را برای رسیدن به محل کار و فعالیت‌های خود طی می‌کنند.

با وجود نیازمندی بسیاری از شهروندان مازندرانی به وسایل حمل و نقل عمومی در ساری اما تاکسی‌هایی در ایستگاه‌های سطح شهر مشاهده می‌شود‌ اغلب فرسوده هستند و ایمنی لازم را برای مسافران خود تامین نمی‌کنند.

تاکسی‌هایی که روزگاری خود حرف‌های زیادی برای گفتن داشتند اما این روزها پس از گذر سال‌ها تردد در خیابان‌ها رنگ به رخسار ندارند و روزهای پایان عمر خود را سپری می‌کنند.

*پیکان رکورددار تاکسی‌های فرسوده در ساری

پیکان؛ بیشترین آمار تاکسی‌های فرسوده مرکز استان مازندران را به خود اختصاص داد و این روزها با وجود مشکلات بسیاری در تامین قطعات و ایجاد آلودگی‌های بسیار نفس‌های آخر عمر خود را تجربه می‌کند و به‌دنبال جایگزین شدن با خودروهای جدید است.

یکی از شهروندان ساروی گفت: بسیاری از خودروهای تاکسی سطح شهر ساری قابلیت تردد ندارد و باید جایگزین شوند.

ارسلان قنبری با بیان اینکه بسیاری از تاکسی‌های فرسوده شامل پیکان می‌شوند، اظهار کرد: بعضی از خودروها مانند پژو و سمند از سابقه بالایی برخوردار هستند که با کارکرد زیاد بسیار ناایمن هستند و باید تعویض شوند.

* چهره نازیبای شهر با وجود تاکسی‌های فرسوده

وی با بیان اینکه تاکسی‌های فرسوده چهره شهر را نامطلوب کرده و شهروندان قادر به سوار شدن آنها نیستند، ادامه داد: درب بعضی از تاکسی‌ها به‌علت خرابی حتی کامل بسته نمی‌شود و وقتی به رانندگان اعتراض می‌کنیم به ما می‌گویند می‌خواهند تعویض کنند.

دیگر شهروند ساروی با بیان اینکه رانندگان تاکسی‌های فرسوده افراد سخت‌کوشی هستند و در شرایط بد مالی قرار دارند، افزود: بعضی از تاکسی‌های فرسوده در فصل سرد زمستان حتی بخاری ندارند.

این شهروند با تاکید بر اینکه سازمان‌های مرتبط باید تسهیلات ویژه‌ای به رانندگان تاکسی‌های فرسوده تعلق دهند تا فشار مالی زیادی روی آنها ایجاد نشود، اضافه کرد: مسئولان با سیاست‌های خود می‌توانند اقدام به نوسازی ناوگان شهری کنند و مردم این مسئله را از همه مسئولان امر خواستار هستند.

*دردسرهای یک‌ساله برای تعویض تاکسی فرسوده

یکی از رانندگان تاکسی با بیان اینکه از سال گذشته در انتظار تعویض خودروی تاکسی خود هستم، گفت: سالانه یک مرتبه سایت ایران خودرو اقدام به تعویض خودروهای فرسوده می‌کند و مراحل آن برای رانندگان بسیار مشکل است.

یکی از رانندگان تاکسی با اشاره به اینکه خودرو تاکسی بنده مدل 76 است اما بسیاری از رانندگان خودروهای مدل 75 تا 73 نیز دارند، اظهار کرد: آذر ماه سال گذشته اقدام به ثبت‌نام برای تعویض خودرو کردیم اما در مدت بسیار کوتاهی سایت ایران خودرو بسته شد.

وی با بیان اینکه از سال گذشته تاکنون سایت تعویض خودرو تاکسی بسته شد اما در هفته گذشته به ما اطلاع دادند می‌توانیم اقدام به ثبت‌نام کنیم، افزود: پس از گذشت یک هفته‌ای اطلاع دادند تا هفته بعد تمدید شد و باید در هفته جاری ثبت‌نام کنیم.

*دولت اراده‌ای برای تعویض تاکسی‌های فرسوده ندارد

این راننده تاکسی با بیان اینکه از شرایط خرید تاکسی جدید هیچ‎گونه اطلاعاتی در اختیار رانندگان نگذاشتند و همه در انتظار تعیین و تکلیف این مسئله از سوی مسئولان هستند، بیان داشت: رانندگان هنوز نمی‌دانند خودرو سمند یا پژو تحویل می‌گیرند که این مسئله یک نوع ضعف به حساب می‌آید.

یکی دیگر از رانندگان تاکسی گفت: هیچ‌گونه اراده‌ای برای تعویض تاکسی‌های فرسوده از سوی دولت وجود ندارد، افزود: بارها به رانندگان وعده دادند اما چندسالی است در انتظار تعویض تاکسی هستیم.

*استهلاک بالای تاکسی‌های سمند و پژو

یکی از رانندگان تاکسی با بیان اینکه هزینه نگهداری و استهلاک تاکسی‌های پژو و سمند بسیار بالا است و رانندگان با هزینه‌های گزافی روبه‌رو هستند، ادامه داد: ایران خودرو فقط به‌فکر فروش محصول خود است و اصلا به کیفیت توجهی نمی‌کند.

وی خواستار حمایت سازمان تاکسیرانی از رانندگان شد و تصریح کرد: رانندگان آمادگی ارائه بهترین خدمات به مسافران را دارند اما سیاست‌های دولت در تعویض خودروها این امر را برای رانندگان ناممکن کرده‌است.

*وجود 620 تاکسی فرسوده در ساری

رئیس سازمان تاکسیرانی ساری از وجود 620 تاکسی فرسوده از مدل 72 تا 83 در مرکز استان مازندران خبر داد و گفت: بیشتر این خودروهای فرسوده شامل پیکان می‌شوند و از کمترین امکانات رفاهی برای شهروندان برخوردار هستند.

حمیدرضا فضل‌الله‌نژاد با بیان اینکه از 12 بهمن دفاتر پیشخوان ساری در حال ثبت‌نا‌م برای تعویض تاکسی‌های فرسوده هستند، اظهار کرد: امیدواریم تا شب عید تعدادی از رانندگان تاکسی‌های جدید دریافت کنند و ناوگان شهری نو شود.

وی با بیان اینکه تا پایان سال تاکسی‌های سمند و پژو وارد خیابان‌های ساری می‌شوند، افزود: در کل کشور 140 هزار دستگاه تاکسی فرسوده وجود دارد که دولت در حال حاضر 90 هزار تاکسی تحویل می‌دهد و ساری متناسب با دیگر شهرها سهمیه می‌گیرد.

*پیش‌بینی 200 الی 300 تاکسی جدید برای ساری

رئیس سازمان تاکسیرانی ساری بیان کرد: سهمیه ساری 200 الی 300 دستگاه تاکسی جدید پیش‌بینی می‌شود اما هنوز آمار دقیقی در دست نیست.

این مسئول با بیان اینکه از 600 تاکسی فرسوده بیش از 300 تاکسی مربوط به خودروی پیکان می‌شود و بقیه پراید و پژو Roa هستند، اضافه کرد: در سال‌های جاری راهنمایی و رانندگی جلوی تردد خودروهای فرسوده را می‌گیرد و تاکسیرانی نیز برخورد جدی با آنها خواهد داشت.

ساری با توجه به اینکه سودای کلان‌شهر شدن را در ذهن خود دارد، نیازمند ناوگان حمل‌‌و‌نقل شهری مدرن و به‌روز است تا به رونق گردشگری و حمل و نقل آسان شهروندان مازندرانی و مسافران بپردازد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار