معاون بهره‌وری اقتصادی اوقاف و امور خیریه استان یزد از موقوفه ابوالقاسم رشتی به عنوان بزرگترین موقوفه استان یزد یاد کرد و گفت: بخش قابل توجهی از این موقوفه در اختیار شهرداری و ادارات است و حق آن نیز ادا نشده است.
کد خبر: ۱۸۲۶۱۸
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۷:۱۱ 17 February 2016

به گزارش تابناک یزد،حمیدرضا تربتی، در همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری و مشارکت بخش خصوصی در موقوفات و بقاع متبرکه استان یزد اظهار داشت: ما به اندازه وسعت موقوفات کشور و ارزش آن نتوانستیم درآمد کسب کرده و آن را در راستای نیت واقف هزینه کنیم زیرا اگر این اقدام صورت گرفته بود، اکنون اینقدر دچار فاصله طبقاتی در جامعه نبودیم.

وی عنوان کرد: اگر حق وقف ادا شده و در راستای نیت واقفان عمل شده بود، امروز تامین و رفاه اجتماعی برای آحاد مردم بیشتر بود و این همه مشکلات معیشتی و اقتصادی و فرهنگی در کشور وجود نداشت.

تربتی با اشاره به دلایل متعددی که سبب شده موقوفات به اهداف خود نرسند و حق نیت واقف ادا نشود، بیان کرد: این اتفاق به دلیل نظر و دیدگاهی رخ داده که از دیرباز میان مردم وجود داشته و آن نگاه خیرانه به وقف است.

معاون بهره‌وری اقتصادی اوقاف و امور خیریه استان یزد یادآور شد: این نگاه در مستاجران وقف پررنگ‌تر است و به همین دلیل حاضر نیستند حق موقوفه را ادا کنند یا به نحوی حق آن را ادا می‌کنند که تنها رفع تکلیفی صورت گیرد.

وی تصریح کرد: امروز کسی نمی‌گوید حق زمین و ملک وقف را پرداخت نمی‌کنم اما واقعیت این است که اغلب مستاجران وقف، به موقوفه که می‌رسند، حساب و کتاب اقتصادی را مانند زمانی که وقف صورت گرفته انجام می‌دهند و حاضر به به‌روزرسانی آن نیستند.

تربتی با ذکر مثالی در این زمینه در استان یزد اظهار داشت: بزرگترین موقوفه استان یزد، مربوط به ابوالقاسم رشتی است که شامل 220 هکتار زمین است اما بخش قابل توجهی از آن در اختیار شهرداری و ادارات است.

وی افزود: شهرداری 45 هکتار از اراضی این موقوفه را در طرح شهری و توسعه خیابان‌ها و کوچه‌ها گرفته و یک ریال نیز بابت آن پرداخت نکرده است.

تربتی خاطرنشان کرد: ساختمان اغلب ادارات نیز در این موقوفه بنا شده اما هیچ‌یک از ادارات پذیره آن را پرداخت نکرده‌اند.

وی تصریح کرد: از املاک وقفی آنگونه که باید و شاید دفاع نشده اما تلاش شده با درآمدزا کردن موقوفات و ورود به سرمایه‌گذاری با مشارکت بخش خصوصی، حق وقف را ادا کرده و از درآمدها در راستای نیات واقفان بهره بگیریم.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار