رئیس شبکه دامپزشکی ارومیه از واکسیناسیون یک هزار و 380 حیوان علیه بیماری هاری در ارومیه خبر داد.
کد خبر: ۱۸۲۷۱۱
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۶ 17 February 2016

سیدامید خلیل‌زاده امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس  اظهار داشت: بیماری هاری نوعی بیماری قابل انتقال از حیوان به حیوان و یا به انسان است که مبارزه با این بیماری در دستور کار قرار دارد.

وی با بیان اینکه در این خصوص سالانه سگ‌ها علیه این بیماری واکسینه می‌شوند، تصریح کرد: امسال نیز در شهرستان ارومیه یک هزار و 380 قلاده سگ صاحب‌دار علیه این بیماری واکسینه شده‌اند.

رئیس شبکه دامپزشکی ارومیه با بیان اینکه این بیماری از طریق گزش و از طریق انتقال ویروس به بدن سایر حیوانات یا انسان منتقل می‌شود، افزود: در صورت گزش، ویروس از طریق ماهیچه‌های عصبی به سیستم عصبی حیوان دیگر وارد شده و زمینه بروز بیماری می‌شود.

این مسئول با بیان اینکه بیماری هاری مخصوص گوشتخواران اهلی و وحشی است، ادامه داد: تنها روش پیشگیری از بیماری هاری واکسیناسیون است و در صورت ابتلای حیوانات به این بیماری، حیوان جان خود را از دست می‌دهد.

خلیل‌زاده با بیان اینکه حیوان مبتلا به هاری معدوم می‌شود، اظهار داشت: ترس، حالت تهاجمی، ریزش بزاق از دهان، بلع سخت، گیج بودن و تلوتلو خوردن و تشنج از جمله علایم بیماری هاری در حیوانات است.

وی با بیان اینکه در صورت گزش، باید فرد مورد گزش گرفته شده را به مراکز درمانی جهت تزریق واکسن هاری انتقال داد، اعلام کرد: نشانه بیماری هاری در انسان نیز علایمی چون علائم موضعی در محل گازگرفتی شامل سوزش، گزگز و مورمور، تب، لـرز، خستـگی، سـر درد، ضعف و درد عضـلانی، بی‌اشهایی، اشـکال در بلع، حـالت تهوع و استفراغ، سـرگیجه، دردهـای شکمی و اسـهال، گلـودرد، تنگی‌نفس، سـرفه خشک، نگـرانی و تـرس، تحریک‌پذیری و عصبی‌بودن است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار