جولان هيكل هاي قلابي!/
تابناك اصفهان:‌عصر فرا ارتباطی حاضر، فرصت خوبی برای شبکه های مجازی و تلویزیون ها و رادیو ها به عنوان رسانه های نویت ایجاد کرده است، از همین رو رسانه های سنتی مثل روزنامه و کتاب بسیاری از مخاطبین خود را از دست داده اند، البته این به معنای حذف آن ها از جامعه نیست.
کد خبر: ۱۸۴۹۲۲
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۵ 21 February 2016

به گزارش تابناک اصفهان، عصر فرا ارتباطی حاضر، فرصت خوبی برای شبکه های مجازی و تلویزیون ها و رادیو ها به عنوان رسانه های نویت ایجاد کرده است، از همین رو رسانه های سنتی مثل روزنامه و کتاب بسیاری از مخاطبین خود را از دست داده اند، البته این به معنای حذف آن ها از جامعه نیست.

به هر حال در این عصر نیز عده ای صبح به صبح از خواب که بیدار شدند، طبق عادت به دکه روزنامه فروشی می روند و روزنامه مورد علاقه خود را خریداری می کنند.در کنار آن روزنامه ها هم در راستای رسالت های خود به اطلاع رسانی و تحلیل در فضای رسانه ای موجود می پردازند.

روزنامه اصفهان زيبا  از كشف ماهيانه 12 محموله غير مجاز بدنسازي خبر داد و نوشت:

«می خواهد ره صد ساله را یک شبه طی کند. سراغ بهترین باشگاه بدن سازی و سرشناس ترین مربی را از دوستان خود می گیرد تا در کمترین زمان ممکن به مدد داروها و مکمل های ورزشی خارجی و البته گران بها عضلاتی چشم نواز برای خودش دست و پا کند»؛ این روایتی از حال و روز جوانانی است که این روزها سودای دستیابی به عضلات قوی و تناسب اندام در سر می پرورانند؛ سودایی که البته بلای جان بسیاری از جوانان و خانواده های آنها شده است؛ چه بسیار هزینه های گزافی که جوانان ورزشکار و غیر ورزشکار جویای نام و اندام این روزها صرف خرید انواع و اقسام داروهای پر زرق و برق می کنند، غافل از اینکه مصرف اینگونه مکمل ها و مواد نیروزا قاعده و قانون خاص خودش را دارد. هر چند مصرف مکمل های مجاز و مورد تایید برای ورزشکاران، امروزه در جهان موضوع علمی و پذیرفته شده است؛ اما ورزشکارانی که مسیر مصرف مکمل ها را برای رشد و تعالی خود انتخاب می کنند، باید خطرات و عوارض این داروها را نیز به جان بخرند. نکته اینکه، این گروه از افراد باید بدانند که مصرف بیش از اندازه آن نیز ممکن است در آینده بی نظمی و اختلال در تغذیه و سلامتی آنها را به همراه خواهد داشت.

بازار 400 میلیون دلاری مکمل ها در کشور

بر اسای آمار،۱۰ درصد از بازار دارویی دنیا به مکملها اختصاص دارد و سهم مکملها از هزار میلیارد دلار داروی مصرفی در جهان، ۱۰۰ میلیارد دلار است. آن گونه که معاون وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رییس سازمان غذا و دارو کشور مرداد ماه سال جاری خبر داده، گردش مالی کالاهای سلامت در جهان، 2400 میلیارد دلار است که کمتر از نیم درصد آن؛ یعنی کمتر از 10 میلیارد دلار در اختیار ایران است.

رسول دیناروند همچنین گفته است سهم مکمل ها از این بازار در کشورما کمتر از 5درصد است، اما رشد مصرف بازار دارویی کمتر از بازار مکمل هاست.در حالی گردش مالی بازار مکمل ها در جهان یک صد میلیارد دلار و معادل 10 درصد بازار کل دارویی جهان بوده که 20 درصد آن مربوط به مکمل های ورزشی است. وی با بیان اینکه در ایران 400 میلیون دلار از بازار 10 میلیارد دلاری کالاهای سلامت را مکمل ها به خود اختصاص داده اند، افزود: در این میان سهم قاچاق بسیار بالاست و مکمل های تحت نظارت سازمان غذا و دارو فقط کمی بیشتر از 50 درصد ظرفیت بازار را در اختیار دارد و بقیه مربوط به فرآورده های غیرمجاز است. آمار و ارقامی که پیش از این در سال 1391، 350 میلیون دلار بوده و اکنون به 400 میلیون دلار رسیده، نشان می دهد که تقاضا و تمایل برای مصرف مکمل ها این روزها با گرایش روز افزون و تبلیغات یا فعالیت بازاریابی فراتر از توان بازیگران بخش قانونی واردات بوده که زنگ خطر گسترش واردات مکمل های قاچاق برای مسوولان و مصرف کنندگان به شمار می آید. بررسی ها نشان میدهد که وضعیت کشفیات مکمل های غیرمجاز در اصفهان نگران کننده است. کشف ماهیانه 12 محموله قاچاق و غیرمجاز از مکمل های ورزشی غیرمجاز در استان اصفهان موضوع نگران کننده ای بود که مسوول واحد بازرسی و رسیدگی به شکایات اداره نظارت بر امور داروی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به اصفهان زیبا خبر داد.

حسین ذکری با بیان اینکه کشف مکمل های غیر مجاز و قاچاق جایگاه نخست کشفیات معاونت غذا و دارو استان را به خود اختصاص می دهد، خاطر نشان کرد: «این محموله ها عموما به صورت غیرقانونی در عطاری ها، فروشگاه های فروش و عرضه لوازم ورزشی و باشگاه های بدن سازی توزیع می شوند.»

مکمل های چینی و پاکستانی غیر مجاز

وی با بیان اینکه نظارت بر توزیع این مکمل ها در مراکز ورزشی بر اساس قانون بر عهده تربیت بدنی است و بازرسان نظارت بر امور دارو اجازه ورود به این مراکز را ندارند، اظهار کرد: «اداره اماکن، نیروی انتظامی و بازرسی اتاق اصناف استان در حال حاضر با این موضوع درگیر هستند و ما نیز آمادگی خود را برای کشف این مواد و اطلاع رسانی و آموزش های لازم اعلام کرده ایم». ذکری در ادامه گفت: «داروخانه ها به ندرت و به دلیل مجوز و وجود نظارت های بازرسان اقدام به فروش مکمل های غیر مجاز می کنند و صرفا مکمل های مورد تایید و دارای برچسب سلامت واصالت وزرات بهداشت را به مشتریان می فروشند».
وی با اشاره به اینکه این محموله ها عمدتا از کشورهای پاکستان و چین وارد کشور میشوند، اظهارکرد:«در اصفهان کارگاهی کشف شد که برندهای جعلی سرشناس آمریکایی را تولید می کرد و با قوطی و برچسب مشابه با قیمت های گزاف به فروش می رساند».

مسوول واحد بازرسی و رسیدگی به شکایات اداره نظارت بر امور دارو در ادامه به عوارض خطرناک این مواد اشاره کرد و افزود:«بر اساس آزمایش های صورت گرفته از محموله های کشف شده، این مکمل ها ترکیبات خطرناکی مانند کورتن دارند که با آب آوردن و پف بدن، وزن مصرف کننده را زیاد می کند، غافل از اینکه کورتون در آینده مشکلات زیادی برای سلامت فرد ایجاد می کند».

راه چاره؛ برچسب اصالت و سلامت

وی در ادامه گفت:«اجرای طرح برچسب اصالت و سلامت وزارت بهداشت در کشور، با اینکه عرصه را بر قاچاقچیان تنگ می کند، راه تشخیص دارو و مکمل های ورزشی مجاز از غیر مجاز را نیز امکان پذیر می کند». ذکری در پایان تاکید کرد:« ورزشکارانی که قصد استفاده از مکمل های ورزشی را دارند، باید حتما با مشورت پزشک و از داروخانه های مجاز اقدام به خرید محصول دارویی خود کنند». به هر حال مصرف مکمل های ورزشی غیر مجاز می تواند رویای جوانانی که آرزوی رسیدن به مرتبه های بالای ورزشی را دارند، به کابوسی وحشتناک تبدیل کند که این نظارت جدی تر دستگاه های نظارتی و هوشیاری خانواده ها ر امی طلبد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار