مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران از برگزاری نمایشگاه «تهران، کهن شهر من» با هدف نمایش آثار بدست آمده از کاوش های باستان شناسی این شهر در نوروز 95 خبر داد.
کد خبر: ۱۸۷۰۸۱
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۰ 24 February 2016
رجبعلی خسروآبادی افزود: این نمایشگاه با همکاری موزه ملی ایران و امور گردشگری معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران برپا می شود.

وی خاطر نشان کرد: موزه ملی ایران از 24 اسفند تا 25 فروردین ماه 95 میزبان علاقه مندان به این نمایشگاه است.

خسرو آبادی یادآور شد: در نمایشگاه «تهران، کهن شهر من» آثار بدست آمده از کاوش های باستان شناسی محوطه «کیلان» دماوند، تپه «چشمه علی» شهرری، «قره تپه شهریار»، تپه «فردیس» قرچک، تپه «شغالی» و «سفالی» پیشوا، تپه «ولیران» دماوند، تپه «قیطریه» و قلعه «ایرج» پیشوا در موزه ملی ایران به نمایش عموم گذاشته می شود.

وی «شب تهران» را از دیگر برنامه های جانبی نمایشگاه «تهران، کهن شهر من» عنوان کرد و گفت: این برنامه در ایام نوروز ویژه عموم شهروندان اجرا می شود و شهروندان در کنار برنامه های فرهنگی و آئینی در حال اجرا، فرصت دارند تا از موزه ملی ایران و نمایشگاه بازدید کنند.

خسروآبادی با اشاره به کشف اسکلت بانوی هفت هزار ساله در خیابان مولوی اظهار کرد: پس از این کشف، نگاه ها به شهر تهران کاملا متفاوت شد تا جایی که شهروندان بیش از گذشته به دنبال شناخت هویت تاریخی پایتخت خود هستند.

مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران افزود: این جریان فکری بازتاب خود را در علاقه مندی شهروندان به کسب اطلاعات از تابلو عکس های بانوی هفت هزار ساله در نهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری تهران نشان داد.

وی با اشاره به پیشینه تاریخی تهران گفت: تهران به عنوان پایتخت ایران بر خلاف بسیاری از پایتخت های جهان که به دنبال هویت ساختگی برای خود هستند، نیازی به این کار ندارد و یافته های به دست آمده از کاوش های باستان شناسی در خیابان مولوی، منطقه قیطریه و دروس از وجود فرهنگ هایی کهن در این شهر در هزاره های پیش از میلاد حکایت می کند.

خسروآبادی موزه تخصصی برای شهر تهران را یکی از نیازهای توسعه فرهنگی پایتخت دانست و گفت: این نیاز با برگزاری جلساتی با حضور اعضای شورای اسلامی شهر تهران باید به درستی تبیین و به عنوان مصوبه ای قانونی به شهرداری تهران اعلام شود. 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران افزود: این نهاد در کنار مجموعه مدیریت شهری از ساخت موزه تخصصی در زمینه های فنی و کارشناسی حمایت می کند.

وی با بیان اینکه برنامه ریزی برای توسعه پایدارشهری بدون در نظر گرفتن ویژگی هویت شهری امکان پذیر نیست، اظهار کرد: ایجاد حس تعلق مکانی به شهروندان باعث افزایش مشارکت های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی در جامعه خواهد شد.

خسروآبادی تاکید کرد: با نمایش آثار موزه ای به دست آمده از کاوش های باستان شناسی استان تهران، به مناسبت های مختلف در تلاشیم که تعلق خاطر شهروندان و در نهایت عِرق ملی آنان افزایش یابد.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار