در ایلام شوربختانه مناظره را با مجادله های لفظی و احیانا درگیری های فیزیکی اشتباه می گیرند و پرخاشگری جای صبر،حوصله و متانت را گرفته است.مناظره فرصتی برای یادگیری است ولی در ایلام مناظره برای هیاهو و تحت شعاع قراردادن حریف و فضای حاکم برای خود است.
کد خبر: ۱۸۷۵۰۵
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۲ 25 February 2016
رضا آزادی تابناک ایلام::مناظره در لغت به معنای بحث کردن و مباحثه در باره حقیقت و ماهیت چیزی است و در واقع گفتگویی دوطرفه است.در مناظره که یک کار هدفمند و سازمان یافته است هر طرفی می کوشد تا براساس روش پرسش و پاسخ و درک افکار طرف مقابل و نقد آن درستی و نادرستی آرنرا ارائه دهد و باعث تغییر نگرش و بینش شنونده و بیننده نسبت به خود شده و با این روش عامل افزایش طرفداران و حامیان خود شود.
در قرآن مجید به موضوع مناظره اشارات فراوانی شده است و با درک صحیح از گفتار الهی نسبت به این موضوع در میابیم که مهمترین شرایط و آداب مناظره از منظر قرآن حقیقت جویی-عالمانه بودن-منطق گرایی-نیک گویی-نرمی و مدارا-مراعات تکریم و احترام- بصیرت بخشی-تقلید ستیزی و از همه مهم تر مبارزه با تعصبات است.
 در جمهوری اسلامی متاسفانه به جایگاه و ارزش مناظره به دید مثبتی نگریسته نمی شود و ترسی ناخواسته از مناظره در وجود مناظره کنندگان دیده می شود ولی با این اوصاف مقام معظم رهبری به مناظره نگاهی عالمانه دارند و بارها به تشکیل کرسی های آزاد اندیشی تاکیدی جدی داشته و دارند.معظم له فواید مناظره را در جلوگیری از اسراف در تبلیغات-واقعی بودن رقابت ها- شفاف شدن مواضع و آزادی بیان و بالاخره بالا بردن قدرت انتخاب مردم را می دانند.
 مناظره محلی برای تبادل نظر و استدلالات و واگذار کردن حق انتخاب و قضاوت به مردم است و باید توان مناظره کنندگان بالا باشد.در مناظرات با شفاف سازی و ارائه برنامه ها مردم می توانند سره را از ناسره تشخیص دهند و با قضاوت و داوری خود اصلح ترین کاندید را که دلسوز نظام-ولایت و انقلاب است را در اریکه قانون گذاری کشور و یا هر منصب اجرایی دیگریب بگمارند.
در مناظره ها باید با دلایل روشن و مستدل و مدارک واقعی باعث راهنمایی دیگران در جهت انتخاب سالم ودرست باشیم .در چندروز گذشته اخباری در فضاهای رسمی و اجتماعی مبنی بر درگیری طرفداران کاندیداها در مناظرات نامزدهای دهمین دوره مجلس شورای اسلامی به گوش رسید که دل هر ایلامی با غیرت،متمدن،بااصل و ریشه،فرهنگ دوست و انقلابی را به درد آورد.
مناظراتی که باید محلی برای روشنگری و بالابردن وحدت و همدلی شود به کارزاری برای رد وبدل شدن شدیدترین الفاظ رکیک و درگیری های فیزیکی گردید. مناظراتی که همگان توقع د اشتند خروجی آن منتج به تقویت وحدت و همدلی،تفاهم،یادگیری گردد ولی متاسفانه باعث تشنج-هیاهو-هنجارشکنی و شکستن حرمت ها شد و این موضوع که مناظره درایلام بیشتر از نوع جدلی که روشی مذموم و نکوهیده است آشکار شد.
در ایلام شوربختانه مناظره را با مجادله های لفظی و احیانا درگیری های فیزیکی اشتباه می گیرند و پرخاشگری جای صبر،حوصله و متانت را گرفته است.مناظره فرصتی برای یادگیری است ولی در ایلام مناظره برای هیاهو و تحت شعاع قراردادن حریف و فضای حاکم برای خود است.
 ای کاش دانشجویان و طرفداران کاندیداها یاد می گرفتند که با حوصله و تحمل نقدها از همدیگر مطالب را یاد می گرفتند و با توجه به جایگاه بالای دانشگاه این مناظرات تمرینی برای تفاهم باشد نه عداوت و کینه توزی. براستی بر ما چه شده است که اخلاق را قربانی قدرت طلبی و جاه طلبی کرده ایم؟؟
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار