پرورش قارچ دکمه‌ای خوراکی صددرصد ارگانیک با کمک یک عضو هیئت علمی دانشکده منابع طبیعی و کویرشناسی به همراه چندتن از دانشجویان این رشته در محل ساختمان فنی چهار دانشگاه یزد راه‌اندازی شده است.
کد خبر: ۱۹۱۶۵۶
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۰:۴۳ 04 March 2016
به گزارش تابناک یزد،عضو هیئت علمی دانشکده منابع طبیعی دانشگاه یزد و مجری این طرح هدف از راه‌اندازی سالن پرورش قارچ در دانشگاه یزد را شکل‌گیری تیم‌های دانشجویی برای گذراندن درس پروژه و کارورزی با نگاه کارآفرینی و تلاش در ترویج کارآفرینی به عنوان یک فلسفه زندگی در دانشگاه، توانمندسازی دانشجویان دانشگاه از طریق ایجاد انگیزه، ارتقای دانش، مهارت‌ها و نگرش‌های کارآفرینانه و عرضه خدمات کارآفرینی به دانشگاهیان عنوان کرد.
دکتر سمیه قاسمی از اهداف مهم دیگر این امر را عرضه خدمات کارآفرینی به دانشگاهیان عنوان کرد و افزود: محصول این طرح پس از بسته‌بندی با نام "قارچ بهنود" ابتدا در سطح دانشگاه یزد عرضه شد.
 وی گفت: اصول بهداشتی در تولید قارچ دکمه‌ای در دانشگاه یزد کاملا رعایت شده به همین دلیل آفت و بیماری کمتری در سالن دیده شده و نیازی به استفاده از سموم نیست بنابراین محصول کاملا ارگانیک است.
وی با بیان اینکه اجرای طرح پرورش قارچ خوراکی در دانشگاه یزد به عنوان یک فعالیت تولیدی، ضمن اینکه گامی به سوی خوداتکایی کشور در صنایع غذایی به شمار می‌رود، می‌تواند بسترساز اشتغال به کار نیروهای متخصص به ‌ویژه دانشجویان رشته علوم کشاورزی شود.
وی در مورد نحوه راه‌اندازی این طرح گفت: برای راه‌اندازی تجهیزات سالن پرورش قارچ از کارشناسان فنی و حرفه‌ای مشاوره گرفته شد و برای دانشجویان رشته منابع طبیعی کارگاه آموزشی برگزار شد که حدود ۵۰ نفر از دانشجویان از این کارگاه آموزشی گواهی دریافت کردند.
دکتر قاسمی یادآور شد: تولید و بسته‌بندی و عرضه قارچ دکمه‌ای در محل دانشکده منابع طبیعی دانشگاه یزد انجام می‌گیرد.
وی گفت: در حال حاضر دانشجویان مقطع کارشناسی رشته خاک‌شناسی همکاری می‌کنند و تعداد زیادی از دانشجویان رشته‌های منابع طبیعی برای همکاری درخواست داده‌ و علاقه‌مندی خود را اعلام کردند.
وی اظهار کرد: از دی‌ماه سال جاری پرورش قارچ آغاز شد. ظرفیت تولید سالنی که مورد استفاده قرار گرفته در حال حاضر ۱۰ تن در سال است به طوری که در سال، پنج دوره دو ماهه قارچ برداشت خواهیم کرد.
مجری این طرح تصریح کرد: سالن پرورش قارچ در محل ساختمان فنی چهار دانشگاه یزد واقع شده که ۱۵۰ متر مربع و دارای ۵۰ متر اتاق تاسیسات است و در حال حاضر بر اساس بودجه موجود که تماما شخصی پرداخت شده است.
دکتر قاسمی افزود: ۷۵ متر مربع از مساحت این سالن برای پرورش قارچ دکمه‌ای تجهیز شده و مورد بهره‌برداری قرار گرفته است و در صورتی که از تمام ظرفیت سالن استفاده شود امکان تولید ۲۵ تن قارچ در سال وجود دارد.
قاسمی افزود: با بازدید معاون پژوهش و فناوری دانشگاه از این مجموعه تصمیم بر این شد که از تمام ظرفیت سالن برای پرورش قارچ استفاده کنیم هرچند به دستگاه‌های جدیدی اعم از رطوبت‌ساز، بخاری، کولر، قفسه‌بندی و ... برای راه‌اندازی تمام ظرفیت سالن نیاز داریم.
 وی تصریح کرد: برای افزایش انگیزه دانشجویان رشته منابع طبیعی به همکاری بیشتر دانشگاه نیازمندیم. در واقع این امر قدمی خواهد بود برای اشتغال این دانشجویان در آینده که علم خود را در صحنه عمل هم آزموده‌اند.
قاسمی گفت: با توجه به جنبه‌های خوارکی و دارویی قارچ‌هایی از قبیل پلوروتوس، کوپرینوس و شیتاکه، ارزان بودن محیط کشت مورد استفاده (خاک اره)، سودآوری اقتصادی به علت قابلیت عرضه آن به شرکت‌های داروسازی گیاهی و شرکت‌های آرایشی بهداشتی و استفاده از خواص دارویی آن‌ها توسط این شرکت‌ها، مطالعه در زمینه تولید این قارچ‌ها به صورت گسترده، توسط صنایع تولید و پرورش قارچ در ایران را قابل تامل می‌سازد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار