محمد علیزاده سولا
با نگاهی گذرا به فهرست نمایندگان مجلس شورای اسلامی در چند دوره اخیر؛ نکته جالب توجهی در خصوص نمایندگان منتخب اردبیل به چشم می خورد. عدم تداوم نمایندگی هیچ کدام از نمایندگان در دوره بعدی؛ دلیل و توجیه عموم مردم برای تغییر نظر در انتخاب افراد برای دوره جدید نمایندگی مجلس عدم کارایی و بازدهی مناسب نمایندگان و عدم برآورده ساختن انتظارات مردم در دوره 4 ساله فعالیتشان در مجلس است.
قطعا به مانند این دوره و البته به اعتراف اکثر مردم در هر دوره بهترین و شایسته ترین افراد بعنوان منتخب مردم به مجلس راه یافته اند. با توجه به سوابق کاری و فعالیتهای اجرایی و شناخت عموم مردم، کسی در توانمندی، تعهد و دلسوزی افرادی چون حقیقت پور، افضلی فرد، قاسم محمدی، نوعی اقدم و ... شک ندارد اما چرا این تعهد و دلسوزی و توانمندی در مجلس شورای اسلامی جهت حل و فصل مسائل و مشکلات و پیشبرد اهداف پیش بینی شده و در نهایت برآورده ساختن انتظارات مردم کارگر نمی افتد؟ خارج از تمایلات و گرایشات سیاسی که قطعا در شکل و نحوه فعالیت نمایندگان تاثیر گذار است،
بی انصافی است اگر بگوئیم نمایندگان منتخب ما کم کار هستند یا حداقل تلاشی برای برداشتن قدمهای ثبت و رو به جلو برای شهرستان و استان بر نمی دارند. حال سئوالی که پیش می آید این است که آیا 4 سال برای فردی که حداکثر و سقف فعالیت و ارتباطات وی محدود به یک استان و شاید یک سازمان مرکزی در تهران می شود، زمانی کافی برای شناخت فضا و افراد جدید پیرامون خود و شناساندن خود به آنها و برقراری ارتباطات لازم و در نهایت برآورده ساختن انبوهی از انتظارات مردم و رفع مسائل و مشکلات و پیشرفت منطقه است؟
اگر نگاهی اجمالی به لیست نمایندگان مجلس در ادوار مختلف و فهرست نمایندگان شهرهای چون تهران، مشهد، کرج، تبریز، اصفهان و ... بیاندازیم، می بینیم که حداقل برای یک دوره دیگر و حتی بیشتر به تعدادی از نمایندگان این شهرها اعتماد شده و از طرف مردم این اجازه به ایشان داده شده که پیگیر برنامه های خود در دوره بعدی و تکمیل کارهای نیمه تمام و به سرانجام رساندن امورات بلند مدت باشند. نتایج و منافعی که از این اعتماد در این شهرها حاصل شده و می شود بسیار بیشتر از فرستادن نفرات جدید به مجلس و شروع مجدد فرایند نمایندگی توسط شخص تازه کار است.
با این مقدمه و با توجه به تغییر تمامی نفرات منتخب مجلس در هر دوره؛ به اعتقاد نگارنده این سطور شاید کم طاقتی و عجله ما مردم اردبیل برای زود نتیجه گرفتن و برآورده شدن فوری خواسته هایمان؛ خود بزرگترین مانع و عامل اصلی در عدم نتیجه گیری ملموس و قابل توجه و پیشرفت قابل ملاحظه در امورات شهرستان است.
ما این اجازه را به نمایندگان نمی دهیم تا با تثبیت جایگاه خود برای حداقل یک دوره دیگر؛ از تجربه و جایگاه کسب شده در دوره اول برای پیشبرد هرچه بهتر و بیشتر امورات و پیگیری کارهای عقب افتاده و حل مسائل و مشکلات برنامه ها و اهداف خود بپردازند. از طرف دیگر این امر باعث مهره سوزی و نابود کردن پتانسیلها و قابلیتهای فردی افراد توانمند و سرآمد منطقه می گردد که عملا در یک دوره 4 ساله فرصت و امکان برآورده ساختن انتظارات گسترده مردم را ندارند.
انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی اردبیل مصداق بارز این مدعاست. عدم اعتماد به نمایندگان قبلی و جلوگیری از امتداد و استمرار فعالیت ایشان و فرستادن نفرات جدید به مجلس که قطعا 4 سال بعد در موقعیت و شرایطی مشابه با وضعیت فعلی نمایندگان دور نهم قرار گرفته و بعنوان افرادی که نتوانستند انتظارات مردم را برآورده سازند مورد قضاوت و بی مهری مردم قرار خواهند گرفت.
حال که فرصتی تحت عنوان دور دوم انتخابات برای گزینش نفر سوم پیش روی ماست، می شود با انتخاب و اعتماد به تجربیات و سوابق قابل توجه یکی از کاندیداهای راه یافته به دور دوم که حداقل 4 سال در سطح عالی کشور (مجلس شورای اسلامی) و 4 سال دیگر نیز در سطح اول سیستم اداری حکومت ( قوه قضائیه) کسب تجربه و جایگاه و ارتباطات و مناسبتهای گسترده نموده و میتواند از این تجربیات و ارتباطات جهت پیشبرد اهداف و برنامه ها و برآورده کردن انتظارات مردم اردبیل در مجلس بهره بگیرد؛ نسبت به کاندیدای جوان راه یافته به دور دوم؛ نتیجه ای متفاوت و بسیار بهتر و ارزشمندتر برای منطقه حاصل نمود.