کد خبر: ۱۹۶۳۹۳
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۹ 11 March 2016

محمد علیزاده سولا

با نگاهی گذرا به فهرست نمایندگان مجلس شورای اسلامی در چند دوره اخیر؛ نکته جالب توجهی در خصوص نمایندگان منتخب اردبیل به چشم می خورد. عدم تداوم نمایندگی هیچ کدام از نمایندگان در دوره بعدی؛ دلیل و توجیه عموم مردم برای تغییر نظر در انتخاب افراد برای دوره جدید نمایندگی مجلس عدم کارایی و بازدهی مناسب نمایندگان و عدم برآورده ساختن انتظارات مردم در دوره 4 ساله فعالیتشان در مجلس است.

قطعا به مانند این دوره و البته به اعتراف اکثر مردم در هر دوره بهترین و شایسته ترین افراد بعنوان منتخب مردم به مجلس راه یافته اند. با توجه به سوابق کاری و فعالیتهای اجرایی و شناخت عموم مردم، کسی در توانمندی، تعهد و دلسوزی افرادی چون حقیقت پور، افضلی فرد، قاسم محمدی، نوعی اقدم و ... شک ندارد اما چرا این تعهد و دلسوزی و توانمندی در مجلس شورای اسلامی جهت حل و فصل مسائل و مشکلات و پیشبرد اهداف پیش بینی شده و در نهایت برآورده ساختن انتظارات مردم کارگر نمی افتد؟ خارج از تمایلات و گرایشات سیاسی که قطعا در شکل و نحوه فعالیت نمایندگان تاثیر گذار است،

بی انصافی است اگر بگوئیم نمایندگان منتخب ما کم کار هستند یا حداقل تلاشی برای برداشتن قدمهای ثبت و رو به جلو برای شهرستان و استان بر نمی دارند. حال سئوالی که پیش می آید این است که آیا 4 سال برای فردی که حداکثر و سقف فعالیت و ارتباطات وی محدود به یک استان و شاید یک سازمان مرکزی در تهران می شود، زمانی کافی برای شناخت فضا و افراد جدید پیرامون خود و شناساندن خود به آنها و برقراری ارتباطات لازم و در نهایت برآورده ساختن انبوهی از انتظارات مردم و رفع مسائل و مشکلات و پیشرفت منطقه است؟

اگر نگاهی اجمالی به لیست نمایندگان مجلس در ادوار مختلف و فهرست نمایندگان شهرهای چون تهران، مشهد، کرج، تبریز، اصفهان و ... بیاندازیم، می بینیم که حداقل برای یک دوره دیگر و حتی بیشتر به تعدادی از نمایندگان این شهرها اعتماد شده و از طرف مردم این اجازه به ایشان داده شده که پیگیر برنامه های خود در دوره بعدی و تکمیل کارهای نیمه تمام و به سرانجام رساندن امورات بلند مدت باشند. نتایج و منافعی که از این اعتماد در این شهرها حاصل شده و می شود بسیار بیشتر از فرستادن نفرات جدید به مجلس و شروع مجدد فرایند نمایندگی توسط شخص تازه کار است.

با این مقدمه و با توجه به تغییر تمامی نفرات منتخب مجلس در هر دوره؛ به اعتقاد نگارنده این سطور شاید کم طاقتی و عجله ما مردم اردبیل برای زود نتیجه گرفتن و برآورده شدن فوری خواسته هایمان؛ خود بزرگترین مانع و عامل اصلی در عدم نتیجه گیری ملموس و قابل توجه و پیشرفت قابل ملاحظه در امورات شهرستان است.

ما این اجازه را به نمایندگان نمی دهیم تا با تثبیت جایگاه خود برای حداقل یک دوره دیگر؛ از تجربه و جایگاه کسب شده در دوره اول برای پیشبرد هرچه بهتر و بیشتر امورات و پیگیری کارهای عقب افتاده و حل مسائل و مشکلات برنامه ها و اهداف خود بپردازند. از طرف دیگر این امر باعث مهره سوزی و نابود کردن پتانسیلها و قابلیتهای فردی افراد توانمند و سرآمد منطقه می گردد که عملا در یک دوره 4 ساله فرصت و امکان برآورده ساختن انتظارات گسترده مردم را ندارند.

انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی اردبیل مصداق بارز این مدعاست. عدم اعتماد به نمایندگان قبلی و جلوگیری از امتداد و استمرار فعالیت ایشان و فرستادن نفرات جدید به مجلس که قطعا 4 سال بعد در موقعیت و شرایطی مشابه با وضعیت فعلی نمایندگان دور نهم قرار گرفته و بعنوان افرادی که نتوانستند انتظارات مردم را برآورده سازند مورد قضاوت و بی مهری مردم قرار خواهند گرفت.

حال که فرصتی تحت عنوان دور دوم انتخابات برای گزینش نفر سوم پیش روی ماست، می شود با انتخاب و اعتماد به تجربیات و سوابق قابل توجه یکی از کاندیداهای راه یافته به دور دوم که حداقل 4 سال در سطح عالی کشور (مجلس شورای اسلامی) و 4 سال دیگر نیز در سطح اول سیستم اداری حکومت ( قوه قضائیه) کسب تجربه و جایگاه و ارتباطات و مناسبتهای گسترده نموده و میتواند از این تجربیات و ارتباطات جهت پیشبرد اهداف و برنامه ها و برآورده کردن انتظارات مردم اردبیل در مجلس بهره بگیرد؛ نسبت به کاندیدای جوان راه یافته به دور دوم؛ نتیجه ای متفاوت و بسیار بهتر و ارزشمندتر برای منطقه حاصل نمود.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۰
حقی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
احسن تجربه خدمت به ...
حسینقلی خان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
من نمی دانم چرا هر کس از اهالی شهر ها و یا روستاهای اطراف حتی از خود شهر اردبیل تراوشات درست یا نادرست ذهنی خود را تعمیم داده و از عبارت """ ما اردبیلیلی ها فلان و فلان""" استفاده میکنند
مطلبت را بگو مردم خودشان قاضی خوبی هستند
نوری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
حسینقلی خان جان!!!
نگاه نکن کی گفته. نگاه کن که چی گفته!
خوب گفته که این بنده خدای روستای اطراف اردبیلی.
علی پور
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
(فرستادن نفرات جدید به مجلس که قطعا 4 سال بعد در موقعیت و شرایطی مشابه با وضعیت فعلی نمایندگان دور نهم قرار گرفته و بعنوان افرادی که نتوانستند انتظارات مردم را برآورده سازند مورد قضاوت و بی مهری مردم قرار خواهند گرفت.)
با این قسمت بیشتر موافقم!
حسن زاده اردبیلی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
با عرض سلام خدمت همشهری گرامی جناب آقای علیزاده. در عصر حاضر با توجه به دسترسی راحت تر به منابع دانش و اطلاعات مردم به سرعت از پیشرفت کشورهای جهان و حتی شهرهای داخل کشور و عملکرد نمایندگان سایر شهرها و استانها مطلع میشوند، که همین سطح انتظارات را بالا می برد. دوست عزیز عقب ماندگی مفرط اردبیل مجالی نمیگذارد تا آقایان 4 سال را صرف تجربه اندوزی کنند. بحمدالله همگی آقایان نماینده با سواد بوده و میتوانند از منابع دانش و تجربه نمایندگان استفاده کنند و از این لحاظ 2 سال برای تجربه اندوزی ایشان کافی می باشد. حتی اگر یک سال بیشتر هم به آنها ارفاق شود باید در سال آخر برای رای خودشان هم که شده کاری کنند، ولی متاسفانه حتی برای منافع خودشان هم که شده حرکتی نمی کنند.
اردبیلی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۳
همیشه هم اینطور نبوده، چندتا از نماینده های استان چند دوره مجلس بودن...
البته متن ایشون بزای طرفدارای کاندیدا خاص محترم تره...
به هرحال این انتخاباتم گذشت و اردبیل برای رسیدن به پیشرفت واقعی قرنها در نوبت خواهد ماند
همشهری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۴
با توجه به متن ،قصد ایشان طرفداری از کاندیدای خاص است.
یاسین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۶
جناب آقای محمد علیزاده سولا؛ شعر زیبای پروین اعتصامی را با عنوان مست و هشیار به یاد دارید؟

محتسب، مستی به ره دید و گریبانش گرفت
مست گفت ای دوست، این پیراهن است، افسار نیست
گفت: مستی، زان سبب افتان و خیزان میروی
گفت: جرم راه رفتن نیست، ره هموار نیست
گفت: میباید تو را تا خانهٔ قاضی برم
گفت: رو صبح آی، قاضی نیمه‌شب بیدار نیست
گفت: نزدیک است والی را سرای، آنجا شویم
گفت: والی از کجا در خانهٔ خمار نیست
گفت: تا داروغه را گوئیم، در مسجد بخواب
گفت: مسجد خوابگاه مردم بدکار نیست
گفت: دیناری بده پنهان و خود را وارهان
گفت: کار شرع، کار درهم و دینار نیست
گفت: از بهر غرامت، جامه‌ات بیرون کنم
گفت: پوسیدست، جز نقشی ز پود و تار نیست
گفت: آگه نیستی کز سر در افتادت کلاه
گفت: در سر عقل باید، بی کلاهی عار نیست
گفت: می بسیار خوردی، زان چنین بیخود شدی
گفت: ای بیهوده‌گو، حرف کم و بسیار نیست
گفت: باید حد زند هشیار مردم، مست را
گفت: هشیاری بیار، اینجا کسی هشیار نیست
توصیه میشود نه نیمه خالی لیوان را ببینید و نه نیمه پر را بلکه هر دو حالت را باهم ببینید...
حال شما با این یادداشت گریبان مردم را گرفته اید...؟!ولی نیک میدانید که جرم از اعتماد نیست از معتمد است.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
متاسفانه نمایندگان ما در مجلس نمیتونن حتی حرف بزنن . چه برسه به اینکه بخوان از حق و حقوق استان دفاع کنن.
فقر نمایندگان سیاسی و کاربلد در استان خیلی داریم.
شهباززاده
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۴
با سلام
متاسفانه دلیل بی اعتمادی مردم به نمایندگان بر می گردد به زمان وعده دادن و تبلیغات برای اخذ رای مردم ، و چون مردم می بینند که جناب نماینده همه وعده ها را فراموش کرده و دیگر آن روستای که به ایشان رای داده را نمی شناسد بار دیگر که مراجعه می کند برای اخذ رای مردم حرفهای گذشته به یاد ایشان می اورند .........؟؟؟؟؟؟؟
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار