پنجشنبه صبح حال و هوای بلندترین خیابان پایتخت به گونه ای دگر بود. آنان که خود را باور کرده بودند، با زدودن زمین از فیلترهای کاغذی که سلامت جامعه را نشانه رفته، به دنبال باورشان در قاب ذهن من و شما بودند.شهرنوشت گوشه ای از شوق وصف ناپذیر بهبودیافتگان آسیب کارتن خوابی را به روایت نشسته است.
کد خبر: ۱۹۶۶۷۹
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۲ 12 March 2016
این بار هم همانند سال گذشته آمدند.همه شان راس ساعت؛ با لب هایی خندان و اراده ای وصف ناشدنی به خیابان ولیعصر(عج) آمدند. زیر لب زمزمه می کردند: دستانمان را به خدا سپردیم تا از این طریق لطفش را به بندگانش برسانیم؛ شاد زیستن حق کودکان شهر من است؛در حالی که عبارت «ببخش و باورم کن» روی کاورهای زرد رنگی که بر تن داشتند کنجکاوی اغلب شهروندان حاضر در خیابان ولیعصر را به خود جلب کرده بود. کنجکاوانی که با نگاهی پرسشگر به اعضای «جمعیت طلوع بی نشان ها»  می خواستند بدانند که " چه اتفاقی قرار است بیفتد". آنان که مصر هستند تا جامعه ببخشدشان و باورشان کند، تمامی ته سیگارهای ریخته شده حد فاصله میدان تجریش تا چهارراه ولیعصر(عج) را جمع کردند تا این بار نه با گفتار که با عمل شان از من و تو بخواهند  ببخشیم شان اگر روزی ته سیگارهایشان را روی زمین این شهر انداخته اند.

سومین طرح پاکسازی میدان تجریش تا چهارراه ولیعصر(عج) از فیلتر سیگار توسط بهبودیافتگان کارتن خواب مؤسسه طلوع بی نشان ها با " شعار ببخش و باورم کن" در حالی  پنج شنبه برگزار شد که بیش از400  نفر از معتادان بهبودیافته و کارتن خواب تحت پوشش این مؤسسه و داوطلبان مردمی برای سومین سال متوالی در حرکتی نمادین از ساعت 7:30 دقیقه صبح  به پاکسازی محدوده میدان تجریش تا چهارراه ولیعصر(عج) از فیلترهای سیگار پرداخته و در طول مسیر بیش از10 هزار شاخه گل تقدیم شهروندان کردند.

جبران خسارت های وارد شده به محیط زیست، دعوت از مردم شهر به پاکی و دوری از بی تفاوتی نسبت به محیط پیرامون زندگی بخشی از اهداف اجرای این طرح بود.

درمان آسیب دیدگان اجتماعی با شادی و محبت

افراد بهبود یافته از بیماری کارتن خوابی شامل مرد، زن و کودک به همراه بسیاری از کسانی  که آنان را یاری کرده اند تا این بیماری را ترک کرده و قصه زندگی سالم را از سر بگیرند، طی این اقدام نمادین خواستار پذیرش جامعه نسبت به رهاشدگان از اعتیاد بودند.

همچنین آنها با شعار" ببخش و باورم کن " ضمن بخشش خواهی از جامعه آنها را نیز دعوت به این باور می کردند که این آسیب اجتماعی قابل کنترل و درمان است. شادی  و محبت نیز از بهترین عوامل درمانی آن است.

مدیرعامل موسسه طلوع بی‌نشان‌ها، در همین خصوص،‌ با اشاره به اقدام کارتن‌خواب‌های بهبودیافته در جمع‌آوری ته‌سیگارها از سطح خیابان‌ ولیعصر (عج) اظهار می دارد: در این برنامه بیش از 400 کارتن خواب بهبود یافته با پوشیدن لباس‌های زرد همسان و همراه داشتن کیسه زباله ، فیلترهای سیگار را از معبر خیابان ولیعصر جمع آوری کردند.

اکبر رجبی با اشاره به این حرکت نمادین می گوید: در این اقدام که از میدان تجریش و در امتداد خیابان ولیعصر (عج) آغاز شد،‌ کارتن‌خواب‌های بهبود یافته شهر تهران، طول این خیابان تا چهارراه ولیعصر را  از ته سیگارها پاک کردند تابا این حرکت نمادین خود، شعار «ببخش و باورم کن» را عملی نمایند و با اهدای شاخه گل به شهروندان از آن‌‌ها بابت آسیبی که به محیط زیست و شهر طی دوران کارتن خوابی شان وارد کرده اند، عذر خواهی کنند.

بهبود‌یافتگان از اعتیاد را بپذیرید و باور کنید

محسن، یکی از معتادان بهبود یافته در این مراسم با تاکید بر اینکه دوست داریم مردم ما بهبود‌یافتگان از اعتیاد را بپذیرند و باورمان کنند، به شهرنوشت می گوید: خوشبختانه طی 3 سال گذشته توانستیم با یک حرکت درست، حساب شده و نمادین خسارتی را که به بخشی  از فضای سبز شهرمان زده بودیم جبران کنیم.

وی تاکید می کند: زمانی من و سایر دوستانم فقط به اعتیاد خود فکر می کردیم و محیط اطرافمان هیچ گونه اهمیتی برایمان نداشت.حتی برایمان مهم نبود که فیلتر سیگارمان را کجا خاموش می کنیم، اما امروز معتقدیم همه شهروندان بالاخص معتادان حتی اگر تنها سیگار مصرف می کنند نیز باید به محیط اطراف خود و بخصوص فضای سبز جامعه توجه داشته و آن را آلوده نکنند.

محسن با بیان اینکه خداراشاکرم طی این 3 سال توانسته ام با کمک سایر بهبود یافتگان با بالاترین جبران خسارت، بیشترین فیلتر سیگار را از سطح شهر جمع آوری کنم،اظهار می دارد: امسال بانوانی که از مرداب اعتیاد رهایی یافته اند نیز در کنارمان بودند و خوشحالم که آنها هم توانستند به آغوش جامعه برگردند.

آمده ام تا جبران کنم

بهبود یافته دیگری که شور و اشتیاق زیادی برای حضور در مراسم دارد نظرم را جلب می کند. به سراغش می روم. خودش را داوود معرفی می کند و توضیح می دهد: سال های بسیاری را با اعتیاد دست و پنجه نرم کردم اما الان اینجا هستم تا گذشته ها را برای مردم شهرم جبران کنم.

داوود با زمزمه این جمله که زمستان در حال رنگ باختن است و بهار از لای شمشادهای پایتخت سرک می کشد، می گوید: آمده ایم تا همانند 2 سال گذشته تاریخ مصور دیگری را رقم بزنیم. ما در این مراسم آمدیم که عذر بخواهیم از اینکه نسبت به شهر و شهروندان خود بی تفاوت بودیم.  آمدیم که جبران کنیم. آمدیم تا با برداشتن ته سیگارهای رهگذران از کف خیابان به جوانان و نوجوانان پیام بدهیم که اول باید به فکر سلامتی و تندرستی خود و سپس دوستدار طبیعت  باشند.

داوود تاکید می کند، دوست دارد شهروندان ببینند که از نیستی به هستی قدم گذاشته و حال می تواند به کمک شهرش بشتابد.
وی بیان می دارد: افتخار می کنم حالا که پاک هستم به عنوان یک شهروند به محیط اطراف خود اهمیت می دهم و حتی دوستدار آن نیز هستم.

کارتن خواب را که تنها با رافت و مهربانی می توان نجات داد

مسئول طرح "ببخش و باورم کن" در حاشیه این مراسم با تشریح اهداف این حرکت نمادین به شهرنوشت می گوید: تغییر در نگرش افراد جامعه نسبت به بیماری کارتن خوابی ، ترغیب و تقویت نگاه انسانی به آسیب دیدگان از بیماری کارتن خوابی، معرفی کودکان کارتن خواب و آسیب های وارده به آنها ،نمایش توانمندی های بهبودیافتگان بیماری کارتن خوابی ، معرفی دستاوردهای حاصله از روش درمانی ارائه شده برای بیماری کارتن خوابی و ایجاد نگاه مسئولانه در جامعه در تمام سطوح(آسیب های اجتماعی ، محیط زیست،احترام به سالمندان، عشق ورزی به کودکان و ...) از جمله اهداف طرح "ببخش و باورم کن"است.

عطیه گنجی با بیان اینکه امسال سومین سال پیاپی است که داریم همراه آنان که با اراده شان خود را از این آسیب بزرگ رها کرده اند، خیابان ولیعصر(عج) را از فیلتر سیگار پاکسازی می کنیم، افزود: سال به سال و با توجه به توانمندی دوستانمان فعالیت های بیشتری را قرار است ارائه دهیم.

مدیر روابط عمومی جمعیت طلوع بی نشان ها می افزاید: یکی دیگر از برنامه های ما در این طرح این بود که وقتی به چهارراه ولیعصر(عج) می رسیم، اعلام کنیم که در این شهر بچه های کارتن خوابی هستند که باید به آنان توجه شود.

وی با بیان اینکه  امروز باید به هویت و آینده کودکان کارتن خواب  فکر کرد، تصریح کرد: قطعا اگر به این کودکان هویت داده نشود، در آینده برای زندگی در جامعه به مشکل می خورند.امسال در برنامه ما کودکان  بسیاری هم کارتن خواب و هم غیر کارتن خواب  حضور داشتند و پا به پای ما راه آمدند و اتفاقات این روز را از نزدیک مشاهده کردند تا بتوانند حقایق مغفول مانده را لمس کنند.

گنجی با تاکید بر اینکه معتقدیم آسیب اجتماعی با عنوان کارتن خوابی را که تنها با رافت و مهربانی باید مداوا کرد، خاطرنشان کرد:امروزهمه اینجا جمع شدند تا اعلام کنند که انسان هستند و تنها یک دوره ای به خاطر برخی از مشکلات از اجتماع طرد شده اند. آمدند که بگویند خواستار توجه و امنیت هستند.درواقع این بهبودیافتگان فقط از شهروندان پایتخت می خواهند که باورشان کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار