معاون خدمات شهری شهردار تهران گفت: هزار رفتگر و ۱۵ هزار نیروی کارگری فضای سبز و در مجموع بیش از ۳۱ هزار کارگر برای نگهداری فضای سبز و رفت و روب شهر تهران تلاش می کنند.
کد خبر: ۱۹۶۸۰۰
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۳ 12 March 2016
مجتبی عبدالهی در برنامه تلویزیونی «شهران» با موضوع بررسی اقتصاد شهر در کلانشهرها که  از شبکه 5 سیما پخش شد،در پاسخ به سوالی مبنی بر این که در حوزه مدیریت شهری نگاه شما به اقتصاد شهر چگونه است، گفت:معتقدم که اقتصاد شهر در برگیرنده اقتصاد و جغرافیا و محدوده شهری است که این دو با یکدیگر در ارتباط هستند و پیوندی بین آنها وجود دارد.

عبدالهی در ادامه در پاسخ به این سوال که نقش شهرداری ها در این زمینه چیست؟ گفت: شهرداری ها به نیابت از مردم مجموعه اقداماتی را انجام می دهند. هر چه شهر پویاتر و در بحث های اقتصاد قوی تر باشد به همین میزان درآمد بالایی خواهد داشت و شهری مناسب با استانداردهای بالا و با کیفیت خواهد بود.

وی در ادامه با اشاره به این که مصداق واقعی اقتصاد شهری را می توان در حوزه های مختلف شهری همچون حوزه خدمات شهری و محیط زیست که بسیار تخصصی است جستجو کرد، اذعان داشت:با توجه به مباحث اخیر و فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی می توان مصداق های متعددی را در این  موضوع در حوزه مدیریت شهری یافت که یک شهر چگونه می تواند پایه و اساس و استحکام خود را حفظ کند  و ما را از وابستگی به بودجه دولتی  دور و به نوعی شهر روی پای خود استوار و به خود اتکا کند.

به گفته عبدالهی شهرداری تهران هیچ گونه بودجه دولتی ندارد و براساس درآمدهایش، کلانشهر بزرگ تهران را مدیریت می کند.

عبدالهی در پاسخ به سوال مجری در خصوص این که در حال حاضر بیشترین زباله ها را در کشور تهرانی تولید می کنند، گفت:در حال حاضر در تهران بیش از 7هزار تن  زباله در 24 ساعت تولید می شود.

وی در خصوص فعالیت کارخانه زباله سوز گفت:کارخانه زباله سوز در آرادکوه واقع شده است که روزانه و در 24 ساعت 200 تن زباله ریجکت(تفکیک شده) را می سوزاند که از این 200تن،  3 مگاوات برق تولید می شود.

عبدالهی با توضیح این که هر یک مگاوات برق 10 هزار لامپ 100 واتی است گفت:بدین معنا که با  3مگاوات برق، 30 هزار لامپ 100 واتی روشن می شود، یعنی می توان شهر کوچکی را پوشش داد.

با تکنولوژی های روز دنیا  زباله ها را تبدیل به انرژی می کنیم

وی با بیان این که درصدد هستیم زباله سوزهای 1600 تنی ایجاد کنیم و در حال جمع بندی برای ایجاد  2 کارخانه 1600 تنی زباله سوز هستیم ،خاطرنشان کرد: زباله سوز 1600 تنی قابلیت تولید حدود 60 مگاوات برق را دارد که با این میزان می توان برق یک شهر را تامین کرد و این یعنی کمک به اقتصاد یک شهر.

عبدالهی با بیان این که با تکنولوژی های روز دنیا  زباله ها را تبدیل به انرژی می کنیم، اضافه کرد:با ایجاد 2 کارخانه 1600 تنی زباله که مجموعا 3200 تن زباله ریجکت است به طور تقریبی حدود 120 تا 130مگاوات برق تولید می کنیم با توجه به این موضوع که کارخانه ها و نیروگاه های بزرگ توانایی تولید  100 یا120 مگاوات برق را دارند.

معاون شهردار تهران اظهار داشت:در تهران روزانه حدود 7هزار تن زباله یا همان طلای کثیف جمع آوری می شود،گفت:در بحث تفکیک پسماند از مبدا همانند کارتن، مقوا، پلاستیک، شیشه، قوطی و...که به نوعی از پسماندهای  قابل بازیافت  و قابل بازگشت به فعالیت های دیگری هستند می توانیم درآمدزایی و ایجاد اشتغال کنیم  که این مهم خود عاملی برای تولید ثروت و درآمدی است که در نهایت به جامعه بازمی گردد و چرخ های اقتصادی را فعال و به کار می اندازد.

وی با تاکید بر این که باید میزان مصرف و خرید منطبق با الگوی درست و در راستای کاهش پسماند تولیدی توسط شهروندان در منازل باشد،ادامه داد:در تهران 2 میلیون خانوار زندگی می کنند و سرانه تولید زباله در تهران برای هر نفر حدود 800تا 900 گرم است و اگر هر نفر 100 گرم  زباله کمتر تولید کند و این میزان به نسبت جمعیت و یا خانوار تهران به 2000 تن زباله می رسد و همین امر  منجر به کاهش 20 تا 25 درصدی زباله می شود که این موضوع نیز مصداق واقعی اقتصاد شهری است .

تاکید بر بیرون گذاشتن زباله ها در ساعت 9 شب

وی اضافه کرد:اگر ساعت 9 شب از سوی شهروندان محترم رعایت شود شهرداری روزانه یکبار زباله را جمع آوری می کند و با این حساب 860 دستگاه ماشین برای جمع آوری زباله به جای سه بار، یکبار بکارگیری و در این زمینه نیز صرفه جویی می شود.

معاون شهردار تهران بر رعایت بیرون گذاشتن زباله ها توسط شهروندان در ساعت 9 شب تاکید کرد و گفت:متاسفانه در برخی از محلات تهران زباله ها روزانه 3 یا 4 بار  جمع آوری می شود.

معاون خدمات شهری شهرداری تهران در بخشی دیگری از سخنان خود با بیان این که فعالیت زیرمجموعه این معاونت که شامل سازمان های میادین میوه و تره بار، شرکت شهروند،سازمان پسماند،سازمان بوستان ها و .... ارتباط مستقیمی با اقتصاد شهری و اقتصاد خانوار دارد، گفت:به طور مثال قیمت میوه و صیفی جات و... که در بازارهای سازمان میادین توزیع می شود به طور میانگین40 تا 50 درصد نسبت به  فروشگاه ها و مغازه های سطح شهر تهران پایین تر است.

عرضه میوه دستچین در 200 نقطه شهر تهران

وی ادامه داد:بیش از 2000 واحد عرضه میوه و تره بار در سطح شهر تهران وجود دارد و اخیرا در بیش از 200 نقطه شهر تهران به عرضه و فروش میوه دستچین می پردازیم که قیمتش 10 الی 15 درصد از میزان فله ای، گران تر است اما نسبت به بازار و فروشگاه های بیرون از میادین 40 تا 50 درصد کاهش هزینه دارد.
عبدالهی به استقبال بسیار خوب شهروندان از میادین میوه و تره بار اشاره داشت و گفت:7درصد مکان های عرصه میوه جات و صیفی جات در سطح شهر تهران در اختیارمان است در صورتیکه تقریبا سهم 40 تا 45 درصدی بازار مصرف شهروندان در تهران را در اختیار داریم.

عرضه میوه در میادین میوه و تره بار تاثیر بسیاری در سبدخانوار و درآمد ماهیانه یک خانوار دارد

معاون خدمات شهری شهرداری تهران در بخش دیگری از سخنان خود، گفت:عرضه میوه در میادین میوه و تره بار تاثیر بسیاری  در سبدخانوار و درآمد ماهیانه یک خانوار دارد که این خود نمونه بارزی از اقتصاد شهری و یا مصداق واقعی اقتصاد مقاومتی  است که  در کیفیت زندگی مردم نقش آفرینی می کند.

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که محصولات عرضه شده از چه کیفیتی برخوردارند، گفت: محصولات عرضه شده در فروشگاه های شهروند و میادین میوه و تره بار کنترل کیفی می شوند و نظارت بسیاری بر روی محصولاتی چون مواد غذایی،پروتئینی،صیفی جات،سبزیجات و... می شود و در این مکانها مواد پروتئینی سالم و جنس سالم و با کیفیت به مردم داده می شود و این موضوع نیز در اقتصاد خانوار بسیار تاثیرگزار است.

عبدالهی در تشریح ویژه برنامه های نوروز 95 گفت:بیش از 200 آیتم کاری در طرح استقبال از بهار تعریف شده است و در همین راستا همکاران زحمتکش ما به صورت 24 ساعته،برنامه‌های طرح استقبال از بهار و نوروز را اجرا می کنند و به شهروندان قول می دهیم که در نوروز امسال تهران را با زیبایی تمام آماده کنیم و یک خانه تکانی خوبی در سطح شهر تهران داشته باشیم.

کاشت 4 میلیون لاله در نقاط مختلف شهر تهران

وی با اشاره به این که بیش از 4 میلیون لاله در نقاط مختلف شهر کاشته شده است، گفت:این اقدام به طور ویژه در محله هرندی انجام شده است و انشالله این محله به یکی از محلات زیبای تهران تبدیل خواهد شد.

عبدالهی در بخش دیگری از سخنان خود به کاشت و توزیع درخت در سطح شهر و منازل شهروندان، جانمایی محل اسکان نوروزی ،برپایی تورهای تهرانگردی و... اشاره داشت و اذعان کرد:امسال انشالله خدمات بسیار خوبی را به شهروندان تهرانی و میهمانان نوروزی که از اقصی نقاط کشور به تهران می آینده می دهیم.

وی به آماده باش کامل نیروهای آتش نشان در چهارشنبه پایان سال پرداخت و گفت:روز چهارشنبه سوری بسیار مهم و حائز اهمیت است؛ اما متاسفانه ما شاهد حوادثی در سطح شهر تهران هستیم و امیدواریم شهروندان به این موضوع مهم توجه ویژه داشته باشند.

نگهداشت شهر با  31 هزار کارگر فضای سبز و رفت و روب

عبدالهی در پایان سخنان خود در پاسخ به سوال مجری برنامه «شهران» در خصوص تعداد کارگران خدمات شهری در شهر تهران، گفت:16هزار رفتگر و 15 هزار نیروی کارگری فضای سبز و در مجموع بیش از 31 هزار کارگر برای نگهداری فضای سبز و رفت و روب شهر تهران تلاش می کنند.
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار