تبعیض و سرخوردگی عامل موثر بر افزایش خشونت/ فقر، بیکاری و شکاف طبقاتی عامل انفجار رفتاری در خانواده‎ها و پس از مدتی در کف خیابان و جامعه است.
کد خبر: ۱۹۹۵۳۵
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۳ 17 March 2016
تا به حال صحنه های بسیاری درخصوص درگیری ها و نزاع را در خیابان دیدهایم که دو طرف درگیری از موضوعات دیگری که در زندگی دارند شاکی بوده و کوچکترین اختلافی آنها را به نزاع خیابانی رسانده است.

به گزارش تابناک مازندران، در 11 ماهه امسال 20 هزار 949 مصدوم ناشی از نزاع به مراکز پزشکی قانونی استان مازندران مراجعه کردند که 14هزار و 134 نفر آنان مرد و بقیه زن بوده‌اند، این نسبتا آمار بالایی برای یک جامعه مدعی اخلاق و فرهنگ ایرانی، اسلامی و علوی محسوب می‎شود.

امروز نزاع خیابانی به یک موضوع نهادینه شده در رفتارهای مردم تبدیل شده و افراد برای اینکه رفتارهای خود را کنترل کنند وارد نزاع می شوند، کارشناسان علوم رفتاری و جامعه‎شناسان در تحلیل دلایل نزاع معتقدند افراد تحت تاثیر مشکلات رفتاری، تبعیض، بی عدالتی و بسیاری از روش های ناصحیح در زندگی، آستانه تحمل خود را از دست می دهند بسیاری از مردم در اثر کمترین مواجهه با مسائل و مشکلات اجتماعی واکنش های خشن از خود نشان می دهند.

در سال گذشته 23 هزار و 649 نفر به دنبال وقوع نزاع و درگیری به مراکز پزشکی قانونی استان مازندران مراجعه کردند که از این تعداد 16 هزار و 36 نفر مرد و بقیه زن هستند.

خشونت مبنای نزاع است، هنگامی که خشونت در جامعه تظاهر پیدا می کند به نزاع تبدیل می شود و امروز شاهد آمار بالای خشونت در جامعه هستیم، خشونت رفتاری است که فرد آن را به صورت آشکار و پنهان بروز می دهد و باعث میشود با روشهایی مانند خشونت اجتماعی، جنسی و اقتصادی به دیگران آسیب بزند.

در سالی که رو به پایان است، ساری و میاندورود با 3 هزار و 920 و بابل با 2 هزار 671 نفر بیشترین و نکا با 711 کمترین شهرهایی است که نزاع در آن به ثبت رسید.تبعیض و نابرابری از عوامل موثر در افزایش خشونت و نزاع

نابرابری و تبعیض و سرخوردگی برخی افراد از رسیدن به حق خودشان، از عوامل موثر بر افزایش خشونت و نزاع در جامعه است، وقتی ما شاهد فقر، بیکاری و تبعیض و شکاف طبقاتی باشیم با انفجاری رفتاری در خانواده ها روبرو خواهیم شد، پس از مدتی این انفجار رفتاری از خانواده ها به جامعه کشیده می شود.

افزایش خشونت و نوعی بی تفاوتی به مشاهده خشونت و درگیری در خیابان دو مشکل عمده اجتماعی در این حوزه است و خانواده یکی از ارکان اصلی در شکل گرفتن خشم محسوب می‌شود که پس از آن خشم به جامعه سرایت می کند ضمن اینکه مشاهده صحنههای خشن و دردناک نیز به ترویج خشونت در جامعه کمک می کند.

وقتی شرایط رشد و ترقی برای همه اقشار جامعه مهیا نباشد نوعی شکاف طبقاتی رخ میدهد و برخی افراد جامعه تصور می کنند که حق آنها پایمال شده است.

این موضوع از دلایل و شرایط بروز خشونت در جامعه است و در این شرایط اعتمادسازی، بهبود شرایط اقتصادی، توجه به سلامت روان جامعه و وضع مقررات مساوی از سوی نهادهای مسئول را از جمله عوامل موثر در کاهش خشونت است.

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار