ماهنامه دیار در ویژه نامه نوروزی خود، پیشنهادهایی برای کویرگردی در ۱۴ روز تعطیلات نوروز ۹۵ (۲۹ اسفند تا ۱۳ فروردین) از مبداء تهران به روایت زنده یاد محمدعلی اینانلو منتشر کرده است. روز هفتم تا یازدهم را می خوانید.
کد خبر: ۲۰۲۵۶۱
تاریخ انتشار: ۰۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۸ 27 March 2016

روز هفتم؛ اردکان و میبد

به گزارش تابناک یزد،مقصد هفتمین روز با طی بالغ بر ۱۰۰کیلومتر از سمت جنوب شرق نائین، شهر اردکان است. در شهر اردکان علاوه بر خانه‌های قدیمی شهر و مسجد جامع با درِ چوبی و زیلوی وقف شده ۴۰۰ ساله را از دست ندهید، در ۳۵ تا ۴۰ کیلومتری شرق شهر یکی از عبادتگاه‌های زرتشتیان به نام «پیرسبز چک‌چک» در دامنه کوه قرار دارد، از سقف آن چک‌چک آب را می‌بینید و نوای آن را می‌شنوید. بعد از دیدن «پیرسبز چک‌چک» به اردکان بازگشته و به سوی شهر دیگری در استان یزد در ۱۰-۱۵ کیلومتری جنوب آن به راه ادامه می‌دهید. میبد نمونه‌ای تاریخی و نادر از شهرنشینی باستانی است.

کهن دژ یا نارین قلعه با معماری خاص کویری دیدنی است. نظاره شهر از شاه‌نشین قلعه اعجاب‌انگیز است، با معماری کویری و بادگیرهای متفاوتی در بافت قدیمی شهر قابل رویت است. آب‌انبار، کاروانسرا و چاپارخانه، یخچال و کبوترخانه از دیگر دیدنی‌های شهر هستند. علاوه بر قدمت و دیدنی‌های باستانی، میبد اشتهار دیگری نیز در تولید سفال دارد، می‌توان از کارگاه‌های سفال نیز بازدید کرد، شب را می‌توان در مهمانسرا یا خانه‌های قدیمی تجهیز شده یا امکانات ستاد نوروزی اقامت کرد.

روز هشتم؛ به تماشای یزد

در ۵۰-۶۰ کیلومتری جنوب میبد مرکز استان یزد، شهر یزد قرار دارد، در دل کویر و یکی از بزرگ‌ترین شهرهای خشت و گل جهان، خوشبختانه بخش‌های وسیعی از معماری کویری در این شهر حفظ شده و با ثبت ملی خانه‌های قدیمی از تخریب آن‌ها جلوگیری شده و ده‌ها خانه در حال حاضر به عنوان هتل سنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دیدنی‌های یزد مثل مسجد جامع، در مدخل بافت قدیم محله فهادان (با رفیع‌ترین سردر و مناره در بین مسجدهای ایران) با کاشیکاری و محراب زیبا و شبستان دیدنی آن، خانه لاری‌ها، زندان اسکندر، بقعه دوازده امام و دارایی بافی، باغ دولت‌آباد (یکی از آثار ثبت شده در میراث جهانی با بلند‌ترین بادگیر‌ها) مسجد ملا اسماعیل، مجموعه امیرچخماق شامل تکیه، مسجد و آب‌انبار آن به عنوان زورخانه استفاده می‌شود و شبی را می‌توان در این مجموعه در کنار پهلوانان شهر یزد و مرشدی که به زیبایی می‌نوازد و می‌خواند، طی کرد.

بزرگ‌ترین نخل ایران که حدود ۲۰۰ نفر در روزهای عزاداری باید آن را حمل کنند، نیز در جلوی تکیه قرار دارد. خرد معماری، مردم سختکوش یزد و بهره‌برداری بهینه از منابع آب در این خطه خشک نمایان است. موزه آب در حاشیه میدان امیرچخماق در خانه کلاهدوز گویای این خرد است. بازار یزد و راسته‌های مختلف آن و خرید شمد، دستمال یزدی و شیرینی این خطه
یادتان نرود.

روز نهم؛ تفت

آتشکده ورهرام یزد، آتشی که قریب به ۱۵۰۰ سال از برافروختن آن می‌گذرد را نگهداری می‌کند. خالی از لطف نیست این آتش از آتشکده‌های خوزستان آورده شد ولی بنای آتشکده مربوط به زمان پهلوی اول است که توسط پارسیان هند تامین مالی و ساخته شده است. یکی از روزهای اقامت خود را نیز به دیدن شهری ییلاقی در جنوب غربی یزد اختصاص دهید یعنی تفت، با کوچه باغ‌ها و ساباط‌ها و چندین آتشکده کوچک و محله‌ای، ولی قبل از رسیدن به تفت که در دامنه‌های شیرکوه قرار دارد، روستای چم، با سرو قدیمی و برج خاموشان و ساکنان زرتشتی آن را هم ببینید. کمی جلو‌تر چند کیلومتری خارج از تفت روستای خوراشاه، (فراشاه) یا اسلامیه که به طرز زیبایی به عنوان یک روستای هدف گردشگری بازسازی شده است، دیدنی است. می‌توانیم شهر یزد را در صبح روز دهم ترک کنیم.

روز دهم؛ خرانق

در شمال شرق یزد روستای باستانی خرانق با کاروانسرای عباسی است که به‌عنوان اقامتگاه از آن استفاده می‌شود. خرابه‌های قدیمی خرانق و منارجنبان این منطقه نیز با دشت‌هایی که برای کشاورزی در اطراف خرانق قرار دارد، دیدنی است.

روز یازدهم؛ بیاضه

از خرانق به طرف شرق و شمال حرکت می‌کنیم، با طی بالغ بر ۱۹۰ کیلومتر در میان کویر و بیابان به بیاضه و قلعه آن با معماری شگفت‌انگیز و دیوارهای خشت و گل رفیع و خندق دور تا دور قلعه و بخش‌های مختلف قلعه با کاربری‌های متفاوت این قلعه که قدمت ساخت آن به زمان ساسانیان می‌رسد، نمونه کامل یک دژ نفوذناپذیر کویری ایران از دیدنی‌های بیاضه است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار