کردها، دیپلماسی، قدرت کتاب گفتگویی صریح و چالشی است که توسط یکی از مورخ های کرد در تاریخ معاصر با برهم صالح، دیپلمات کُرد انجام شده است و در 5 فصل از سالهای 1980 تا 2015 را دربر می گیرد و به زبانی صریح و تحلیلی ، موضوعات مختلف سیاسی تاریخی کردها را مطرح ساخته است.
کد خبر: ۲۰۲۷۸۱
تاریخ انتشار: ۰۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۴ 27 March 2016
برهم احمد صالح ( به‌رهه‌م ئه‌حمه‌د ساڵح / Barham Salih ) از سیاست‌مداران کرد عراق و عضو حزب اتحاد میهنی کردستان (PUK) به رهبری جلال طالبانی می باشد. او مدتی نخست وزیر پیشین اقلیم کردستان عراق بود و مدتی هم به عنوان معاون نخست وزیر عراق - در دوران نوری مالکی - در بغداد بوده‌است و هم اکنون ریاست دانشگاه آمریکایی سلیمانیه (AUIS  : The American University of Iraq, Sulaimani  )را برعهده دارد. خود وی دارای دکترای مهندسی از لیورپول می‌باشد.

پس از کسالت جلال طالبانی، برهم احمد صالح تنش های زیادی را با دو رهبران اتحادیه میهنی کردستان عراق و هیرو ابراهیم احمد داشت و این تنش ها چنان قوی شد که جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از دوستان اتحادیه میهنی کردستان عراق تلاش وافری را انجام داد تا وی بار دیگر در قالب اتحادیه میهنی کردستان عراق به سیاست ادامه دهد. اما موجب شد تا کناره‌گیری برهم صالح از تمام پست‌های حزبی در اتحادیه میهنی علنی شود. و جدایی طلبی برهم احمد صالح تا مدتی قبل نیز ادامه داشت به نحوی که یکی از رهبران اتحادیه میهنی کردستان عراق ( عادل مراد) و بعدها شهناز ابراهیم احمد ، به صراحت تمام تاکید کردند که وی می تواند از حزب جدا شود و جدایی وی ضرری به اتحادیه میهنی کردستان عراق نخواهد زد.

برهم صالح شخصیتی میانه رو، و روابط بسیار نزدیکی با کشورهای منطقە از جملە ایران دارد . همواره دکتر برهم احمد صالح بر ضرورت همکاری و مذکرات جدی اقلیم با بغداد ، عدم توان تشکیل دولت کردی، ضرورت توجه به پتانسیل های اقلیمی کردستان عراق اصرار دارد. و با صراحت گفت : حمله داعش به کردستان کاملا قابل پیش‌بینی بود و کسانی که گمان می‌کردند این سازمان تروریستی هیچ تهدیدی برای کردستان ندارد، متوهم بودند و خوانش آنها از معادلات سیاسی درست نبود. اما به نظر می رسد یکی از معاونین اصلی جلال طالبانی تصمیم گرفته است در درون اتحادیه میهنی کردستان عراق خود را احیاء کند سیاستی که می تواند کماکان وی را به عنوان مهره  اصلی در منطقه معرفی کند.

دکتر برهم صالح ، ازاعضا مطرح و شناخته شده اتحادیه میهنی کردستان و از سیاست مداران توانای کُرد به نظر می رسد با توجه به حمایت ها و توافقات احزاب اقلیم کردستان و کشورهای تاثیرگزار منطقه از شانس بالایی برخوردار بود تا ریاست جمهوری عراق را بدست بگیرد اما همراهی خانواده بارزانی با طالبانی ، موجب شد تا رای گیری را به فواد معصوم ببازد. 

کردها ، دیپلماسی، قدرت کتاب گفتگویی صریح و چالشی است که توسط عرفان قاتعی فرد، یکی از مورخ های کرد،در تاریخ معاصر با برهم صالح، دیپلمات کُرد انجام شده است و در 5 فصل از سالهای 1980 تا 2015 را دربر می گیرد و به زبانی صریح و تحلیلی ،  موضوعات مختلف سیاسی تاریخی کردها را مطرح ساخته است. این کتاب احتمالا توسط نشر علم برای نمایشگاه بین المللی کتاب تهران آماده می شود و به طور همزمان در دارالعرفای لبنان به به زبان عربی هم منتشر می گردد.


منبع: تابناک
برچسب ها: انتشار ، کرد ، صالح
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار