هجوم میلیونی مسافران و گردشگران به مازندران در تعطیلات نوروزی 95 یک بار دیگر کمبود زیرساخت های مورد نیاز بخش گردشگری این استان را به رخ کشیده است .
کد خبر: ۲۰۳۴۰۲
تاریخ انتشار: ۱۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۴ 29 March 2016

به گزارش تابناک مازندران، استقبال مسافران نوروزی از سفر به استان سرسبز مازندران در دور اول تعطیلات نوروزی امسال همچنین ظرفیت های جدید گردشگری این استان را به صورت نیم بند به فعلیت رسانده است . 

بر اساس آمار ستاد خدمات سفر مازندران در دور اول سفرهای نوروزی بیش از شش میلیون شب اقامت نوروزی در استان ثبت شد که رکورد جدیدی به شمار می رود.
همچنین امسال برای اولین بار حدود 30 درصد از مسافران نوروزی روستاها را هدف گردشگری و اقامت خود قرار دادند ، موضوعی که هم ظرفیت جدید گردشگری برای استان به حساب می آید و هم در صورت نبود زیرساخت های لازم و فرهنگ سازی ، تهدیدی برای محیط زیست محسوب می شود.
** تجربه تلخ تقابل صنعت با محیط زیست 
مردم و مسئولان مازندران که یک بار در دهه 60 و 70 تجربه تلخ مقابل هم قرار دادن صنعت و محیط زیست را دارند ، این بار نگران مقابل هم قرار گرفتن گردشگری با محیط زیست هستند .
این نگرانی در دور اول تعطیلات نوروزی به خاطر کمبود زیرساخت ها بیشتر از همیشه خودنمایی کرد تا جایی که مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مازندران هشدار داد : هرگونه غفلت از گردشگری در مازندران به هر بهانه ای سبب می شود تا تجربه بی توجهی به بخش صنعت و قربانی کردن این بخش به بهانه محیط زیست تکرار شود.
دلاور بزرگ نیا گفت : در دهه 60 و 70 که اعتبارات ارزان قیمت برای توسعه صنعتی به استان های مختلف تعلق می گرفت ، مازندران به بهانه ناسازگاری صنعت با محیط زیست از این اعتبارات و به تبع آن از داشتن صنایع سنیگن محروم ماند .
وی افزود : امروز یکی از دلایل مهم بیکاری بالای جوانان بویژه دانس آموختگان استان نبود بخش صنعتی قوی در استان است و همه مردم و مسئولان اکنون غبطه می خورند که چرا در آن سال ها صنعت را با محیط زیست مقابل هم قرار دادند.
بزرگ نیا گفت : هم اکنون ظرفیت های بخش گردشگری در مازندران در حال ظهور و بروز است و لازم است به این بخش به عنوان محور اصلی ایجاد اشتغال و توسعه استان نگاه شود و با تعامل بین بخشی و جامع نگری تلاش کرد تا زیرساخت های مورد نیاز را برای توسعه هرچه بیشتر آن فراهم کرد.
وی افزود : رونق اقتصادی ، ایجاد اشتغال و درآمدزایی تنها در صنعت خلاصه نمی شود و امروز در جهان به بخش گردشگری به عنوان صنعت پاک نگاه می شود و با معطوف کردن توجه ویژه به این بخش در مازندران می توان عقب ماندگی های چند دهه ای استان را جبران کرد.
** انس نام شمال با گردشگری 
نام استان های شمالی از جمله مازندران برای تمامی ایرانیان و حتی گردشگران خارجی همواره تداعی کننده زیبایی های خیره کننده طبیعی و سفر تفریحی و گردشگری بوده است ، در حالی که این استان در کنار جاذبه های طبیعی ، دارای آثار تاریخی و فرهنگی فراوانی برای جذب و ماندگاری گردشگر نیز است .
بر اساس آمارهای موجود در حال حاضر مناطقی از ایران که دارای آثار تاریخی و فرهنگی بیشتر و یا اماکن مذهبی در کنار بسترهای لازم اقامتی هستند ، بیشترین گردشگر داخلی و خارجی را جذب می کنند.
این در حالی است که استان مازندران به لحاظ تاریخی ، قدیمی ترین محل سکونت نژاد آریایی بوده و از پرقدمت ترین مناطق کشور در تاریخ به حساب می آید و در کنار آن آثار تاریخی و فرهنگی بی شماری نیز دارد و مهم تر از همه در بعد مذهبی نیز رکورد دار تعداد امامزادگان و همچنین اماکن مذهبی پرقدمت مانند حسینیه ها و مساجد است .
بر اساس آمارهای رسمی تاکنون بیش از دو هزار و 500 اثر تاریخی در مازندران شناسایی شده که از این تعداد حدود 700 اثر در فهرست آثار ملی و یک اثر در فهرست جهانی ثبت شده است.
آمار بقاع متبرکه و آستانه های امامزادگان استان نیز بیش از یکهزار واحد ذکر شده است ، بقاعی که بسیاری از آنها دارای شناسنامه و اصالت بوده و مدفن بزرگانی از خاندان اهل بیت (ع) هستند که به خاطر امنیت و میهمان نوازی مازندرانی ها در اوج تنگنا و ناامنی برای خاندان نبوت در مناطق مختلف عراق ، شامات و ایران به این خطه پناه می آوردند. 
جاذبه های طبیعی مازندران نیز با داشتن 338 کیلومتر از سواحل چشم نواز دریای خزر ، یک میلیون و 800 هزار هکتار از عرصه های جنگی هیرکانی و بیش از سه هزار روستا با طبیعت بکر و آب و هوای متنوع بر کمتر کسی پوشیده است .
با این وصف ، این استان تاکنون نتوانسته است از این ظرفیت عظیم و صنعت پاک گردشگری به صورت بهینه استفاده کند و نبود زیرساخت مهم ترین علت در این زمینه بوده است تا جایی که در سال های گذشته گردشگری نه تنها عایدی برای استان نداشته ، بلکه به خاطر کم توجهی و گاهی بی توجهی گردشگران به محیط زیست ، آسیب هایی را هم متوجه استان کرده بود.
برنامه ریزی هایی که در دو سال گذشته برای ساماندهی گردشگری در ایام تعطیل سال بویژه نوروز و تابستان صورت گرفته ، نشان داده است که بهره گیری از این ظرفیت نه تنها منافاتی با محیط زیست ندارد ، بلکه می تواند به عنوان محور توسعه استان قرار گیرد.
کاهش حدود 50 درصدی مرگ ناشی از غرق شدگی در دریا در فصل تابستان سال گذشته ، کاهش بیش از 40 درصدی ناامنی های مرتبط با گردشگری ، کاهش حدود 30 درصدی سوانح و حوادث رانندگی و غیره شاخصه هایی است که نشانی می دهد برنامه ریزی درست و مهیا کردن زیرساخت ها می تواند گردشگری را به محور توسعه مازندران تبدیل کند.
** زیرساخت های مورد نیاز 
مدیرکل میراث فرهنگی مازندران تنها راه توسعه استان و فائق آمدن بر مشکلاتی چون بیکاری و بازگشت روستائیان به روستاها و رونق کشت و کار و زراعت را توجه ویژه به بخش گردشگری و محور قرار گرفتن آن دانست و بر ضرورت توجه همگانی به این موضوع تاکید کرد.
بزرگ نیا گفت : می بایست برای تقویت زیر ساخت های لازم برای جذب واقامت مسافران و گردشگران تلاش های بیشتری صورت بگیرد و نباید اجازه داد به خاطر برخورداری مازندران از مواهب الهی، این استان از مزایا و اعتبارات دولتی که برای دیگر استان های دیگر درنظر گرفته می شود ، عقب بماند .
وی توضیح داد : هر آنچه برای تامین زیر ساخت اقامتی ، پذیرایی و دیگر موارد برای دیگر استان های کشور درنظر گرفته می شود باید برای مازندران به عنوان استان سرآمد در میزبانی از مسافران بیشتر در نظر گرفته شود و در اولویت هم باشد.
مدیرکل میراث فرهنگی مازندران گفت : برای تعطیلات نوروزی امسال ما حدود 772 هزار نفر شب ظرفیت اقامت ایجاد کردیم که این ظرفیت خوشبختانه در دور اول سفرهای نوروزی تکمیل و حتی سرریز شد.
وی افزود : این ظرفیت اقامتی مربوط به تاسیسات رسمی اقامتی از قبیل هتل ، متل ، هتل آپارتمان ، مهمانپذیر ، مجتمع های تفریحی - توریستی ، خانه مسافر و اقامتگاههای بومگردی و تاسیسات غیر رسمی اقامتی شامل اقامتگاههای دولتی ، تاسیسات ساحلی ، کمپ پارک شهرداری ها ، مدارس ، ویلاها، پارک ها و تفرجگاههای جنگلی است . 
بزرگ نیا گفت : اگر چه ایجاد حدود 800 هزار نفر شب ظرفیت اقامتی به نظر زیاد است ، ولی باید توجه داشت که تنها 30 هزار نفر شب از این ظرفیت مربوط به اقامتگاههای رسمی است و بقیه اقامتگاههای غیررسمی است و این نشان می دهد که مازندران تا چه حد از زیرساخت های گردشگری تهی است.
وی توضیح داد : در دور اول سفرهای نوروزی امسال مسافران بیش از 12 هزار تخته چادر مسافرتی در بوستان های شهری و جنگلی استان برپا کردند که رقم قابل توجهی است .
او ادامه داد : این چادرخوابی ها مسافرانی را که در حاشیه جاده ها یا میادین شهرهای کوچک یا حوالی نقاط شهری چادرخوبی کردند ، شامل نمی شود و این موضوع چادرخوابی آن هم در حاشیه خیابان ها و جاده ها نشانگر نبود زیرساخت های مورد نیاز برای این بخش است.
بزرگ نیا گفت : امسال ما محل هایی را در محوطه 20 پارک جنگلی استان برای برافراشتن چادرهای مسافراتی در نظر گرفتیم و قصد داشتیم اجازه ندهیم در بوستان های شهری چادرخوابی شود ولی با توجه به کافی نبودن فضاهای موجود و نبود زیرساخت های دیگر ، بوستان های شهری را هم اضافه کردیم تا تعطیلات نوروزی خوبی برای برای مسافران رقم بزنیم .
وی افزود : ما حدود 400 کیلومتر از 600 کیلومتر ساحل دریای خزر را در اختیار داریم ، ولی در حال حاضر به خاطر نبود زیرساخت های لازم و تعریف نشدن گردشگری دریایی تنها در حد کمتر از 10 درصد از این ظرفیت استفاده می کنیم و در این حد هم مشکل داریم .
** ظرفیت زایی بیشتر و کمبود اعتبار 
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مازندران هم از در دست ساخت بودن تعدادی هتل در استان توسط بخش خصوصی خبرداد و گفت که با تکمیل این هتل ها بخشی از زیرساخت های لازم برای جذب گردشگر در استان فراهم می شود. 
مهران حسنی افزود : این هتل ها با پیشرفت فیزیکی 30 تا 90 درصد در حال تکمیل است که با پرداخت تسهیلات ساخت آنها شتاب می گیرد.
به گفته وی ، هم اکنون در مازندران 187 هتل ، متل ، هتل آپارتمان و مهمانپذیر وجود دارد. 
وی از گردشگری دریایی و گردشگری سلامت به عنوان دو ظرفیت مغفول مانده در استان مازندران یاد کرد و گفت که انجام اقدامات جدید و خوبی برای بهره گیری از این فرصت های نوین آغاز شده است.
او افزود: هم اکنون کارهای اداری و مجوزهای لازم برای ساخت سه اسکله تفریحی و توریستی دریایی در منطقه رو به روی جنگل نور ، چیلک نوشهر و محور ساحلی نوشهر انجام شده است.
حسنی با تاکید بر این که میراث فرهنگی از ساخت اسکله تفریحی و توریستی در دیگر مناطق مازندران هم استقبال می کند ، گفت : برای ساخت رستوران دریایی در ساحل دریای خزر هم تقاضای سرمایه گذاری ارائه شده که در حال طی کردن روند قانونی است .
حسنی به ارائه شش مورد تقاضا برای گردشگری سلامت در مازندران اشاره کرد و گفت که با سرمایه گذاری در این بخش می توان از فرصت گردشگری سلامت بهره برد.
مازندران بر اساس گزارش های رسمی مراجع قانونی در حوزه گردشگری سالانه ظرفیت سه هزار میلیارد تومان درآمدزایی دارد و به طور قطع با فعال کردن این ظرفیت بسیاری از مشکلات استان از جمله بیکاری جوانان تحصیلکرده بر طرف خواهد شد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار