عضو شورای شهر تهران در گفت و گو با تابناک:
تابناک تهران- قصه تخریب باغ های تهران دیگر آشنا و تکراری است. بخشی از معدود باغ‌های باقیمانده تهران را برای ساخت و ساز خشکانده‌اند تا بتوانند بر روی آن برج احداث کنند. دردناک ترین قسمت این موضوع تخریب باغ های تاریخی ست که بخشی از هویت و تاریخ«طهران» است.
کد خبر: ۲۰۵۲۳۵
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۴ 02 April 2016
نباید کسانی که برای کسب سود باغ‌ها را خشک می‌کنند را تنها مقصران موجود معرفی کرد. از شهرداران مناطق گرفته تا مدیران کلان شهر تهران، کمیسیون ماده 5 و ماده 7 و ماده 100 تا نهادهایی که وظیفه نظارت و برخورد با تخریب باغات را دارند ولی غفلت ورزیده‌اند، همه شریک جرم مالک طماع اند.

در اول صف مقصران، "شورای عالی معماری و شهرسازی" به عنوان یک نهاد بالادستی قرار دارد که با وجود آنکه دو سال از عمر دولت اعتدال، دولتی که مدعی تغییر رویکرد در بسیاری از مسائل است می‌گذرد؛ نتوانسته یک سیاست همگانی مناسب برای جلوگیری از تخریب باغات تبیین کند و همچنان از این جا و انجا خبر تخریب باغی به گوش می رسد. باغ هایی که ریه تهران محسوب می شوند و پایتخت بدون انها نفسش به شماره می افتد.

در دوره ریاست مهدی چمران در شورای شهر تهران و در دوره شهرداری محمود احمدی نژاد، با تصویب مصوبه برج باغ، تخریب باغات تهران شتاب بیشتری گرفت. آنچه در عمل طی سال‌های اخیر رخ داده، تبدیل عمده باغات به برج‌های 12 تا 14 طبقه و تجاوز مشاعات آن‌ها به عرصه مشجربوده و همچنان نیز ادامه دارد. چند روز پیش خبر تخریب باغ دروس که بلافاصله از سوی شهرداری تهران تکذیب شد، سبب شد تا این زخم بار دیگر سرباز کند.

به گفته تندگویان، عضو شورای شهر تهران از ابتدای تشکیل کمیسیون ماده 7 ، حدود 2200 پرونده قطع درخت به قوه قضائیه معرفی شده اما تا امروز یک رأی هم صادر نشده است. در واقع برای جلوگیری از این تخلف آشکار که صدمات بلند مدت و جبران ناپذیری به تهران وارد می کند قوه قضاییه باید قاطع تر با این تخلفات برخورد کند.

محمد حقانی،عضو شورای شهر تهران با تاکید بر این مساله که «من اسنادی دارم که باغ دروس در حال تخریب است و به زودی آنها را منتشر می کنم»،به تابناک گفت: باغ های تاریخی تهران به دو روش تخریب می شوند.اول این که این باغ ها به دلیل کهولت سن و برخی بیماری ها و به خصوص عدم آبیاری و رسیدگی خشک و قطع شوند. مورد دوم این که،در برخی جاها این باغ هابه دلیل ساخت و سازهای غیر قانونی تخریب می شوند. برخی افراد با زد و بندهای مختلف مجوزهایی دریافت وبرای ساخت و ساز درختان قدیمی را قطع می کنند و این گونه باغ ها تخریب می شوند.

این عضو کمیته محیط زیست شورای شهر تهران در ادامه بیان کرد: تخریب باغ های تاریخی اصولا قابل مقایسه با درختان و باغ هایی که در شهر قطع و یا تخریب می شوند نیست. مجریان که همان شورای شهر و شهرداری هستند نسبت به این مساله یا بی تفاوت هستند و نظارت کافی ندارند و یا برای درآمدهای ناپایداری که نصیب شهرداری از قبل این ساخت و سازها می شود، اقدام به تخریب می کنند.

حقانی افزود: تهرانی که شمیران آن به دلیل آب و هوای خوب و باغ های فراوان مشهور بوده و به عنوان یک باغ شهر شناخته می شده، بر اساس اهمال کاری ها، زد و بندها و تکذیب های دروغی، دیگر جای نفس کشیدن نیست و اکنون شهری داریم بدون درخت و لخت . استانداردها می گویند که شهری با این جمعیت باید 10 برابر این میزان درخت داشته باشد که ندارد.

عضو شورای شهر تهران اظهار داشت: مقصر و متهم اصلی این تخریب ها مدیران شهرداری و حتی شورای شهر تهران هستند. مجری همواره از دست ناظر فرار می کند و متاسفانه عدم نظارت کافی ناظران که همان اعضای شورای شهر هستند سبب این معضل شده است.ما قانون را دنبال خومان می کشیم. در این خصوص قوانین کافی وجود دارد. ما قانون حفظ گسترش فضای سبز و آیین نامه اجرایی داریم که اگر اجرا شود هرگز شاهد تخریب باغ های تهران نخواهیم بود.


منبع: تابناک
برچسب ها: شورای شهر ، تهران ، زدو بند
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار