کد خبر: ۲۰۵۸۹۷
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۵ 03 April 2016
به گزارش «تابناک یزد»، مشغله کاری این روزهای والدین باعث شده که فرزندان زیر 6 سال آنها ساعت‌های روز را در مهدهای کودک سپری کنند، اما والدین یزدی از هزینه‌های سنگین شهریه و تهیه اجباری وسایل کمک آموزشی اظهار نارضایتی می‌کنند. برخی از والدین از مهدهای کودک رضایت ندارند و کمبود امکانات و خدمات آموزشی و مربیان آموزش ندیده در کنار شهریه‌های سنگین به یکی از معضلات آنها در استفاده از خدمات مهدهای کودک تبدیل شده است.

قبول شهریه‌های بالا به دلیل شاغل بودن
یک شهروند یزدی می‌گوید: به دلیل شاغل بودن همسرم، مجبور شدم فرزندم را در یکی از مهدهای کودک ثبت نام کنم اما هنگام ثبت نام با شهریه‌های سنگین و همچنین لیست بلند بالا از وسایل کمک آموزشی مواجه شدم.
«رضا ماندگاریان» می‌افزاید: تهیه این وسایل کمک‌آموزشی از جمله مداد رنگی، خمیربازی، لباس مخصوص سفالگری، مداد شمعی و آبرنگ برای همه کودکانی که در مهدها حضور می‌یابند، الزامی است. در کنار این هزینه‌های سنگین، کیفیت آموزش در مهدهای کودک استان رضایت‌بخش نیست.
وی با اشاره به مجبور بودن برخی از والدین به سپردن فرزندانشان به مهدهای کودک اظهار می‌کند: والدین مجبورند برخی از وسایل کمک آموزشی که در مهدهای کودک وجود ندارد را نیز خریداری کنند به این ترتیب هزینه نگهداری و آموزشی کودکان در مهدهای کودک گاهی با شهریه مراکز دانشگاهی هم برابری می‌کند.
یکی دیگر از والدین یزدی هم که خواستار نظارت بهزیستی بر شهریه‌ مهدهای کودک است، می‌گوید: چرا برخی از مهدهای کودک استان در طول دوره نیز به تغییر تعرفه و افزایش هزینه‌ها اقدام می‌کنند، مگر شهریه‌ها اول مهرماه مشخص نمی‌شود.
«مجتبی حسینی» اظهار می‌کند: مدیران مهدهای کودک بارها در طول سال از والدین می‌خواهند که هزینه‌هایی را بابت تغییر تعرفه‌ها پرداخت کنند در حالی که قیمت کالاهای آموزشی در بازار عرضه تفاوت نمی‌کند و مشخص نیست این تغییر تعرفه‌ها با چه بهانه‌ای انجام می‌شود. وی با اشاره به پرداخت ماهانه 260 هزار تومان برای نگهداری فرزند 4 ساله‌اش در یکی از مهدهای کودک استان، می‌افزاید: متاسفانه متولیان مهدهای کودک استان هر چند وقت یک بار به بهانه‌های مختلف مثل برگزاری کلاس فوق برنامه و اردو از والدین درخواست هزینه می‌کنند و والدین هم چاره‌ای جز پرداخت آن ندارند.
این شهروند با تاکید بر این‌که هزینه نگهداری فرزندان در مهدهای کودک استان در حدی است که برخی از کارمندان از عهده پرداخت آن برنمی‌آیند، ادامه می‌دهد: اداره بهزیستی باید با نظارت بیشتری این مراکز را مدیریت کند تا تخلفات آنها به حداقل برسد.
یکی دیگر از والدین هم به پایین بودن سطح دانش مربیان مهدهای کودک استان اشاره می‌کند و می‌افزاید: با توجه به این‌که شخصیت کودکان در مهدهای کودک به عنوان اولین مرکز تربیتی و آموزشی خارج از خانواده شکل می‌گیرد، لازم است که مربیانی که در این مراکز به کار گرفته می‌شوند، آموزش‌های لازم و تخصصی را فرا گیرند. «عصمت صادقیان» ادامه می‌دهد: متاسفانه هر فردی که در سایر مشاغل امکان اشتغال ندارد به سمت مهدهای کودک هدایت می‌شود و این موضوع باعث شده است که مربیان مهدها با کمترین تخصص و دانش به این کار مشغول شوند که آسیب‌هایی را متوجه فرزندان می‌کند.

افزایش تقاضا برای مهدهای کودک
اما کارشناس مسئول امور کودکان و نوجوانان اداره کل بهزیستی استان می‌گوید: 129 مهد کودک دارای مجوز بهزیستی در استان فعالیت دارند که نگهداری، پرورش و یاددهی به نونهالان 6 ماه تا 6 سال را بر عهده دارند.
«مرضیه یگانگی» می‌افزاید: مهدهای کودک مسئولیت مراقبت و آموزش کودکان را در ابعاد فرهنگی و اجتماعی بر عهده دارند. به گفته وی، انواع مهدهای کودک مانند مهدهای قرآنی، آدینه مهد، روستامهد، مهد کودک شهری و مهد شبانه‌روزی در استان راه‌اندازی شده است که همه آنها زیر نظر بهزیستی کار می‌کنند.
کارشناس مسئول امور کودکان و نوجوانان اداره کل بهزیستی استان می‌افزاید: مهدهای کودک در سال‌های اخیر به دلیل افزایش اشتغال والدین مورد توجه خانواده‌ها قرار گرفته است. از این رو اداره بهزیستی استان برای اطمینان والدین از فعالیت مهدهای استان به صورت دائمی بر فعالیت آنها نظارت می‌کند.

نحوه تعیین شهریه مهدهای کودک
یگانگی درباره نحوه تعیین شهریه مهدهای کودک می‌گوید: شهریه‌ مهدهای کودک هرساله در مهرماه تعیین و به این مراکز اعلام می‌شود و مبلغ آن وابسته به نوع فعالیت، درجه و نوع تجهیزات و ساعت فعالیت مهدهای کودک است. وی ادامه می‌دهد: اداره بهزیستی استان براساس شاخص‌هایی، ارزشیابی مهدهای کودک را در دستور کار قرار می‌دهد که مهم‌ترین آنها شرایط فیزیکی و تجهیزات، بهداشت و ایمنی، آموزش و نیروی انسانی شاغل در مهدهاست.
کارشناس مسئول امور کودکان و نوجوانان اداره کل بهزیستی استان از فعالیت 700 مربی در مهدهای کودک استان خبر می‌دهد. وی درباره کیفیت آموزش و مهارت مربیان مهدهای کودک استان می‌گوید: مربیان مهدهای کودک هر ساله به اجبار در دوره‌های آموزشی تخصصی شرکت می‌کنند تا مهارت کافی برای نگهداری و آموزش نونهالان را فرا گیرند.
به گفته این مسئول، در 6 ماه اول سال94 تعداد 90‌ساعت آموزش برای مربیان، 34 ساعت برای موسسان، 86 ساعت برای مسئولان فنی برگزار شده است تا خدمات مهدهای کودک استان تخصصی شود./همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار