دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران با ابراز تاسف از اینکه تاکنون تنها 630 مددجو ساکن در کمپ های نگهداری و سم زدایی معتادان متجاهر استان در 13 مرکز بهاران متعلق به شهرداری پایتخت پذیرش شده اند تاکید کرد: شهرداری در این خصوص به قول خود در پذیرش همه مددجویان عمل نکرده است.
کد خبر: ۲۰۹۱۷۰
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۷ 09 April 2016
مرحله نخست طرح جمع آوری معتادان متجاهر و کارتن خواب شهر تهران در دهم آذرماه سال 94 با ابلاغ استاندار و موافقت دادستان تهران توسط نیروی انتظامی در نقاط مختلف پایتخت انجام شد.

این در حالی است که قرارگاه ساماندهی آسیب های اجتماعی استان تهران از شهریور ماه سال گذشته به مسئولیت استاندار و با عضویت شهرداری، سازمان بهزیستی، کمیته امداد امام خمینی(ره)، نیروی انتظامی و سایر دستگاه های مرتبط آغاز به کار کرد و جمع آوری معتادان متجاهر پایتخت به خصوص زنان معتاد یکی از اولویت های آن اعلام شد.

در آن هنگام اعلام شد که کمپ شفق به عنوان نخستین مرکز نگهداری زنان معتاد متجاهر درنظر گرفته شده است، این کمپ که با پشتیبانی و بودجه شهرداری تهران بازسازی و تجهیز شده زیر پوشش شورای مبارزه با مواد مخدر استان قرار دارد و در محدوده شورآباد کهریزک واقع است.

براساس این گزارش شهرداری تهران همچنین متعهد شد با ایجاد 44 مرکز کارآفرینی و توانمندسازی بهاران در 22 منطقه پایتخت، معتادان متجاهر را پس از سم زدایی و درمانی در کمپ ها، اسکان و زیر پوشش قرار دهد.

در همین ارتباط محمدرضا آذرنیا دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان تهران روز شنبه با اشاره به اینکه از زمان آغاز این طرح بیش از چهار ماه می گذرد افزود: قرار بود مرحله سم زدایی معتادان متجاهر تنها یک ماه طول بکشد و آنان به مراکز بهاران منتقل شوند که با بدقولی شهرداری تاکنون از حدود پنج هزار و 270 مددجو ساکن در کمپ ها تنها 630 نفر به 13مرکز آماده شده بهاران منتقل شده اند.

وی تصریح کرد: شهرداری قول داده بود با ایجاد 44 مرکز بهاران در سطح شهر تهران، معتادان سم زدایی شده را در این مراکز اسکان داده و فرآیند کارآفرینی، توانمندسازی و بازگشت به زندگی آنان را انجام دهد که در این خصوص به قول خود عمل نکرده است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان تهران با بیان اینکه با کسب مجوزهای قضایی، مدت زمان نگهداری معتادان متجاهر در حال سم زدایی در کمپ ها از یک ماه به حدود چهار ماه رسیده تصریح کرد: در این مدت نیز با موافقت دادستانی، عده ای از معتادان سم زدایی شده به خانواده های خود تحویل داده شدند.

در روزهای اخیر برخی رسانه ها از بازگشت شماری از معتادان متجاهر جمع آوری شده به سطح شهر تهران خبر داده بودند.

آذرنیا شمار مددجویان زن فعلی ساکن در کمپ شفق را 180 نفر عنوان کرد و افزود: در ابتدای اجرای این طرح، 467 زن معتاد جمع آوری شده از سطح شهر تهران در این کمپ اسکان داده شدند که با انجام غربالگری های ابتدایی، شماری از آنان به مراکز درمانی منتقل شدند.

کمپ شفق که براساس استانداردها ساخته شده ظرفیت پذیرش 400 نفر را دارد.

به گفته وی، 137 کمپ و مرکز درمانی دولتی و خصوصی در سراسر استان وظیفه نگهداری و سم زدایی مردان معتاد متجاهر را برعهده دارند.

* فوت پنج زن معتاد در کمپ شفق به دلیل بیماری های قبلی

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران با تایید گزارش های منتشر شده در برخی رسانه ها مبنی بر فوت پنج زن معتاد ساکن در کمپ شفق گفت: این افراد به دلیل داشتن بیماری های قبلی از جمله سرطان فوت کردند.

آذرنیا افزود: فوت این افراد بلافاصله به دادستانی و پزشکی قانونی اعلام شده و در این موارد همواره تشریفات قانونی انجام می شود.

وی با یادآوری غربالگری انجام شده در زمان ورود زنان معتاد به کمپ شفق تصریح کرد: آزمایش های اعتیاد و بارداری و سایر معاینات در 24 ساعت ابتدایی ورود زنان معتاد به این کمپ انجام می شود.

آذرنیا با اشاره به اینکه شمار زیادی از زنان جمع آوری شده از بیماری های قبلی همچون ایدز و سرطان رنج می برند گفت: افرادی که به بیماری هایی مثل سرطان دچار هستند در کمپ اسکان داده می شوند اما روند درمان آن ها در مراکز درمانی پیگیری می شود.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران افزود: زنان معتاد باردار یا افراد مبتلا به بیماری هایی همچون ایدز به هیچ عنوان در کمپ شفق اسکان داده نشده و نمی شوند بلکه از همان ابتدا به مراکز درمانی خاص فرستاده می شوند.

وی خاطرنشان کرد: اگر این معتادان متجاهر در این طرح جمع آوری نمی شدند به احتمال زیاد شمار بسیار بیشتری از آنان به دلیل داشتن بیماری های قبلی تاکنون فوت کرده بودند.

* آزار و اذیت زنان در کمپ شفق صحت ندارد/بازرسی نهادهای نظارتی از کمپ

وی با رد هرگونه آزار و اذیت زنان معتاد نگهداری شده در کمپ شفق از سوی کارکنان آن گفت: پس از انتشار این شایعه، دیدارهای متعددی از سوی معاون کاهش تقاضا و مدیرکل حراست ستاد مبارزه با مواد مخدر، معاون امنیتی و مدیران بازرسی استانداری تهران و ... از این کمپ انجام شد که در هیچکدام از این موارد این اتهام اثبات نشد.

آذرنیا تاکید کرد: همه مسئولان و کارکنان این کمپ همقسم شده اند تا از هرگونه آسیب احتمالی در مورد مددجویان نگهداری شده جلوگیری کنند.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار