بازرس اتحادیه صنایع دستی اصفهان:
تابناک: بازرس اتحادیه صنایع دستی اصفهان گفت: متاسفانه برخی کارگاه‌ها برای هنر فیروزه‌کوبی از سنگ‌های تقلبی استفاده می‌کنند که این نه تنها به این هنر بلکه به صنایع دستی کل ایران صدمه می‌زند.
کد خبر: ۲۱۲۹۵
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۷ 11 April 2015
به گزارش تابناک به نقل از تسنیم، مهرداد مشائی با اشاره به هنر فیروزه‌کوبی اظهار داشت: هنر فیروزه‌کوبی جزو صنایع دستی اصفهان بوده که مردم به خوبی آن را نمی‌شناسند.

وی افزود: این موضوع در حالی است که متاسفانه استفاده از سنگ‌های تقلبی از سوی برخی کارگاه‌ها در این صنایع دستی سبب شده که نه تنها به این هنر بلکه به صنایع دستی کل ایران صدمه بزند.

بازرس اتحادیه صنایع دستی اصفهان بیان کرد: چندی پیش یک گلدان با سنگ‌های سفید تقلبی که رنگ‌آمیزی و احیا شده و به شکل فیروزه‌کوبی ساخته بودند در کشور آلمان با آب و هوای آن منطقه سنگ‌های تقلبی رنگ شده سازگاری نداشته و این رنگ‌ سنگ‌های این گلدان سفید شده بود که این بر هویت صنایع دستی نه تنها اصفهان بلکه ایران آسیب می‌رساند.

وی با بیان اینکه علاوه بر بازرس اتحادیه صنایع دستی اصفهان، استادکار هنر فیروزه‌کوبی است، گفت: برخی از کارگاه‌ها در اصفهان با استفاده از سنگ تقلبی این صنایع دستی را تولید کرده و در حال حاضر در اصفهان 10 کارگاه فیروزه‌کوبی فعالیت می‌کنند.

مشائی افزود: از این تعداد تنها 2 کارگاه بوده که مجوز کار دارد و مابقی کارگاه‌ها با استفاده از پروانه تولید مشغول به کار هستند که برخی از آنها به صورت خانگی و زیرزمینی فعالیت می‌کنند.

وی با اشاره به استقبال کم جوانان به این رشته هنری گفت: فیروزه‌کوبی امروزه هنری نیست که جوان‌های ما با تیپ امروزی دوست داشته باشند زیرا کار کردن در فضای کارگاه فیروزه کوبی مشکلات خاص خود را دارد.

بازرس اتحادیه صنایع دستی اصفهان اظهار داشت: این هنر 14 مرحله کار دارد و هنگامی که سنگ از معدن خریداری شود با طی گذراندن مراحل یک ماه دیگر این صنایع دستی به ویترین می‌رود و علاقه و صبر زیادی می‌خواهد.

وی خاطرنشان کرد: مراحلی مانند شستن و جداسازی، چیدن سنگ، روتوش، ساب، پرداخت‌کاری و تیزاب‌کاری یک ماه زمان می‌برد که در حوصله جوان‌های امروزی نیست؛ اما اگر فردی ذوق هنری داشته باشد در این رشته هنری رشد می‌کند.

مشائی تصریح کرد: در این هنر بانوان نیز فعالیت ویژه دارند و در حال حاضر در کارگاه او 17 بانو به صورت کار در منزل هنر صنایع دستی فیروزه‌کوبی را ادامه می‌دهد.

وی با اشاره به هدایای نهادهای دولتی با استفاده از صنایع دستی گفت: در حال حاضر به دلیل اینکه این هنر به خاطر استفاده از سنگ فیروزه گران تمام می‌شود نسبت به دیگر صنایع دستی کمتر مورد توجه و حمایت نهادهای دولتی برای اهدای هدیه در نظر گرفته شده است.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار