تا زمانی که سیستم بانکی اصلاح نگردد و چوب سودهای کلان بانکی از لای چرخه‌ای اقتصاد خارج نشود و تولید راه نیافتد بازهم این درآمدها به جیب بانک برگشت خواهد خورد و در این میان تنها مردم هستند که سرشان بی‌کلاه خواهد ماند.
کد خبر: ۲۱۳۷۷۹
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۰ 17 April 2016
وزارت اقتصاد به‌تازگی برای حل مشکلات مالیاتی تصمیم گرفته است که به سراغ حساب‌های بانکی برود، بر اساس پیشنهاد وزیر اقتصاد و دارایی باید از حساب‌های بانکی افراد نیز مالیات اخذ شود، اما این در حالی اتفاق می‌افتد که دولت برای حذف دهک‌های بالا و پرداخت یارانه به‌هیچ‌عنوان راضی به بررسی حساب‌های بانکی مردم نمی‌شود.

به گزارش تابناک، گویا کاهش درامدهای دولت فشار زیادی را به آن وارد کرده است به‌گونه‌ای که این بار وزیر اقتصاد تیغ جراحی را بر دست گرفته و با جراحی سیستم مالیاتی کشور و با اخذ مالیات از حساب‌های بانکی قصدترمیم بخشی از هزینه‌های جاری را دارد.

علی طیب نیا در آخرین اظهارات خود گفته است: چرا باید سود سپرده بانکی از پرداخت مالیات معاف باشد، هرچند که زمانی خود ما هم با این کار مخالف بودیم، اما آن زمانی بود که سود بانکی پایین بود و سرکوب مالی داشتیم، ولی اکنون تورم 12 درصد است و بعضی از بانک‌ها زیر بار کاهش سود نمی‌روند و بدون کوچک‌ترین ریسکی سود سپرده 22 درصد پرداخت می‌کنند بنابراین باید مالیات پرداخت کنند.

این گفته وزیر اقتصاد با واکنش‌های زیادی از سوی اقتصاددان‌ها مواجه شده و موافقان و مخالفان زیادی نیز دارد، غلامرضا مصباحی مقدم عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس از موافقان این طرح است با اشاره به اینکه 750 هزار میلیارد تومان سپرده سرمایه گزاری مردم در نزد سیستم بانکی است معتقد است، اجرای این طرح تبعیض بین سیستم بانکی و دیگر بخش‌ها را از بین خواهد برد.

این نماینده مجلس گفت: این پیشنهاد، پیشنهاد بسیار خوبی است و در حال حاضر سپرده‌گذاران 9 درصد نسبت به تورم صفر سود برداشت می‌کنند، سود بانکی سود بدون ریسک است و این عامل موجب شده است که بسیاری از تولیدکنندگان بنگاه‌های تولیدی خود را تعطیل و پول آن را در سیستم باکی گذاشته و سود خالص دریافت می‌کنند.

این نماینده مجلس گفت: حتی کسانی که در بازار سرمایه نیز سرمایه‌گذاری کرده‌اند باید مالیات پرداخت کنند بنابراین این پیشنهاد به‌موقع و خوب است و باید این پیشنهاد توسط دولت به‌صورت لایحه به مجلس بیاید تا تبدیل به قانون شود و موانع پیش روی آن برداشته شود.

اما محمدرضا پور ابراهیمی نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نظری دیگر دارد و در مخالفت با این طرح با بیان اینکه این طرح در شرایط حاضر اقتصاد در کشور سازگار نیست و قبل از هر اقدامی در این خصوص باید نرخ سود سپرده ها کاهش یابد.

این نماینده مجلس در این خصوص در گفت‌وگو با تابناک اظهار داشت: اینکه ما ابزاری به‌عنوان مالیات بر نرخ سود سپرده‌ها داشته باشیم در شرایط موجود در اقتصاد کشو امکان‌پذیر نیست، به نظر می‌رسد ریه این موضوع برمی‌گردد به نرخ سود سپرده‌ها، میزان نرخ سپرده‌ها در اقتصاد کشور به‌قدری غیر کارشناسی است که اثر آن در همه‌جا قابل‌رؤیت است و به‌واسطه این باید موضوع را به‌صورت ریشه‌ای حل کنیم،

این نماینده افزود: انجام دادن این راهکار باعث افزایش نقدینگی سرگردان در کشور خواهد شد و یا باعث اتلاف سرمایه‌های می‌شود و یا با فشار بر بخش‌های دیگر مانند مسکن، طلا و ارز باعث بالا رفتن تورم در کشور می‌شود، این موضوع را باید به شکل دیگر حل کرد و قبل از هر کاری تمام عواقب کار را در نظر گرفت.

البته تنها نمایندگان مجلس دراین‌باره نظر نداده‌اند، و برخی از مدیران فعلی و قبلی بانک‌ها نیز در این مورد اظهاراتی داشته‌اند، بهاءالدین حسینی هاشمی در این خصوص می گوید، این طرح جدیدی نیست و درگذشته نیز مطرح‌شده است اما عدم و نفع آن بیش از نفع آن بوده است و هیچ‌گاه اجرانشده است.

شاید این طرح وزیر اقتصاد برای مالیات بستن بر حساب‌های مردم بتواند بر درامدهای مالیاتی کشور بی افزاید و در راستای اقتصاد مقاومتی سهم نفت را در اقتصاد کم کند اما تا زمانی که سیستم بانکی اصلاح نگردد و چوب سودهای کلان بانکی از لای چرخه‌ای اقتصاد خارج نشود و تولید راه نیافتد بازهم این درآمدها به جیب بانک برگشت خواهد خورد و در این میان تنها مردم هستند که سرشان بی‌کلاه خواهد ماند./ف

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار