آمار درست و جامع ، مبنای برنامه ریزی اصولی در حوزه‌های مختلف برای پیشرفت است. این شاخص مهم و تصمیم ساز امروزه به مانند حلقه مفقوده ای در ساختار برنامه ریزی جامعه از جمله حوزه گردشگری به چشم می آید.
کد خبر: ۲۱۳۹۰
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۶ 11 April 2015
آمار، مجموعه ای از اطلاعات و داده هاست که درهر زمینه به انجام نتیجه گیری ها و پی بردن به واقعیات از راه گردآوری و تعبیر داده ها منجر می شود و برنامه ریزی را علمی ،مستند و متکی بر واقعیت ها می کند .

آنچه مسلم است آمار نادرست ،آینده نگری و اقدامات اجرایی آتی را عقیم می کند به ویژه اینکه در دنیای معاصر برنامه ریزی رکن مدیریت است و اطلاعات و آمار ،پایه توسعه همه جانبه است که زمینه موفقیت را پی ریزی می کند .

گردشگری به عنوان یک صنعت نوپا در کشور نیاز به آمار و اطلاعات دقیق دارد که درآمد زایی مناسبی برای دولت دارد و به عنوان صنعتی که می تواند کلید توسعه کشور باشد باید برنامه ریزی دقیقی را تدارک ببیند .

در کشورهای اروپایی ،آمریکایی و برخی کشورهای آسیایی ،گردشگری صنعت اول در درآمدزایی دولت ها محسوب می شود و در ایران نیز می تواند جایگزین بسیار مناسبی برای درآمد صادرات نفتی باشد که تحقق این موضوع مستلزم وجود آمار ،داده ها و برنامه ریزی مدون است.

درآمد حاصل از گردشگری در کشورهای گردشگرپذیر چندین برابر درآمدهای نفتی ایران است و در کشور ما نیز با ظرفیت ها و پتانسیل های موجود این امکان وجود دارد که صنعت گردشگری ایران حرف اول را حداقل در میان کشورهای منطقه بزند و بر این اساس در سال های اخیر کارهای خوبی برای جذب گردشگران خارجی انجام شده است.

با این وجود ، آمار منتشر شده از سوی ادارات کل میراث فرهنگی و گردشگری استان ها از جامعیت و دقت کافی برای برنامه ریزی در فصول مختلف گردشگری برخوردار نیست و این گونه آمارها منحصر به آثار تاریخی و باستانی بر مبنای بلیت فروشی و شمارش گردشگران است، در صورتی که بازدید از جاذبه های طبیعی، موزه های تاریخ طبیعی، موزه های شهرداری ها و موزه های فرهنگی اغلب رایگان است و شمارش انجام نمی شود یا آمارگیری نسبی است.

مصداق این موضوع تناسب نداشتن آمار اسکان مسافران با تعداد گردشگران و بازدید از اماکن تاریخی در برخی از استان هاست که نشانگر نقص در آمارگیری است .

این در حالی است بر اساس چشم انداز 20 ساله، گردشگری ایران باید به درآمدی افزون بر 20 میلیارد دلار برسد و تحقق این امر در گرو برنامه ریزی بر مبنای داده های دقیق و علمی میسر است.

می توان گفت که آمار به عنوان عنصر اساسی و بنیادین برنامه ریزی و تصمیم سازی در حوزه پردرآمد گردشگری حلقه مفقوده ای در مجموعه فعالیت های این صنعت نوپای کشور است.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار