لاله‌های واژگون یکی از گل‌های نادر در دنیاست که فرصت کوتاهی برای رخ نمایی در بهار دارد و جالب است بدانید، این گل زیبای وحشی را می‌توان در چند منطقه از ایران همچون منطقه خمبی در خراسان‌شمالی مشاهده کرد. دیدن لاله‌های سر به زیرانداخته در دامنه کوهستان‌ها، دل انسان را به وجد می‌آورد.
کد خبر: ۲۱۷۶۸
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۷ 12 April 2015

به گزارش تابناک یزد، اگر قصد داشتید به دیدن لاله‌های واژگون بروید خوب است بدانید بعضی از مردم محلی آن را به نام «اشک سیاوش» و بعضی به نام «اشک مریم» می‌شناسند. دلیل نخست، افسانه‌ای است مربوط به پهلوان اسطوره‌ای ایران باستان که می‌گویند جایی که خون «سیاوش» اولین بار بر زمین ریخت «پرسیاوش» رویید. گل لاله سرخ رنگی که شاهد این اتفاق بود، سر به زیرانداخت و بر بی‌گناهی سیاوش گریست، بعد از آن این گل به همان حالت مشغول گریستن ماند و «لاله واژگون» نام گرفت.

لاله واژگون یا لاله نگونسار، گیاهی با گل‌های بسیار زیبا از خانواده سوسن است. رنگ‌های این گل اکثرا قرمز، نارنجی و زرد است که نوع زرد رنگ آن کمیاب تر از انواع دیگر است. گل‌دهی لاله‌های واژگون همراه با گرم شدن هوا و آمدن فصل بهار است و هر ساله هزاران نفر از مردم علاقه‌مند را از نقاط دور و نزدیک به سوی خود جلب می‌کند.

گل لاله واژگون با نام علمی ( Fritillaria ) گیاهی است دیدنی که در هوای لطیف مرغزارهای سرسبز کوهسارهای سربلند و مغرور ایران‌زمین می‌روید. لاله واژگون که با نام‌های دیگر همچون لاله سرنگون و اشک مریم نیز شناخته می‌شود، ۱۲۰ سانتیمتر از سطح زمین ارتفاع دارد. منطقه خمبی و سرای شهرستان گرمه واقع در خراسان‌شمالی یکی از مناطق کوهستانی است که دارای دشت وسیعی(حدود 10هکتار) از لاله‌های واژگون زرد رنگ است به طوریکه این منطقه به عنوان ذخیره‌گاه ژنتیکی لاله واژگون معرفی شده است.

با گرم شدن هوا این گل‌ها شکفته می‌شوند به طوریکه با روییده شدن آنها، پهنه‌ای از زمین، رنگ زرد به خود می‌گیرد و هر گردشگر و فرد بومی را به سوی خود جلب می‌کند. علاوه بر منطقه خمبی، قسمت‌های غربی کوه آلاداغ، منطقه جوزک، کوه پلنگ و بزداغی در مانه و سملقان، کوه بهار و سالوک در جاجرم، قسمت‌هایی از کوه اسدلی در بجنورد و کوه تکل قز در نوار مرزی راز و جرگلان محل رویشگاه این گل است.

در سیاست‌های بهره‌برداری، لاله واژگون خراسان‌شمالی جزء گیاهان ممنوع‌ البرداشت معرفی شده و این گل علاوه بر ایجاد چشم‌انداز قابل توجه، برای حفظ پوشش گیاهی و تامین علوفه خوراک دام نقش داشته و دارای ارزش دارویی نیز است. پیاز خشک و خرد شده این گیاه به صورت جوشانده برای رفع دلپیچه، ناراحتی همراه با گریه کودکان، بی‌خوابی نوزادان و دفع مرض استسقاء (تشنگی) موثر است.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار