تقسیم ناعادلانه ثروت در جامعه، کارگران را برای تأمین هزینه‌های خود دچار مشکل کرد.
کد خبر: ۲۲۱۷۸۹
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۶ 30 April 2016
به گزارش تابناک مازندران، حوالی ظهر است، ولی هنوز تعداد بسیاری از کارگران در خیابان ایستاده‌اند تا شاید ماشینی جلوی پای آن‌ها ترمز بزند و کارگری بخواهد، هوا گرم است و عرق بر گونه‌های کارگران نقش بسته، هر کدام کیسه یا نایلونی کوچک که لباس‌کار خود را درون آن گذاشته‌اند بر دست دارند و با آستین لباس عرق‌های روی پیشانی را پاک می‌کنند.

کاهش ساختمان‌سازی، مشکل اصلی کارگران

وقتی نزدیک آنها می‌شوم به گمان اینکه برای گرفتن کارگر آمده‌ام دورم را می‌گیرند و می‌گویند: چه کاری دارید؟ من بیایم؟
پس از معرفی خودم با تعدادی از آن‌ها مشغول به صحبت می‌شوم، مرتضی رنجبر ۲۰سال است که زیر دست بنا کار می‌کند، ۲ فرزند ۱۱ و ۷ ساله دارد و بابت هر روز ۵۰ هزار تومان دستمزد می‌گیرد.

وی از کم‌کاری ناله کرد و اینکه ساخت‌وساز نمی‌شود و تنها ۱۰ روز در ماه سرکار می‌رود.
باقری نیز یکی از کارگران باسابقه ساختمانی است، ۴فرزند دارد که دو نفر به خانه بخت رفته‌اند و دو دختر دم‌بخت که یکی از آن‌ها در دانشگاه پذیرفته شد، ولی به دلیل نداشتن هزینه شهریه نتوانست ادامه تحصیل دهد.

وی در طول ۳۰سال کارگری توانسته خانه‌ای با دست خود بسازد تا سایه‌بان خانواده‌اش باشد، ولی اکنون تامین مخارج زندگی برایش سخت شده است.
باباعلی حسن‌نژاد که ۲۷سال بنای ساختمان است، ۲ فرزند دارد که هر دو دانشجو هستند و ۲۵ سال است که در اداره‌کل تعاون برای دریافت تسهیلات حمایتی ثبت‌‌نام کرده است.
وی نیز دو دختر دانشجو دارد که در تأمین مخارج دانشگاه دچار مشکل است، چون مردم کمتر سراغ کارگران می‌آیند.

احمد اکبریان یکی دیگر از کارگران ساختمانی است که ۴۰ سال سابقه کار دارد و ۲فرزند مجرد که در خانه نشسته‌اند و برای تامین مخارج زندگی بامشکل مواجه است.
مسلما در افزایش بیکاری کارگران ساختمانی عوامل متعددی نقش دارند که قیمت ابزارآلات ساختمان‌سازی شاید یکی از آن‌ها باشد.

افزایش قیمت‌ها و تاثیر آن بر معیشت کارگران

به گفته رئیس اتحادیه آهن‌فروشان ساری قیمت آهن‌آلات در یک‌ماه گذشته با تحول عجیبی رو‌به‌رو بوده به طوری که قیمت میله‌گرد از ۱۲۰۰تومان برای هر کیلوگرم در اسفند به ۱۸۰۰تومان افزایش یافته است.

وی با بیان رشد ۳۵‌درصدی قیمت آهن‌آلات افزود: قیمت ورق گرم از ۱۴۰۰ به ۱۷۵۰ تومان رسید.

مجتبی کواکبیان با اشاره به اینکه بسیاری از کارشناسان به این روند تغییرات قیمت نگاهی مثبت دارند، گفت: قیمت‌ها در بهمن سال گذشته به سطح اواسط سال ۹۱ رسیده بود که این امر موجب کاهش تولید و بسته‌شدن بسیاری از واحدهای تولیدی شد، اما امروز این افزایش قیمت تا اندازه‌ای منطقی است.

وی با بیان اینکه حجم نقدینگی در ۴ماه پایانی سال گذشته به شدت افزایش یافته است، اضافه کرد: با وجود افزایش ناگهانی و شدید قیمت‌ها، دوره کوتاه آرامش و ثبات فرا می‌رسد، به دنبال آن روند آرام صعودی قیمت‌ها آغاز می‌شود تا قیمت‌ها به مرز منطقی خود برسد.

لزوم استفاده از کارگران داخلی

به گفته رئیس انجمن کارگران ساختمانی مازندران، به دلیل تقسیم ناعادلانه ثروت در جامعه، کارگران برای تأمین هزینه‌های خود دچار مشکل شده‌اند.

وی با بیان اینکه ۴۲هزار مازندرانی تحت پوشش بیمه کارگران ساختمانی قرار دارند، افزود : ۲۰هزار کارگر ساختمانی دیگر در مازندران در صف انتظار بیمه هستند.

ساداتی تصریح کرد: مازندران جزو استان‌هایی است که فعالیت کارگران خارجی در واحدهای تولیدی آن ممنوع است، بنابراین از کارفرمایان انتظار می‌رود به جای استفاده از کارگران ارزان قیمت خارجی از کارگران داخلی استفاده کنند.

بی‌شک نمی‌توان نقش افزایش قیمت آهن‌آلات، مدیریت نادرست، حضور کارگران خارجی یا بسیاری از عوامل دیگر را در بیکاری کارگران نادیده گرفت. ولی مسئولان می‌توانند با پرداخت تسهیلات یا فراهم‌ آوردن سرپناه برای کارگران ساختمانی که در خیابان‌ها می‌ایستند، حداقل حمایتی که نیاز به ظرفیت و توان مالی زیادی هم ندارد برای آن‌ها تأمین کنند.

بلاغ
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار