تابناک: استعدادیابی يك امر مهم در ورزش است که برای شناسایی ورزشکاران نخبه ناگزیر به اجرای درست آن هستیم، البته اهمیت این بحث در ورزش بر کسی پوشیده نیست، اما نه تنها به این امر در اکثر رشته‌ها به درستی پرداخته نشده بلکه به لحاظ علمی و آکادمیک نیز ضعف‌های زیادی دیده می‌شود.
کد خبر: ۲۲۲۱۸
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۹ 13 April 2015
به گزارش تابناک به نقل از ايسنا، بدون شک ایراد بزرگی که در ورزش کشور و در اکثر رشته‌ها دیده می‌شود بحث استعدادیابی است که نتوانستیم آنگونه که باید و شاید به نخبگان ورزشی بها داده و آنها را در مسیر رشد و ترقی تیم‌های ملی به کار بندیم. به گواه اكثر صاحب نظران ورزشي استعدادهاي فرواني در اقصي نقاط ايران وجود دارد كه به دليل مديريت غير اصولي اين استعدادها به هرز مي‌رود.

براي بررسي بيشتر اين موضوع خبرنگار ورزشي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) منطقه اصفهان، با مسعود نادريان- كارشناس تربيت بدني و عضو هيئت علمي دانشگاه اصفهان به گفت‌وگو پرداخت كه در ادامه مي‌خوانيد:

دروسی که مربوط به 60-70 سال قبل است

مسعود نادریان در پاسخ به این سؤوال که سرفصل دروس مقطع کارشناسی رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی تا چه اندازه هم سو با استعدادیابی ورزشی است، اظهار‌کرد: برنامه‌ای که در حال حاضر تحت عنوان برنامه دوره کارشناسی تربیت بدنی و علوم ورزشی در دانشگاه‌های کشور برگزار می‌شود مربوط به 60-70 سال قبل است که به هیچ عنوان پاسخ‌گوی نیاز فعلی ما نیست.

وی ادامه داد: در شرایطی که تمام شغل‌ها نیازمند یک گواهینامه کار است دوره‌های کارشناسی وجاهت قانونی برای کسب یک شغل را ندارند و کسانی که با عنوان کارشناس ورزشی استخدام می‌شوند کارایی لازم را ندارند.

نادریان با اشاره به واحد رفتار حرکتی در یکی از گرایش‌های ارشد، افزود: این دو واحد به دانشجویان ارائه می‌شود بدون اینکه دوره کارورزی و کارهای میدانی را سپری کنند.

کارشناسی تربیت بدنی پاسخگوی نیاز فعلی جامعه نیست

موسس دانشکده تربیت بدنی دانشگاه اصفهان با اشاره به امر استعدادیابی در فدراسیون‌ها، افزود: مباحث استعدادیابی که درس داده می‌شود با آنچه که در فدراسیون‌ها انجام می‌دهند هیچ هم‌خوانی ندارد و به طور کل دوره کارشناسی تربیت بدنی و علوم ورزشی پاسخ‌گوی نیاز فعلی جامعه نیست.

نادریان با بیان اینکه استعدادیابی یک فرایند است، عنوان‌کرد: استعدادیابی شامل مراحل شناسایی، جذب و حفظ و نگهداری است و بايد تشکیلاتی مدون و مشخص در فدراسیون‌ها به وجود آید تا در رشته‌های مختلف ورزشی با افراد متخصص بتوانند در این امر موفق عمل کنند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان فرایند شناسایی در استعدادیابی را مرحله مهمی قلمداد کرد و گفت: مواردی همچون فرهنگ و استقبال مردم از این امر، وجود مدارس تخصصی همچون فوتبال و بسکتبال و برگزاری جشنواره‌ها می‌تواند تاثير زيادي در شناسايي استعدادها داشته باشد.

با دو واحد پاس کردن کسی استعدادیاب نمی‌شود

وی با بیان اینکه با دو واحد پاس کردن کسی استعدادیاب نمی‌شود، اضافه کرد: باید دروس استعدادیابی جداگانه برای هر رشته تعریف شود. البته نه تنها برای این رشته بلکه برای بقیه درس‌ها نیز باید به همین منوال پیش برویم.

این عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان با اشاره به درس تغذیه ورزش، افزود: در این درس یک‌سری کلیات گفته می‌شود، مانند تغذیه یک فوتبالیست یا هر ورزشکار دیگر قبل، حین و یا بعد از تمرین كه بايد چگونه باشد و چه مکمل‌هایی را با چه میزان کالری مصرف کند، البته بقیه دروس نظیر حرکت شناسی و بیومکانیک نیز به همین صورت است به گونه‌ای که تنها کلیات بیان می‌شود.

نادریان با بیان اینکه افرادی که این دروس را درس می‌دهند تخصص لازم را ندارند، ادامه داد: در دانشگاه‌ها 2 واحد استعدادیابی مطرح می‌شود در صورتی که اين واحدها اصلا کاربردی نیست. باید این وضعیت دگرگون شود چرا که استعدادیابی یک فرایندی است که در آن تئوری‌ها باید عملی شود.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار