کد خبر: ۲۲۳۵۴۲
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۹ 03 May 2016


فرا رسيدن ماه ارديبهشت تداعي كننده هفته اي خاطره انگيز در ذهن ما ايرانيان است زيرا هر كدام از ما در اين هفته به ياد معلمان خود از اولين روز مدرسه در كلاس اول و بالاتر مي اندازد.

به گزارش ايرنا / در فرهنگ اسلامي و ملي ما ايرانيان از شغل معلمي به تقدس و حرمت بسيار ياد شده چراكه در اين شغل نشانه هايي از معنويت ٰ، صداقت و مهر خدايي نهفته است كه هر يك از ما در طول دوران تحصيل به خصوص در پايه ابتداي آن را با تمام وجود حس كرده ايم .

در دين مقدس اسلام و فرهنگ غني اسلامي - ايراني شاءن و منزلت معلم از آن رو به عزت و شرافت شناخته مي شودكه او انسان مي پرورد ، علم مي آموزد و چراغ راه هدايت نوجوانان را همواره فروزان نگاه مي دارد.

اين معلم است كه كودك را به عنوان امانت الهي حفظ مي كند ، به او روش درست زندگي كردن را مي آموزد و براي سلامت روح و جان ، پاكي افكار و رفتار او كوشش بسيار مي كند.

معلم تلاش مي كند تا با رفتار ، گفتار و اخلاق پسنديده خود ، الگويي از يك انسان كامل و محبوب را به دانش آموزان نشان دهد.

احساس چنين مسووليت گرانمايه و ارزشمندي در ميان تمام مشاغل و حرفه هاي انساني بي همتا و بي بديل است.

از اين رو ، روز معلم براي ما ايرانيان روز بزرگداشت علم و فرهنگ ، مبارزه با جهل و ناداني ، دانا يي و روز اميد و روشنايي است.

معلمان در جامعه اسلامي ايران پرچمدار و نماد اين همه فضيلت ها و كرامت انساني است

خردمندان بر اين واقعيت تاكيد دارند كه رسيدن به مقام شامخ و والاي معلمي ، تنها با كسب دانش و فنون حرفه اي ميسر نيست چراكه اين حرفه مقدس در كنار دانش و فنون تدريس نياز به ويژگي هاي خاصي دارد كه بيشتر جنبه هاي معنوي ، اخلاقي و كرامت انساني معلم را در بر مي گيرند.

اين ويژگي هاي خاص سبب مي شود تا شخصيت لطيف معلم ساخته شود و در جامعه نقش الگويي داشته باشند .

معلم با داشتن روح پاك و صاف همانند آينه اي صاف و پاك در دست كودكان است زيرا همين صفات معنوي و كرامت انساني است كه موجب شده از شغل معلمي به عنوان شغل انبياء ياد كنند.

لذا معلمي شغلي است كه تنها از عهده انسان هاي متعهد ، فداكار، مهربان ، دلسوز، صبور و باوجدان بر مي آيد چون اين انسان ها همان معلمان شريفي هستند كه در هر شرايطي آماده آموزش و خدمت به اقشار مختلف جامعه مي باشند.

روز معلم روز ي همراه با اميد و نشاط براي دانش اموزان و معلمان است زيرا در اين روز تاريخي لحظه هاي ناب روابط عاطفي عميق بين اين دو به ثبت مي رسد.

معلمي شغلي متفاوت و تاثير گذار است به گونه اي كه گفتار ، كردار و شخصيتش در سرنوشت دانش آموزان در پايه هاي مختلف تحصيلي تاثير مي گذارد.

مدير كل اموزش و پرورش البرز در زمينه شغل معلمي در گفت و گو با ايرنا گفت: معلمي هنر است ، هنري كه آموختنش عبادت محسوب مي شود .

خسرو ساكي اظهار كرد: معلمي عشق است كه خداوند مهربان اين محبت الهي را به افرادي كه داراي ويژگي هاي خاص فردي براي انجام اين رسالت خطير را دارند عطا كرده است.

وي با اشاره به اينكه گاهي در خاطرات يا خواب هاي خود به دوران تحصيل بر مي گرديم و صحنه هاي شيرين و دلچسب و يا غمناكي را از معلمان به ياد مي آوريم خاطر نشان شد: به راستي معلمان در زندگي ما نقش مهمي را بر عهده دارند كه بايد با دقت به ان رهنمودهاي آنان فكر و عمل كنيم تا از لغزش هاي زندگي آسيب نبينيم.

ساكي گفت: دانش آموزان وقتي صداي پاي معلم را مي شنوند كه لحظه به لحظه به كلاس درس نزديك مي شود، احساس خوشايندي پيدا مي كنند زيرا هر روز از گفتار ، رفتار و دانش علمي - مهارتي معلمشان درس زندگي و علمي را در قالب يك فرآيند يادگيري تخصصي مي آموزند.

مدير كل آموزش و پرورش البرز در ادامه گفت: چهره معلمان ايراني حكايت از نجابت، قناعت و ايثار دارد كه در شغل هاي ديگر در جامعه اين چهره مهربان و دلسوزانه وجود ندارد و يا كم رنگ است.

وي به توصيف كاري يك معلم در طول سي سال تلاش بي وقفه در كلاس درس پرداخت و خاطر نشان كرد: يك معلم به مدت سي سال قيل و قال كلاس ها ، هاي و هوي مدرسه را با تمام وجود ديده و لمس كرده ، با فراز و نشيب هاي حرفه اي و اداري و برخوردهاي تلخ و شيرين اولياء و مسوولان روبرو شده اما با خودباوري و صبوري نهادينه شده اي كه ذاتا در او وجود داشته همانند يك مددكار اجتماعي مسائل را حل كرده است.

ساكي از دست هاي مهربان و با عطوفت معلمان نسبت به دانش آموزان بعنوان يك مسكن آرام بخش و آرامش دهنده ياد كرد و خاطر نشان شد: اين دست هاي مهربان كه با نرمي و زبري گچ و سختي و سستي تخته هاي كلاس خو گرفته است، سينه اش نيز مخزن رمز و راز فرهنگي است كه او مسووليت انتقال غناي خدشه ناپذيرش را به آينده سازان ايران اسلامي را بر عهده دارد.

وي دهان يك معلم را به يك پنجره جادويي تشبيه كرد كه سال ها با لطف و مهرباني ، دور نماي با شكوه دانستن را و فهميدن را روي دانش اموزان كلاس درس گشوده است.

مدير كل آموزش و پرورش چشم هاي ارام و مهربان معلمان را از جنس نگاه مادر به فرزند دانست و بيان كرد: معلم با نگاه و عشقي مادرانه سال ها خط ممتد رشد دانش آموزان را تعقيب مي كند.

ساكي معلم را پژواك دهنده مهرباني و عشق دروني به افراد و مملكت دانست و ياداور شد: انتقال دانش و مهارت هاي زندگي مهمترين دغدغه يك معلم در جامعه اسلامي ايران است كه اين مهم در وجود همه معلمان نقش بسته و هر يك از ماه نمونه يا نمونه هايي از آن را در طول دوران تحصيل به روشني در ارتباط با معلمان خودمان حس و درك كرده ايم.

معاون پرورشي و فرهنگي اداره كل آموزش و پرورش البرز نيز در اين زمينه گفت: امام سجاد (ع ) و امام باقر ( ع ) در خصوص نقش و جايگاه معلم فرمايشات گوهر باري دارند كه تامل در آن سبب مي شود تا افراد بار ديگر با نقش مهم و تاثير گذار معلمي آشنايي عميقي پيدا كنند.

مسعود مهراني نيا اظهار كرد : امام خميني (ره) از نقش معلم در جامعه را نقشي رفيع ذكر كرده به گونه اي كه نقش معلم در جامعه را به نقش انبياء توصيف كرده است.

وي با اشاره به اينكه در اين حرفه مقدس چه زود ثانيه ها به دقيقه تبديل مي شوند خاطر نشان كرد: صداي معلم تنها صدايي است كه گوش ها را نمي آزارد و نگاه او آرامش دهنده ترين نگاهي است كه هر يك از ما در كلاس درس بارها آن را به عينه تجربه كرده ايم و در نشست هاي دوستانه و كاري از آن سخن گفته ايم.

وي در ادامه به نقش مهم يك معلم در تعيين سرنوشت و پيدا كردن خط زندگي در بين دانش آموزان پرداخت و بيان كرد: معلم در كلاس درسش علاوه بر انتقال مفاهيم درسي كتاب به دانش آموزان درس آداب زندگي اسلامي را با زباني ساده آموزش مي دهد طوري كه نكات وي همواره در زندگي همراه ماست.

معاون پرورشي و تربيت بدني آموزش و پرورش ناحيه يك كرج هم گفت: معلم در زندگي فردي و اجتماعي ما نقش يك مشعل هدايتگر

را دارد كه هر فردي با توجه و تمركز در كلاس درسش مي تواند از آن بهره ببرد.

فرزاد شعباني اظهار كرد: معلم در كلاس درسش در كنار نكات آموزشي كتاب ها به ما درس عملي مهارت هاي زندگي را به ما مي آموزد و تقويت مي كند و اجتماعي شدن را در وجود همانند مطالب عميق معنوي نهادينه مي كند.

وي نگاه معلمان به دانش آموزان را يك نگاه تيز بين و تخصصي دانست و بيان كرد: معلمان با نگاهشان توانايي هاي ما را مي شناسند و مورد تشويق و حمايت قرار مي دهند.

وي با اشاره به اينكه يك معلم به ما چگونه يادگرفتن را مي آموزد خاطر نشان شد: نكات آموزشي و مهارت هاي زندگي يك معلم به قدري دلنشين و روشن است كه درس هاي زندگي ياد گرفته از كلاس درسش هرگز از ذهن ما حذف نمي شود زيرا نكاتي كه بيان كرده همواره در زندگي ما نقش كاربردي دارد.

معاون پرورشي و تربيت بدني آموزش و پرورش ناحيه يك كرج ياداور شد: معلمي مثل بسياري از مشاغل ، علاوه بر داشتن تخصص و توانايي علمي - حرفه اي ، چيز ديگري هم نياز دارد كه ما به ان عشق و شوق مي گوئيم.

وي تاكيد كرد: معلمان با علاقه و چشم باز اين شغل و حرفه را آگاهانه انتخاب مي كنند و از جان و دل در اين شغل مقدس مايه مي گذارند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار