اسماعیل کهرم:
تابناک تهران - شاید عمر مبارزه با تخریب باغ های تهران بیش از عمر تشکیل شورای شهر یا حتی سازمان حافاظت از محیط زیست باشد اما آمارها و حرف های مسئولان این سازمان ها نشان می دهد که این مبارزه خیلی هم موفقیت آمیز نبوده است.
کد خبر: ۲۲۳۷۱۲
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۷:۱۱ 04 May 2016

در روزهای گذشته نششتی با موضوع باغات تهران برگزار شد که چند نفر از اعضای شورای شهر هم در آن شرکت کردند.

محمد حقانی که رئیس کمیته حفاظت از محیط زیست شورای شهر است در این جلسه درباره وضعیت محافظت از باغ های تهران با عصبانیت گفته بود: «دیگر نمی‌دانم به چه زبانی به متولیان امر بگویم که آقایان این رفتاری که ما امروز با باغ‌ها می‌کنیم در طول تاریخ کسی با باغ‌ها نکرده است. حال هرچه بلندتر می‌گویم به جای اصلاح رویه، صدای مخالفت‌هایشان را بلند می‌کنند. محیط‌ زیست نه برای چپ است نه برای راست، محیط‌ زیست مسئله امروز و آینده کشور است که اگر امروز به داد آن نرسیم فردا با هیچ اراده‌ای نمی‌تواند جبران مافات کند.»

اسماعیل کهرم که مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست است حرف های حقانی را کاملا منطقی می داند و می گوید: «یک عمر همه دارند با آرامش و لحنی مصلحتی درباره فضای سبز طبیعی تهران یعنی باغ ها هشدار می دهند اما هیچ اتفاقی نمی افتد. دائما طرح و برنامه تصویب می شود اما در عمل باغ های تهران دارند آب می روند. این وضعیت به قدری بد است که احساس می کنم تا چند سال آینده آنچنان باغ مرغوب و قابلی برای حفاظت نمی ماند و به این ترتیب خیلی هایمان از این همه حرص خوردن راحت می شویم اما بالاخره نسل بعد از ما سوال خواهد کرد.»

او در جواب اینکه چرا سیاست گذاری ها نتیجه نمی دهد می گوید: «دلایل بسیار زیادی برای این موضوع وجود دارد اما دو دلیل از بقیه مهم تر است یکی از این دلایل فساد است. یعنی خیلی از این باغ ها چون صاحبان متمولی داشته اند توانسته اند آنها را تخریب کنند و ساختمان های آنچنانی بسازند. مهم تر از این دلیل به نظر من نا هماهنگی هاست. نهادهای مختلف به یک اندازه دغدغه حفاظت از محیط زیست و فضای سبز ندارند. اتفاقا برخی از همین نهادها در مواقع خاصی خیلی هم مدعی هستند و انتقادهایی هم به موضوع مدیریت حفاظت از محیط زیست دارند. همین بی دغدغه بودن باعث می شود که قوانین و برنامه هایی هم که نهادهایی مانند شورای شهر و سازمان حفاظت از محیط زیست تدارک می بینند آنجا که به دستگاهی دیگر مربوط است اجرا نشود و یا با اشکالات فراوان اجرا شود.»

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار