مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران با اشاره به اینکه با وجود بارندگی‌های اخیر تهران، با شرایط نرمال فاصله زیادی دارد، از باز شدن دریچه‌های زیرین (تحتانی) سد لتیان با هدف خروج بخشی از رسوبات مخزن سد خبر داد.
کد خبر: ۲۳۱۷۰
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۳ 15 April 2015
به گزارش ایسنا، خسرو ارتقایی درمورد وضعیت منابع آب استان تهران تاکید کرد: بارش‌های گزارش شده از 11 ایستگاه باران‌سنجی شرکت آب منطقه‌ای تهران در فرودین ماه سال 94 نشان می‌دهد که بیش از 67 میلیمتر بارش به ثبت رسیده در حالی که در فروردین ماه سال گذشته 30 میلیمتر بارش گزارش شده بود.

وی با اشاره به ثبت 255 میلیمتر بارش در سطح استان تهران، اظهار کرد: این میزان بارش هنوز حدود سه درصد در مقایسه با متوسط دوره بلندمدت 47 ساله کاهش نشان می‌دهد اما خوشبختانه در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته، وضعیت بهتری داریم و به ترتیب سه درصد کاهش و 40 درصد افزایش بارش را شاهد هستیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران با اشاره به این که رواناب هایی که به لطف بارش های اخیر جاری شده است همراه با ذوب شدن برف‌ها (به دلیل گرمای هوا) آورد مناسبی را به سدهای زیرپوشش شرکت به همراه داشته است، اظهار کرد: به طور طبیعی این اتفاق یعنی افزایش حجم رواناب امیدوار کننده است اما با توجه به این که اینکه ذخیره برفی زودتر از زمان معمول ذوب شده است، ممکن است در ادامه سال آبی و در صورت ادامه نیافتن بارش‌ها، مشکلاتی را ایجاد نماید.

ارتقایی تصریح کرد: تا کنون در سدهای امیرکبیر، لتیان، لار، طالقان و ماملو به ترتیب 100، 70، 53، 200 و 130 میلیون مترمکعب آب ذخیره شده است البته باید یادآور شوم که 150 میلیون مترمکعب آب از مجموع آب ذخیره شده در سدهای پنجگانه حجم مرده محسوب می شود.

وی خاطرنشان کرد: هنوز هم خشکسالی دو سال پیاپی در تهران بر دوش سدها و منابع آبی استان سنگینی می کند. حجم سدهای پنجگانه در شرایط نرمال به حدود 800 میلیون مترمکعب می‌رسید که این رقم مربوط به دو سال پیش تهران است، پس همچنان 250 میلیون مترمکعب کاهش منابع آبی در مقایسه با شرایط نرمال را شاهد هستیم.

بازشدن دو ساعته دریچه‌ها

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران با اشاره به باز شدن دریچه‌های تحتانی سد لتیان به مدت دو ساعت برای بهره برداری مناسب سد، گفت: پس از بارش‌های مناسب که در سال جدید اتفاق افتاده و جاری شدن سیلاب های فصلی، با مدیریت انجام گرفته آسیب و مشکلی برای تاسیسات آبی ایجاد نشده و دریچه‌های تحتانی سد لتیان که بر اساس دستورالعمل‌های بهره‌برداری و با هدف خروج بخشی از رسوبات مخزن سد، هر ساله در فصل آبگیری در دستور کار است، از صبح امروزبه مدت دو ساعت باز شدند.

ارتقایی با بیان اینکه این عملیات هر ساله به منظور خروج بخشی از رسوباتی که در پشت دریچه‌ها جمع شده است، انجام می شود، گفت: ذخیره آبی مخزن سد لتیان هنوز به حجم نرمال و آستانه سرریز نرسیده است که امیدواریم با تداوم نزولات جوی و ادامه روند افزایش ورود آب به مخزن سد به حجم نرمال برسیم.

وی همچنین یادآور شد: تاکنون حجم آب سدهای پنجگانه استان تهران به 586 میلیون مترمکعب رسیده است که از این میان حجم آب ذخیره شده در سدهای امیرکبیر 111، لتیان 73، لار 65، طالقان 208 و ماملو 129 میلیون مترمکعب می باشد.

ارتقایی در پایان تاکید کرد: این میزان حجم آب ذخیره شده از شرایط نرمال بالغ بر 200 میلیون مترمکعب کمتر است بنابراین از شهروندان تهرانی می‌خواهیم همچنان در صرفه‌جویی و مدیریت بهینه مصرف آب همکاری کنند.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار