وقتی زمان به تنگ می آید، ثانیه ها و صدم ثانیه ها اهمیت می یابد و اینجاست که یک زنگ تلفن می تواند مرزی باشد میان مرگ و حیات و آژیر خطر زندگی را به صدا درآورد.
کد خبر: ۲۴۴۹
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۰ 02 February 2015
به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، آژیر در کوچه پس کوچه ها و خیابان های شهر به گوش می رسد، اینجا قلب شهری بزرگ است و نبض حیات در دستان زمان.

مردی کنج شهری فراخ نفس هایش تنگ شده و تپش های قلبش به شماره افتاده است.

همزمان تلفن اورژانس به صدا درآمده و امدادخواهی می شود، آمبولانس به قصد گوشه ای از شهر شلوغ و با خیابانهای پیچ در پیچ حرکت می کند، به محل که می رسد نه خبری از مرد بیمار است و نه خانه ای، اینجا به جای آن آدرس تنها زمینی خاکی با سیم خاردارهای تخریب شده وجود دارد.

اما باز زنگ تلفن اورژانس 115 به صدا درمی آید، آدرسی دیگر اعلام می شود اما آمبولانسی در پایگاه اورژانس وجود ندارد و خودروی اعزام شده به زمین خاکی باید سریعا خود را به محل دیگری برساند.

امدادگران به منزل مرد بیمار که می رسند هشت دقیقه از زمان امدادخواهی گذشته است، او را به بیمارستان اعزام می کنند اما در مسیر بیمارستان قلب او دیگر نمی تپد و نفسی نمی کشد، او دچار ایست قلبی شده است.

تکنسین ها سریعا عملیات احیای قلبی ریوی را بر روی او انجام می دهند، پس از بیست دقیقه این مرد با نفسی به زندگی باز می گردد و اورژانسی ها یک عملیات احیای موفق دیگر را رقم می زنند.

یادمان باشد که فاصله مرگ و زندگی می تواند به اندازه همین یک دم و بازدم و یا به میزان یک تصمیم غیرعاقلانه و یک زنگ تلفن باشد.

رییس اداره نظارت و بازرسی مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی اصفهان درباره تماس های تلفنی با اورژانس 115 می گوید: روزانه دو هزار و 200 تماس تلفنی با اورژانس پیش بیمارستانی شهرستان اصفهان برقرار می شود که 30 درصد از این تماس ها غیرمرتبط و یا اشتباه است.

'علیرضا قاسمی' با اشاره به اینکه از این میزان نیز 15 تا 20 درصد مربوط به مزاحمت های تلفنی 115 است، افزود: مزاحمت تلفنی معضل بزرگی در مسیر سیستم امداد رسانی است و این روند را با مشکل مواجه کرده و با جان افراد بازی می کند.

وی اظهار کرد: مزاحمت تلفنی موارد متعددی دارد که با تلفن ثابت، خط های تلفن همراه دائمی و اعتباری صورت می گیرد و براساس پیگیری های کارشناسان حقوقی اورژانس، با دستور ویژه معاون دادستان اصفهان و توسط پلیس امنیت استان مورد بررسی و پیگرد قانونی قرار می گیرد.

قاسمی درباره یک مورد مزاحمت تلفنی 115 که سال گذشته رخ داده است، گفت: در این مورد، فردی 640 بار در مدت یک هفته با شماره 115 تماس برقرار کرده بود.

رییس اداره نظارت و بازرسی اورژانس شهری اصفهان در مورد جدیدی از مزاحمت تلفنی برای اورژانس ادامه داد: مردی 30 ساله در یک سال اخیر 520 مرتبه با اورژانس تماس گرفته است که به دلیل افزایش مزاحمت های وی، مورد پیگیری و مشخص شد که او یک هزار و 66 بار از طریق یک شماره تلفن با اورژانس 115 تماس داشته است.

وی تصریح کرد: تمام مکالمات تلفن اورژانس و بی سیم همکاران عملیاتی، از لحظه رسیدن امدادگران تا رسیدن به بیمارستان توسط سیستم ضبط مکالمات در طول شبانه روز ضبط می شود و این قابلیت ذخیره و نگهداری به مدت 10 سال را دارد.

وی ادامه داد: طبق ماده 641 قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات، افرادی که با وسایل مخابراتی مزاحمت ایجاد کنند علاوه بر مقررات اداره مخابرات از جمله قطع تلفن، به یک تا شش ماه حبس محکوم خواهند شد.

قاسمی گفت: خانواده ها غالبا نظارتی بر تماس کودکان و نوجوانان خود ندارند و این ممکن است موجب انجام مزاحمت هایی برای تلفن های مراکز امدادرسان از جمله اورژانس، آتش نشانی و هلال احمر شود که با اشغال خطوط و یا تحمیل ماموریت های کاذب، روند امداد رسانی با اختلال مواجه می شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار