عوامل مختلفی دست به دست هم داده اند تا هنر از مردم جدا شود.اکنون پس از سالها بی اعتنایی به این موضوع،احتمالا مسئولین استانی تصمیم گرفته اند گامی در جهت آشتی مجدد مردم با هنر بردارند.
کد خبر: ۲۴۵۹۶
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۳ 19 April 2015

عوامل مختلفی دست به دست هم داده اند تا هنر از مردم جدا شود.اکنون پس از سالها بی اعتنایی به این موضوع،احتمالا مسئولین استانی تصمیم گرفته اند گامی در جهت آشتی مجدد مردم با هنر بردارند.

به گزارش تابناک ارومیه،منطقه آذربایجان غربی،مردمی احساسی و با عواطفی سرشار از عشق و محبت را در خود جای داده است.علیرغم وجود اقوام و طوایف و مذاهب متعدد در این خطه از سرزمین ایران،مردمان ساکن این منطقه زندگی توام با هنر دارند.

وجود کوههای سر به فلک کشیده،دشتهای پر از گل و گیاه،رودخانه های سرشار از مایه حیات و هوای ملایم با نسیمهای بهاری روح انگیز ،همگی مردمان آذربایجان را هنرمند و هنر دوست کرده است.

بگونه ایی که شعر و شاعری ،اجرای تئاترهای عروسکی محلی،هنرهای دستی ،فرش،قالی و گلیم،نقاشی و مجسمه سازی در خانواده های سنتی این دیار به وفور یافت میشود.

اما متاسفانه با ظهور برخی تکنولوژی ها و همچنین بوجود آمدن سبک زندگی جدید،نه تنها بسیاری از این هنرها از زندگی امروزی رخت بر بسته بلکه نوعی بیگانگی و دل زدگی نیز مشاهده میشود.اکنون مصنوعات ساخت دستگاههای کارخانه ایی که اساسا هیچ معنا و مفهوم خاصی نیز ندارند جای خود را به صنایع دستی که با هنرمندی دستان هنرمندان با ذوق و با معنای خاص معنوی ساخته شده ،داده اند.

حتی برخی هنرهای معاصر نیز تحت تاثیر تکنولوژی امروزی ،به سوی فراموشی و انزوا حرکت میکنند.سینما بعنوان هنر هفتم ما ایرانیها اکنون دچار چنین سرنوشتی گردیده است.

تاریخ نمایش اولین فیلم در سینماهای آذربایجان‌غربی به سال 1310 بر می گردد یعنی زمانی که سینما "ایران" در خوی با 315 صندلی به عنوان اولین سینمای استان فعالیت خود را آغاز کرد.

شهرستان ارومیه به عنوان مرکز استان 30 سال پس از این تاریخ صاحب سینما شد به طوری که سینما آزادی ارومیه در سال 1340 با نام تخت جمشید، سینما انقلاب در سال 1342 و سینما ایران ارومیه در سال 1344 به بهره‌ برداری رسیدند.

اما با توجه به سابقه 90 ساله سینما در آذربایجان غربی، در حال حاضر از 19 سینمای موجود در استان 16 باب آن تعطیل و تنها سه سینمای نیمه تعطیل و فرسوده ارومیه نیمه فعال بوده و در مرز تعطیلی قرار گرفته اند.اکنون این بخش از هنر نیز در مظلومیت کم سابقه در انتظار مردمانی است که زمانی برای دیدن فیلم صفهای طولانی در مقابل گیشه تشکیل میدادند،میباشد.

به نظر میرسد سیاستهای هنری چند ساله اخیر کشور و به تبع آن استان آذربایجان غربی ،در راستای هنر زدایی بوده تا هنر گرایی؛و در یک کلام مردم از هنر با تمامی بخشهای آن قهر کرده اند.لذا لازم است تا با برنامه ریزی دقیق نسبت به آشتی مجدد مردم با هنر اقدام شود.

اخیرا رئیس حوزه هنری آذربایجان غربی در این خصوص مطالبی عنوان کرده اند که به نظر میرسد در راستای دست دادن دوباره مردم با هنر میباشد.

نوروزی رئیس حوزه هنری آذربایجان غربی طی سخنان از تغییر رویکردها در سال 94 سخن میگوید.وی در چارچوب تغییرات عنوان شده تصریح میکند:قرار است تا برنامه‌های هفتگی و هنری رایگان در آذربایجان غربی برگزار می‌شود، به طوری که برای اقشار مختلف مردم شرکت در این برنامه‌ها آزاد است.

البته باید گفت ؛در سالهای اخیر هیچ تلاش و کوششی از سوی مسئولین استانی جهت ارائه برنامه های هنری بطور جدی صورت نگرفته است و حتی برنامه هایی هم که در مکانی محدود و بصورت بسیار مختصر برگزار میشود نیز به اطلاع عموم مردم رسانده نشده است.

در همین راستا نوروزی اشاره ایی نیز به برنامه های هفتگی هنری اشاره نموده و اعلام میدارد:اینکه کانون ادبیات طنز شنبه‌ها، کانون موسیقی عاشیقی دوشنبه‌ها، کانون قصه سه‌شنبه‌ها و کانون شعر چهارشنبه‌ها با حضور عموم مردم نشست‌هایی برگزار می‌کنند.

رئیس حوزه هنری آذربایجان غربی با بیان اینکه از ظرفیت نهفته در عرصه فرهنگ و هنر برای پیشبرد اهداف و برنامه‌ها باید استفاده حداکثری به عمل آید، گفت: در استان هنرمندان توانمند، فعال و ایده‌پرداز زیادی وجود دارد، که باید از این ظرفیت عظیم استفاده حداکثری به عمل آوریم.

آیا مسئولین هنری استان موفق به آشتی مجدد مردم با هنر خواهند شد؟آیا مسئولین هنری استان موفق به آشتی مجدد مردم با هنر خواهند شد؟آیا مسئولین هنری استان موفق به آشتی مجدد مردم با هنر خواهند شد؟آیا مسئولین هنری استان موفق به آشتی مجدد مردم با هنر خواهند شد؟آیا مسئولین هنری استان موفق به آشتی مجدد مردم با هنر خواهند شد؟آیا مسئولین هنری استان موفق به آشتی مجدد مردم با هنر خواهند شد؟

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار