ماجرای فیش‌های حقوقی نجومی در ماه گذشته خبرساز شده و در افکار عمومی نیز بازتاب گسترده‌ای داشته است.
کد خبر: ۲۵۵۴۳۹
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۳ 04 July 2016
طی روزهای گذشته تلاش زیادی صورت گرفته است تا موضوع پرداخت حقوق‌های کلان به نهادها و دستگاه‌های دیگر هم تسری یابد تا از فشار بوجود آمده بر مدیران دولتی کاسته شود. 

در این میان نظام پرداخت حقوق در شهرداری تهران به‌عنوان یک الگوی شفاف و نظام‌مند همواره در دسترس و تحت‌نظارت شورای شهر تهران است. 

حقوق شهردار تهران با مصوبه شورای شهر تهران تعیین شده و سایر ضوابط پرداختی به معاونان و دیگر مدیران شهرداری نیز به‌صورت نسبت مشخصی از رقم مصوب شورای شهر برای شهردار، تعیین می‌شود.روز گذشته شورای شهر تهران بخشی از زمان خود را به توضیح و تشریح حقوق شهردار تهران اختصاص داد.

*اعلام رقم دریافتی شهرداری تهران
معاون توسعه و برنامه‌ریزی و امور شورای شهرداری تهران که روز گذشته در جلسه شورای شهر حاضر بود، درباره حقوق دریافتی شهردار تهران به‌طور صریح و روشن پاسخ گفت. 

ناصر امانی گفت: حقوق شهردار تهران هر سال در لایحه بودجه شهرداری که به شورا پیشنهاد می‌شود در 2ردیف حقوق و مزایا آورده می‌شود تا به تصویب شورا برسد.

وی ادامه داد: در گزارش تفریغی هم که ما به شورا ارائه می‌دهیم عملکرد حقوق شهردار در 2ردیف جداگانه حقوق و مزایا آورده می‌شود، که در سال94 حقوق پایه شهردار تهران براساس تفریغ بودجه 9میلیون تومان و مزایای آن نیز که در ردیف جداگانه بوده در کل سال 123میلیون تومان بوده که درمجموع رقمی بیش از 130میلیون تومان می‌شود، یعنی به بیانی در سال94 حقوق ماهانه شهردار بالغ بر 10میلیون و اندی شده است.

امانی افزود: طبق قانون، شهرداران کشور یک حق عمرانی هم می‌گیرند که در واقع ترکیبی از آیتم‌های متعدد حقوقی است که شامل حقوق مبنا، حق سنوات، فوق‌العاده شغل و مواردی دیگر می‌شود که وقتی ضریب را اعمال می‌کنیم 4میلیون تومان حق عمرانی نیز به دریافتی شهردار اضافه می‌شود که با جمع مبلغ 10میلیون تومان، کل مبلغ دریافتی شهردار تهران ماهانه 14میلیون تومان در سال94 بوده است.

امانی تصریح کرد: این در حالی است که آقای قالیباف به سبب اینکه از دانشگاه تهران به شهرداری تهران مأمور هستند و به‌واسطه بیمه و بازنشستگی از آنجا نیز حقوق و مزایایی دریافت می‌کنند اما تمام این حقوق و مزایا که بالغ بر 6.5 تا 7میلیون تومان می‌شود را برمی‌گردانند و عملا بیش از 14میلیون تومان ماهانه، هیچ دریافتی دیگری ندارند. بر این اساس رقم دریافتی شهردار تهران مطابق قانون است. 

به‌گفته معاون شهردار تهران، سازمان بازرسی کل کشور نیز فیش حقوقی شهردار و معاونان شهردار را خواسته است که این فیش‌های حقوقی به این سازمان ارسال شده است.

*حقوق مطابق مصوبه
سخنگوی شورای شهر تهران دیروز در جلسه شورای شهر گفت: حقوق شهردار تهران مطابق ضوابط و مصوبه شورای شهر است و هیچ سهمی از درآمدهای شهرداری به شهردار نمی‌رسد. 
رضا تقی‌پور در ادامه اشاره‌ای هم به بداخلاقی‌های صورت گرفته در روزهای اخیر داشت که رنگ و بوی سیاسی دارند. به‌گفته وی اخیرا حرف و حدیث‌هایی درباره فیش‌های حقوقی برخی کارکنان دولت مطرح شده و از سمت عده‌ای موضوع به شهرداری هم کشیده شده است که البته صحیح نیست. سخنگوی شورای شهر خواستار شفاف‌سازی مدیریت شهری در این خصوص نیز شد.

رضا تقی‌پور سخنگوی شورای شهر تهران روز گذشته در بخش دیگری از اظهارات خود طرح موضوع دریافتی میلیارد تومانی شهردار از درآمدهای پایتخت را باعث تشویش اذهان عمومی دانست. 

وی بر این نکته نیز تأکید کرد که میزان حقوق دریافتی شهردار مطابق مصوبه شورای شهر تعیین می‌شود.

تقی‌پور همچنین تأکید کرد: موضوع چگونگی حقوق شهردار آنقدر ساده است که مردم عادی هم می‌دانند و تعجب می‌کنم از فردی که مسئولیت‌های مهمی در کشور داشته چطور این موضوع را نمی‌داند و شایعه‌پراکنی می‌کند. بدیهی است که باید پیگیری حقوقی و قضایی انجام شود.

پیش از این محمد هاشمی، رئیس دفتر مجمع تشخیص مصلحت نظام در اظهارنظری به حقوق شهردار تهران اشاره کرد و گفت: دریافتی‌های شهردار تهران تا جایی که من شنیدم درصدی از درآمدهای شهرداری است که به‌عنوان سهم شهردار به وی پرداخت می‌شود. 

این اظهارنظر از سوی هاشمی که در رسانه‌های مختلف و فضای مجازی نیز بازتاب گسترده‌ای داشت. 

علی صابری، عضو حقوقدان شورای شهر نیز با تأکید بر اینکه حقوق شهردار تهران مبنای قانونی دارد، تصریح کرد: حقوق شهردار براساس مصوبات و قانون است و هیچ تخلفی صورت نگرفته است. به‌گفته وی طرح موضوع فیش‌های حقوقی در فضای کنونی جامعه فقط و فقط یک رفتار سیاسی است.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران تأکید کرد: حقوق شهردار براساس مصوبات و قانون است. ممکن است بعضی‌ها معتقد باشند که مبنای پرداخت فیش‌های حقوقی اشتباه هستند و بگویند شهردار باید فلان میزان حقوق بگیرد اما این فقط نظر شخص آنهاست که وجاهت قانونی ندارد و تخلف شهردار محسوب نمی‌شود. 

سخنگوی کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران هم میزان حقوق دریافتی شهردار تهران را قانونی دانست. محمدمهدی تندگویان در گفت‌وگو با همشهری گفت: رقمی که در جلسه شورای شهر درباره حقوق شهردار تهران اعلام شد قانونی و مطابق مصوبه شورای شهر است.
وی با اشاره به شفاف‌سازی میزان دریافتی شهردار تهران و معاونان وی یادآور شد: در مقایسه با حقوق‌هایی که در هفته‌های اخیر اعلام شده و حجم کار و وسعت شهر تهران شاید باید گفت این حقوق برای شهردار تهران کم است. 

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران هم گفت: معاون شهردار مستنداتی درخصوص فیش حقوقی شهردار تهران ارائه کرده که براساس آن پرداختی‌ها مواردی است که خود شورا تصویب کرده است.

محمد سالاری با بیان اینکه در جلسه دیروز عملا اعلام شد که مجموع حقوق دریافتی شهردار تهران از محل حق فنی مطابق با میزان شهرداران سایر کلانشهرهاست، به شهرنوشت گفت: معتقدم حقوق دریافتی شهردار تهران درست است. با توجه به مسائل مطرح شده درباره حقوق شهردار تهران که در جلسه دیروز شورای شهر تهران هم مورد توجه قرار گرفت، مجتبی شاکری نیز اظهار داشت در مورد حقوق شهردار تهران امروز توضیحات کافی در شورا داده شد و مشخص است که حکم‌های استخدامی و فیش حقوقی شهرداران و پرسنل دیگر شهرداری مطابق قانون مصوب است و ازلحاظ قانونی مشکل پرداخت‌های نامتعارف وجود ندارد.

وی افزود: البته بحث پرداخت‌های غیرقانونی جداست که در این زمینه هم نه پرداخت فراقانونی گزارش شده و نه گزارشی از اقدامات غیرمعمول در این زمینه آمده که اگر چنین گزارش‌هایی باشد حتما شورا رسیدگی خواهد کرد.

*گزارشی از تخلف نداشتیم
عباس جدیدی، معاون نظارت و عضو کمیسیون حقوقی شورای شهر تهران درباره نظام پرداخت حقوق در شهرداری تهران گفت:‌ شهرداری یک نهاد عمومی غیردولتی است. اما این امر دلیل نمی‌شود که حقوق‌هایی در تراز نامتعارف یا بالاتر از نرخ تورم داشته باشد. قطعا پرداخت‌ها در شهرداری هم باید طبق ضوابط و متعارف باشد. 

وی در گفت‌وگو با همشهری تأکید کرد: تاکنون درباره پرداخت‌های فراتر از حد و مرز قانونی در شهرداری تهران گزارشی به ما نرسیده است

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار