فرماندار اردبیل گفت: با همکاری جهاد کشاورزی و دیگر متولیان حوزه کشت، داشت و برداشت باید به فکر تغییر الگوی کشت در اردبیل باشیم تا با کمترین آب بیشترین و باکیفیت‌ترین محصول تولید و روانه بازار شود.
کد خبر: ۲۵۵۵۶۵
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۲ 04 July 2016

به گزارشخبرگزاری فارساز اردبیل، جواد زنجانی پیش از ظهر امروز در جلسه شورای حفاظت منابع آب در اردبیل اظهار کرد: ما در دشت اردبیل 112 هزار هکتار اراضی زراعی داریم که 67 هزار هکتار آن آبی و 45 هزار هکتار نیز دیم است.

وی با بیان اینکه دشت اردبیل یک سوم تولید محصولات کشاورزی استان به ارزش یک چهارم تولید این محصولات را سالیانه انجام می‌دهد، افزود: نباید تنها به کشت سیب‌زمینی در دشت اردبیل اکتفا شود بلکه بهتر است الگوهای جدید کشت با گونه‌های باارزشی همچون کلزا، چغندرقند، زعفران و با کشت‌های جدید و جایگزین، بیش از گذشته به توانمندسازی زارعان منطقه کمک کرد.

فرماندار اردبیل گفت: با همکاری جهاد کشاورزی و دیگر متولیان حوزه کشت، داشت و برداشت باید به فکر تغییر الگوی کشت در اردبیل باشیم تا با کمترین آب بیشترین و باکیفیت‌ترین محصول تولید و روانه بازار شود.

زنجانی به محدودیت‌های منابع آب زیرزمینی در دشت اردبیل و استفاده از چهار سد یامچی، شورابیل، نئور و قوری‌چای اشاره کرد و گفت: در پایاب این سدها توسعه کشت آبی آن هم به شکل شبکه مدرن باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه شرکت آب منطقه‌ای در اجرای طرح تعادل‌بخشی منابع آب زیرزمینی نسبت به جلوگیری از حفر چاه‌های غیرمجاز و کنترل چاه‌های قانونی و مجوزدار اقدام کرده است، افزود: نصب کنتورهای هوشمند، برق‌دار کردن این چاه‌ها، توجه به شیوه‌های جدید آبیاری ازجمله بارانی، قطره‌ای و تیپ و همچنین تغییر زمان، گونه و الگوی کشت به راحتی می‌تواند در این تعادل‌بخشی موثر باشد.

فرماندار اردبیل با بیان اینکه همه ساله اعتبارات مناسبی برای تغییر آبیاری‌های سنتی به مدرن تا 85 درصد تسهیلات بلاعوض و مابقی نیز به صورت تسهیلات کم بهره به زارعان پرداخت می‌شود، ادامه داد: در حال حاضر کشت کلزا، گیاهان دارویی، زعفران و ... آغاز شده به طوری که 165 هکتار کلزا کشت شده و باید چنین کشت‌های جدیدی در دشت اردبیل که سال‌ها است محصولاتی همچون گندم، جو، سیب‌زمینی و چغندرقند کاشته می‌شد را به عنوان کشت‌های جایگزین مورد توجه قرار دهیم.

زنجانی ادامه داد: با همکاری جهاد کشاورزی در بین زارعان ارقام کم مصرف منابع آب در محصول گندم همچون پیشگام و میهن ترویج و کشت شده که قطعا فراگیری آن می‌تواند به کاهش مصرف آب و افزایش توان تولید کمک کند.

وی تصریح کرد: امیدواریم با اقدامات خوبی که در اردبیل آغاز شده بتوانیم دشت اردبیل را از وضعیت بحرانی و ممنوعه خارج کرده و تعادل‌بخشی مناسبی را در منابع آب زیرزمینی شاهد باشیم.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار